Bugün - 10 Aralık 2018 Pazartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Haber Detayları

Güneş Yakartepe'nin komalı piyano azmi...

Komalı piyano ta 1980'lerden beri Sn. Erol Sayan ile sohbetlerimizde kendisinin dile getirdiği bir konuydu. Gerçi o zamana değin GTM'nin piyanosunun tanbur olduğu elde edilebilen sesler manasında söylense de, piyano ile tanbur arasında kullanım olarak çok fark vardı. Bugünlerde genç bir müzisyenimiz İTÜ TMDK öğrencisi 17 yaşındaki Günes Yakartepe komalı piyano(*) idealinin iddialı bir icracısı olarak sesini duyuruyor.

EĞİTİM Haberi - 20 Ocak 2016 Çarşamba - 00:21
Komalı piyano ta 1980'lerden beri Sn. Erol Sayan ile sohbetlerimizde kendisinin dile getirdiği bir konuydu. Gerçi o zamana değin GTM'nin piyanosunun tanbur olduğu elde edilebilen sesler manasında söylense de, piyano ile tanbur arasında kullanım olarak çok fark vardı. Bugünlerde genç bir müzisyenimiz İTÜ TMDK öğrencisi 17 yaşındaki Günes Yakartepe komalı piyano(*) idealinin iddialı bir icracısı olarak sesini duyuruyor.
Resmi küçültmek için üzerini tıklayın...

Güneş müziğe 3. sınıfta blokflütle başlamış. Mühendis anne babanın da desteğiyle özel hocalar sayesinde kısa sürede birçok enstrümanı çalmaya başlamış ve birçok çalgıyı icra edebiliyor.

Altıncı sınıftayken annesinin aldığı piyanoya duyduğu ilgi ve merak 8. sınıfta Mimar Sinan Güzel Sanatlar Okulu'na girerek orta okul ve liseye burada devam etmesini sağlamış ve piyano bölümünden mezun olmuş.

Komalı piyano hakkında şunları söylüyor:

"Normalde her oktavda 12 ses varken. Bu piyanonun 1 oktavında 53 sesi ayarlayıp verebiliyorsunuz. Bu piyano elektrikli. Akustik piyanomda daha çok klasik çalışmaları komalı piyanomda ise Türk müziği ve saray müziği çalışmalarımı seslendiriyorum. Açıkçası bu piyano Türk Müziği içinde geliştirilmedi. Yabancı bazı ülkelerin ulusal müziklerinde kullanılmak için ayarlanabilir komalı piyano geliştirmişler. Onlarınki daha matematiksel olduğu için bizim Türk Müziğine uymuyor. Ara sesleri bulabilmek için tanbur, ney, kaval ve ud gibi enstrümanları kullanıyorum. Tabii ki bunu yapabilmek için iyi bir kulağa sahip olmak gerek.

"Piyanoyu ve Türk Müziğini çok seviyorum. Dolayısıyla ne piyano için Türk müziğinden vazgeçerim ne de Türk müziği için piyanodan. Bu şekilde ikisini de birleştirdiğimi düşünüyorum. Türk müziği dipsiz bir kuyu, biraz daha indikçe farklı bir şey keşfediyorsunuz. Türk müziğinin derinine indikçe piyanoyla tam olarak çalamıyorsunuz. Makam ve komaları bilmek gerekiyor. Bunun akustik piyanoyla mümkün olmadığını gördüm. Babam daha sonra yurt dışındaki fuarlarda araştırdı. Japonya'dan komalı piyano ithal ettik. Bunu öğreneceğim kimse yoktu ve bu beni daha çok araştırarak öğrenmeye yönlendirdi. Çala çala yumuşattım ve daha ruha dokunur hale getirdim."

