Tablo kapalı haldeyken dünyayı kristal bir küre olarak resmediyor. Paneller yana açıldığında iki yanda cennet, cehennem, ortada ve yaşadığımız dünyanın fantastik bir tasviri resmedilmiş.
Sol panel Tanrı, Adem ve Havva'nın varlığı ışığında 'Cennet Bahçesi' betimlenir. Cennet panelinde, uzanmakta olan Adem'in Havva ile tanıştırılması kompozisyonu görülür. Bu bir anlamda ilişkinin kutsandığı anlamını taşımaktadır. Hemen arka plandaki ejderha ağacı da sonsuzluğu simgeler.
Cennetin resmedilmesi ayrıntılarını görmek, tek tek incelemek gerekir.
Orta panel tablonun özüdür. 'Dünyevi Zevkler Bahçesi' gerçek ve hayal ürünü karakterlerin; birbirleriyle, hayvanlarla ve doğayla girdiği sıra dışı etkileşim, tablonun bu kısmında gerçeküstü bir manzara yaratır.
Sanat tarihçilerinin yorumları var tablonun müthiş detaylı insan yaşamıyla ilgili her türlü yoruma açık resmedilen figürlerde.
Orta paneldeki şehvet olgusu, cehennemde yerini bir utanma haline bırakıyor.
Ve:
Bir günahkarın, poposu üzerine yazılmış notalar…
Bu detayı Oklahoma Hristiyan Üniversitesi'nde müzik ve bilgi teknolojileri öğrencisi Amelia keşfetmiş ki çok enteresan. Bu öğrenciden önce 400 yıl bu detayı kimse mi görmemiş?..
Amelia notaları seslendirmiş. Yani cehennem melodisini.
Dinlemek isterseniz:
Bir blogger notaların üzerine koro uyarlaması yapmış.
İş gelişeceğe benziyor.
Tablo İspanya Madrid Prado Ulusal Müzesi'nde.