Bugün - 14 Aralık 2018 Cuma
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Ayrıştırmak lazım…

Ayrıştırmak lazım…
Yazı Tarihi: 22 Ocak 2016 Cuma

Artık hiçbirşey eskisi gibi değil. O eski müzikler yok. Müzik insanları da… Bugün geleneksel diye tabir ettiğimiz eski gelenek değil. Dolayısıyla o gelenekselin bugünkü uğraşanları da eski müzik insanları gibi değil.

Ama gel gör ki gelenekselin devamı olduğunu iddia edenler, kendilerini geleneğin devamı olarak görenler birlikte yaptıkları üç-beş çalışmada geleneğin devamı olmadıklarını önce önlerine gelen notalarda yaptıkları düzeltmelerden anlıyorlar.

Nota düzeltmesi bile geleneğin devam etmediğinin bir kanıtı.

Geleneğin nota düzeltmesi ile ilgisini kuramayanlar var.

Diğer yanda müziğe bakış açısını güncel, zamanın oluşmuş/oluşturulmuş/ yakın tarihimizdeki o  çalkantılı süreçten süzülmüş aynasında; çalışan önemli bir müzik uğraşanı kesimi sesini duyurur hale geldi ki ürünleri ciddi değerlendirme boyutlarında bir kitle oluşturmuş durumda.

Devlet katında buradan aldığı maaşla geçimini sağlayan -müzik okullarında,  kültür merkezlerinde- ürünleriyle kapıları zorlayan müzisyen, müzikolog, müzik uğraşanı söz konusu.

Bir yanda üretmeye istekliler var; diğer yanda eskiye duyduğu saygıyla geçinmeye çalışanlar.  Söylemlerinde -kendi deyimleriyle- klasik olup piyasa müziğinde ters şekilde arzı endam eyleyenler.

O cenahta kendi içinde iki ayrı dünya kuranlar. Konuşmaya gelince klasikçi, sipaliye gelince konuşmalar "off"…

Türkiye müzik türleri cenneti. Okulunda başka-başka, devleti yöneten politikacısında başka.  Türk/batı/popüler ve kendi içlerindeki ayrıştırmalar.

Hepsi de kendi içinde "doğrucu"lar…

Müzik devinen, hareket eden bir sanat. Devrinin müzikal zevkine de cevap vermek zorunda olan.

Tortusu ise tarihe kalıp klasikleşen.

Aslında, işlevde hep popüler.

Önce nostalji sonra klasik.

Sahi nostalji ile klasik arasındaki farkı kim ayrıştıracak? Hep hafıza, hep hafıza. Tanık da kalmamış. 

Artık kalır, bundan sonra belge konuşur.

Tanıklara, gün görmüşlere gelecekte değer verilir mi? Bugün verlmediğini tesbit etmek gerek.

Gelecekte klasik olabilmesi  için çağa uygun gelecek nesillerin kullanıp, üstüne yenisini kurabileceği yeni kurallar geliştirilebiliyor mu?

Kural ayrı kuram ayrı, birbirine karıştırılmamalı.

Her ikisi de uygulamadan damıtılan özsu ışığında meydana geliyor.

Günümüz müzik uğraşanlarının tarihsel sürecimiz deviniminde oluşan müzik bakış açıları şimdilerde birlikte yaşamaya mahkum olmuş gibi görünüyor.

Ayrıştırılmalı mı?

Müzik uğraşanları kendi müzikal bakış açısına uygun insanlarla birlikte çalışmalı, üretmeli.

Bu yönlendirme desteklenir, başarılabilir mi?

Türkiye müzik eğitiminde verilmiş gizli mutsuzluklardan kaynaklanan verimsizlikler, kısırlıklar önlenebilir, bu durum verime dönüştürülebilir mi?..

Birbiriyle barışık müzikal kişilikler biraraya getirilebilir mi?

Birleştirmek, ayırmaktan daha makbuldür.

Ama ayırmak kolay, birleştirmek zor.

Tıpkı bardağı kırmanın kolay, bardak kırıklarını birleştirmenin zorluğu gibi. 

Birleştirmek barışcıldır.

Uygur'dan Kuzey Asya'ya, Anadolu'ya, Kuzey Afrika'ya ve Balkanlara.

O 'Kültürel Coğrafya'da…                

% 50'den, % 100'e . . .


Ayhan Sarı

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Sedef ve sedefkârlık üzerine…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE...
Günün Sözü
Bunlar tutmuyor ki, tutunuyor…
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,36ms