Güneş Yakartepe'nin babası Mehmet Yakartepe: "Enstrümanların temini ve eğitimlerinin önemli bir bütçe gerektirdiğini söylemem gerek. Güneşin çalgıları ve müzik eğitimi için şu ana kadar yaklaşık 150 bin dolar kadar bir harcama yaptık. Yurt dışında müzik fuarlarına gittim müzik aletlerini inceledim. Ben başta piyano almak istemedim. Ağırlığı 252 kg ve fazla yer kaplıyor 4 kişi yerinden kıpırdatamıyoruz ve 6 ayda bir akort yapmak gerekiyor. Türk müziğine uygun bir enstrüman değil. Annesini kandırmış, piyano aldırmış. Piyano onun kanı oldu ve iyi de oldu. Önceleri oğlumuzun doktor veya mühendis olmasını istiyorduk. Müziği de hobi olarak yapmasını düşünmüştük. Fakat insan toprağına döktüğü zaman hiç acımıyor. Oğlum bir tasavvuf müziği çaldığı zaman Osmanlı padişahının müziğini veya klasik Türk müziğini çaldığı zaman benim tüm yorgunluğumu alıyor. Sadece klasik müzikte çalıyor olsaydı içim buruk kalırdı. Piyano normalde Türk musikisine uymuyor. Sanat ve tasavvuf müziğinin bu enstrümanda çalınması iyi sonuçlar vermiyor. Komalı piyanoyu uzun araştırmalar sonrası bulduk. Şu an Türk musikisini Osmanlı Musikisini Sultan 3. Selim'in bestelerini onun tadında ve kemençeyle tamburla düet yaparak çalabiliyor. Bunu duyduğumuz zaman huzura eriyorum ve çok mutlu oluyorum. Atalarımızın, padişahlarımızın ozanlarımızın halk müziğini piyanoyla dinlemek çok harika bir duygu ve her gelen bunu söylüyor. İlk defa Türkiye'de Türk Müziğini piyanoya adapte ettik"

Anne Zerrin Yakartepe: "Güneş, bu işe emek verdi çocukluğunu verdi. Bunu bir şekilde aktarması ve sunması lazım Türk kültürüne hizmet etmesi lazım. Bu birikimini diğer çocuklara aktarması lazım. Şu anda bu konuda çalışmaları ve planlanmış projeleri var. Piyano ve müzik atölyesi şeklinde. Bunları çocuklara sunacak belki bu şekilde güzel müzisyenler yetişecek. Güneş müzik sayesinde Osmanlı tarihine de ilgi duymaya başladı. Arşiv araştırmalarına destek vermek amacıyla Osmanlıca öğreniyor."

Güneş Yakartepe web siteleri için aşağıdaki adresleri ziyaret edebilirsiniz.

Web:  www.yakartepe.com , www.gunesyakartepe.comwww.yakartepe.net

______________________________________

(*) Komalı piyano ile ilgili 14 Aralık 2010 tarihli Musiki Dergisi haberi:

"Komalı piyano ve mucidi Türkiye'de"

http://www.musikidergisi.net/?p=1671 

 

 

 

 

 

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:Komalı, piyano, ta, 1980lerden, beri, Sn, Erol, Sayan, sohbetlerimizde, kendisin,
Kaynak / Editör
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

ahmet Akar()
Çok güzel bir yazı olmuş. Musiki dergimize ve gençe çok teşekkürler. Çok mutlu oldum.
Gönderilen Tarih - 22 Ocak 2016 Cuma (00:40)  

Diğer EĞİTİM Haberleri
Doçent sayısında büyük azalma: Üniversiteler 2023'de ihtiyacı olan doçent sayısına ulaşamıyor…
Çağdaş İran Müziğinde Dizi ve Aralıklar... Hormoz Farhat, Çeviren: Ahmet Bülbül,
Nota satmak için gazeteye ilan veren ilk nota yayıncısı… Cahit Işık

Nota satmak için gazeteye ilan veren ilk nota yayıncısı… Cahit Işık
Ankara Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin ismi değişti…
MEB güzel sanatlar eğitiminde "Tematik Lise" dönemi…
Devşirme marşlar meselesi devam ediyor…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne… Ayhan Sarı
Diğer Başlıklar

SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE... İlhami Gökçen
Sedef ve sedefkârlık üzerine… Veyis Yeğin
Dede Korkut Destanı Unesco Listesi'nde...
Yalçın Tura eserlerine Melihat Gülses yorumu...
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?.. Ayhan Sarı
Tahtacı çalgıları... Veyis Yeğin
Köşeli Davulun hikayesi… Veyis Yeğin
TÜRKSOY Halk Çalgıları Orkestrası konseri…
Seyran Gafarzade'nin zamansız vefatı...
Bengi Bağlama Üçlüsü 30. Yıl Konseri CRR'de…
Günün Sözü
Zenaatı aşan kendini sanatta bulur
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,25ms