Bugün - 18 Ocak 2018 Perşembe
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Beş maddenin çağrıştırdıkları…

Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Yazı Tarihi: 11 Aralık 2015 Cuma

Yakın müzik tarihimiz yaşanımlarını hatıra getiren beş madde…

Sosyal medya günlük hayatımıza gireli beri slogan ve maddelere indirgenmiş hayat öğretileri paylaşımlarını görüyoruz. Kimisi çiçekli tablo halinde, kimisi yalın sözler…

Anket tekniği veri değerlendirme kuralıdır. İnsan en çok ihtiyacı olan konulardan bahseder. Bu ön tesbitledir ki anket soruları sözkonusu kural göz önünde bulundurularak çapraz şekilde hazırlanır.

Ben de sosyal medya hesaplarında bu slogan/klişe söylem afişlerini -eğer sahibini tanıyorsam- böyle bakış açısından değerlendiririm.

Benzer bir mesajda "uzak durulması gereken 5 insan tipi" şöyle sıralanmış:

1. Saygısız insanlar

2. Kötümserler

3. Kıymet bilmeyenler

4. Heyecanını kaybetmişler

5. Vizyonsuzlar…

Ciddiye almamak mümkün değil.

Türkiye'deki müzik eğitimi ve 200 yıldan, Tanzimattan bu yana gelen müzik hayatımız açısından düşündüm. Türkiye müzik hayatında ta o zamandan beri süregelen Türk Batı kutuplaşmasını ve ilkin kanto ile giren, arabesk ile devam piyasa müziğini...

Bu üç müzik türü uğraşanlarının birbirini kabul etmeme, en iyi ihtimalle görmezden gelme şeklinde cereyan eden ilişkiler düzeyi arabeskin 90'larda -tıpkı dinleyenlerinin şehir hayatına katılmasıyla, 2002 ardından devlet yönetiminde ağırlığını hissettirmesi sonucunu getiren- popüler müziğe yedirilmesi ile müzikler arası oranlarda değişiklikler ezici anlamda yeni bir boyut kimliğinde günümüze değin geldi.

Artık eski sanat (yeni sanat henüz bulunamadı) konserlerinin/etkinliklerinin dolmaması normal karşılanır olmuştu.

Ve Cumhurbaşkanlığı Müzik ödülü Orhan Gencebay'a layık görüldü. Türk müzik hayatında kendini sorumlu hisseden müzik uğraşanları nidalar ile karşıladılar. Tıpkı Türk Halk Müziği'nin tarihi ismi merhum Nida Tüfekçi (1929-93) ve dönemi müzik uğraşanlarının Orhan Gencebay'ı (d.1944) kabul etmemesi, dışlaması; Gencebay'ın da kendi kulvarında yoluna  devam etmesi gibi…

1970 sonrası sözü edilen üç müzik türü uğraşanları da kendi 'nida' larında yola koyuldular.

Yürüdüler.

Faydalı işler yaptılar, derlediler. Daha iyi derlenebilir miydi? Şimdikiler o zamanın koşullarını gözönünde  bulundurarak sorgulamaya zaten gerek görmediler.

Öğrenciler yetiştirdiler.

Ama 'yalnız ben bilirim'ci, kendisi dışındakileri saymayan red mekanizmalarını da hep faal tuttular.

*   *   *

Dün (09 Aralık 2015) Cumhurbaşkanlığı Kültür Sanat Büyük Ödülleri sahiplerine tevdi edildi.

Müzik ödülünün Orhan Gencebay'a verilişini TRT Haber kanalından canlı olarak izledik.

Şimdi kimileri "politikacılar geçer, sanatçılar kalır vs" sözlerini söyleyecek olsa da bilinir: Gencebay Türk müzik tarihine malomuş bir vizyonun sahibi. Kalıcı olduğunu  kanıtladı. O kendi konservatuarsız eğitimiyle orkestra bilincini geliştirmeye çalıştı. Bu kültürel coğrafyanın tınılarını aradı. Aramaya devam ediyor…

Diğerlerinin şimdiki görünümü ise: 'Sadece ben bilirim' red mekanizmaları…

Onlar ne yaptılar? Ne çalgılarımızı, ne de bestecilerimizi geliştirebildiler. Elin kemanını, viyolonselini olduğu gibi aldılar. Bas bağlama tipi geliştirme yerine komik şekilde bas gitar ile sahneye çıkarak elaleme kendilerini güldürdüler.

