Bugün - 16 Ocak 2018 Salı
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Müzikte ilk ve orta öğretim…

Müzikte ilk ve orta öğretim…
Yazı Tarihi: 23 Kasım 2015 Pazartesi

İlk ve ortaöğretim öğrencilerimizin eğitiminde müzik açısından başarısızlığın başarı olarak görüldüğüne neredeyse inanacağız. Durum onyıllardan beri aynı. İçerik olarak Türk ve batı çatışmasından başka birşey yaşanmadı. Yöntem ise daha adı anılır düzeye bile gelemedi. Tıpkı GTM ses, nota yazım sistemi uygulamalarında görüldüğü üzere herkesin sorun olarak algıladığı, ama kimsenin somut adım atmadığı gibi... Türk müziğinin öğretim/eğitim sistemi söylemlerine artık öğrenciler bile "güler" oldular. 

Geçen gün (12 Kasım 2015) İTÜ TMDK'da kendi adına düzenlenen etkinlikte Erol Sayan hoca'ya söyledim:

"30 yıl önce de aynı sorunlar vardı, bugün de var, neden?"

"Damarıma bastın" dedi... 

Orta öğrenim kurumlarımızda da durum aynı...

Konservatuarlar dahil tüm müzik okullarımız yönetimlerinde ana sorun geleceği planlayamama, hatta geleceği 'tasa etmeme' olarak görünüyor.

Müzik, hayatımızın her anında duyduğumuz, duygulandığımız, hissettiğimiz kültür-sanat türü. Hatta diğer güzel sanat dalları içinde zaman mekan atmosferi zorunluluğuna ihtiyaç duymadan paylaşılıveren tek sanat dalı. Hayatımızın bu denli içinde olan müziğin eğitiminin sadece geleneksel anlamda bir öğretim sürecine bırakılması, dar sosyal yaşam içinde sürdürülebilir gelenek şeklinde açıklanabilirken -büyüklerimiz tarafından! “yerelden ulusala, ulusaldan uluslararasına”- şeklinde dillendirilen amacın -bırakın uygulamasını- hala sorgulanma aşamasında olduğu gözlenmektedir.

Ne menem bir süreç ve de öncesiymiş ki aşa aşa bitirilemedi. Her aşışta mutlaka bir geri kalış çıktı. Yapa boza gelişeceğine inanılan bir öğretim sistemi her yıl birçok yeni kurbanlar verdi…

Öğrenciler 1973′den beri blok flüt düttürüsü ile çalgı çalmaya, müzik eğitimi almaya boşuna uğraştırılıp durdular..

Sevgili müzik öğretmenlerimiz ise Türkiye müzik-kültür-eğitim vs’sinin devinimsel idealinden çoktan göçüp gittiler…

Yıllar yılı öncesi, yani Milli Eğitim Bakanlığı kurulduğundan bu yana eğitimin türlü kademelerindeki uygulamalar –sanki dünyada tek eğitim gören sadece bizim çocuklarımız imiş gibi- nerdeyse her yıl değiştirilir hale getirilmiş iken müzik eğitiminde şimdi derin bir hareketsizlik, umursamazlık hakim…

İlk ve orta öğretim öğrencilerimizin eğitiminde müzik açısından yaşanan kaos ve bozukluk kanıksandı.

Müzik eğitim fakültesi öğrencisi meslek hayatına hocasından gördüğü amaçsızlık ve kanıksama ile başlar oldu.

Kişi müzik eğitim maddelerini hep söyledik, yazdık.

Dedik ki:

Müzik kulağı olanlar, müzik kulağı olmayanlar, çalgı çalma yeteneği olanlar ile müziğin kültür/repertuar boyutuna ilgi duyanlar şeklinde basit bir ana sınıflama.

Bize göre 5 ana madde: 

1- Müzik kulağı olanlar

2- Müzik kulağı olmayıp da müziğe meraklı olanlar

3- Müzik kulağı olup da çalgı öğrenme yeteneği/isteği olmayanlar

4- Öğrencilerin hayatı süresince eş-dost toplantısında birlikte söyleyebilecekleri bir repertuarı öğrenmeleri.

5- Müzik yeteneği olmayan öğrenci ayrıştırılarak -nota, flüt vs öğretilmeye çalışılması yerine- müzik alanında genel kültür düzeyinin, repertuar bilgisinin arttırılması.

Tüm bu sınıflamaların uygulamasında biri müziğe yetenekli öğrenciler, diğeri kültürel müzik için olmak üzere iki ayrı müzik çalışma sınıfı/salonu ve iki müzik öğretmeni asgari eğitim için yeterli gelecektir.

Ve inanıyoruz ki Türkiye'de müzik algılama sorunlarının temelinde halktan kopuk eğitim sistemini eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerinde adeta bir statükoya dönüşmüş şekilde sürdürmeye çalışan, öngörüsüz oldukları artık iyice ayyuka çıkan, ne öğrenciler ne de Hükümet üzerinde hiçbir etki elde edemiyen öğretim üye ve görevlilerinin kimseye fayda sağlamayan kendi içlerine kapanmış uygulamaları yatmaktadır.

Öğrencinin müzik içeriği bakımından nasıl yetiştirileceği, müfredat programının nasıl olacağı konusu hala muamma. Başarıda somut göstergeler yok. Çatışmalar sürüyor...

Müzik eğitiminde ana sorun eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerindedir. Hem yetiştirdiklerine hem de MEB'na karşı etkisiz haldeler.

Eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerinde köklü değişiklik ayrıntılarının toplantı tartışmalarına açılması müzikalgeleceğimiz açısından fayda sağlayabilir.

Kötü eğitim, kötü başlangıç.

Bunu istemeyiz.

Hele yap-boz ve deneme tahtası uygulamalarını 'artık' hiç…

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Necdet Levent, ışığını bizlere miras bıraktı...
Atatürk'ün kendi sesinden bir türkü plağı var mıdır?..
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
Hamburg ELB PHİLHARMONİE konser binasını gezmek ister misiniz?
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Esin Atıl’ın Levni and the Surname kitabında çalgı adlandırma yanlışlıkları…
Günün Sözü
Hep aynı telden çalan müzisyene gülünüp, geçilir...
(Horace Mann 1896-1959)

Yazarlar 
Röportajlar
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
Röportajın devamı için bkz: http://www.musikidergisi.com/yazar-242-ela_altin_ile_roportaj%E2%80%A6_tuba_dere.html ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,34ms