Bugün müzik çevrelerine fayda sağlayacak en verimlileri; çalgı yapım, kompozisyon ve şeflik kürsüleri olması gerekirken bu bölümler pasifize edilmiş hale geldiler, getirildiler.

GTM'de şeflik bölümü zaten hiç olmadı ama nerdeyse 5000 tane GTM koro şefi var…

*   *   *

Buraya, bu sonuca  nerden geldik?

Devlette, bakanlıklarda görev yapan Türk müziği uğraşanlarımıza üst düzey görev verilmedi mi?

Kabul, konservatuarlar, daha düne kadar müzik dışı insanlar tarafından yönetiliyordu. Hatta yazdık "Konservatuara müzik dışından yönetici" diye....

Güzel sanatlar kavramı oturmadı. Devlette ayrıştırılmadı. Sanatlardan birine "plastik", birine "fonetik" denilerek iş yürütülmeye çalışıldı. Kimsenin bu işlevsiz ayrımdan haberi olmadı. Duyduysa da ilgisini çekmedi. Duymazlıktan geldi.

GTM uğraşanlarından iki tanesi genel müdür oldu da ne oldu?

Onu da -şimdiye kadar yazmayanlara, eli kalem tutmayanlara yazanların yazdıklarını görmezden gelenlere gönderme yaparak, hakkını vererek- yazmak gerek…

Yukarıda giriş yaptığım uzak durulması gereken 5 insan tipi sınıflamasını okuyunca aklıma yakın müzik tarihimizde ana müzik türleri uğraşanlarının benim de tanık olduğum icraatları ve bu icraatlarını, fikirlerini sempozyum, devlet toplantısı vs mecralarda savunuşları geldi.

Hepsi adeta bir savaşçı gibiydi. Hatta birinde onca tanık önünde kürsüde bulunan merhum Nida Tüfekçi hocanın üstüne "sürat"li şekilde saldıran (Eskişehir 1981) bile oldu. 

Ben mesleki olarak bu görüntülerin içinde doğdum ve büyüdüm.

Gördüm.

Şimdi çağdaşım diğer tanık olanların da düşünmesini temenni ederek yukarıdaki beş maddeyi değerlendiriyorum:

1- Saygısız insanlar: Türk müziğinin yeni oluşumunda bu üç ana müzik türü uğraşanları arasında saygısız insanlar yok muydu?

Vardı.

2- Kötümserler: Eminim ki siz de düşünmeye başladınız. Yok muydu?

Vardı.

3- Kıymet bilmeyenler: Ne dersiniz? Yok muydu?

Vardı.

4- Heyecanını kaybetmişler: Yok mu?

Var.

5- Vizyonsuzlar: Yakın müzik tarihimiz içinde yok muydu?

Vardı.

Hala var

*   *   *

Bunları gördükçe, bilincine vardıkça ilerleyeceğiz…

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Necdet Levent, ışığını bizlere miras bıraktı...
Atatürk'ün kendi sesinden bir türkü plağı var mıdır?..
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
Hamburg ELB PHİLHARMONİE konser binasını gezmek ister misiniz?
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Esin Atıl’ın Levni and the Surname kitabında çalgı adlandırma yanlışlıkları…
Günün Sözü
"Bir cahil için en iyi şey susmaktır. Ne var ki, bunu bilseydi zaten cahil olmazdı."
(Sâdî Şirazi)

Yazarlar 
Röportajlar
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
Röportajın devamı için bkz: http://www.musikidergisi.com/yazar-242-ela_altin_ile_roportaj%E2%80%A6_tuba_dere.html ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,44ms