Bugün - 21 Haziran 2018 Perşembe
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...

Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
Yazı Tarihi: 10 Ekim 2016 Pazartesi

Geleneksel Türk müziğinde 20.yy ilk çeyreğinde Ali Rifat Çağatay şefliği ile başlayıp GTM eğitiminin yasak olduğu yıllarda dernekler/cemiyetler kanalıyla sürdürülen GTSM (geleneksel Türk sanat müziği)  geleneği ne yazık ki günümüze geleneğin devamı halinde gelmiş bulunmuyor. Herkes biliyor gibi görünse de neyin ne olduğunu bilmiyor. Zevkinin dalgasında sallanıyor.

En kötüsü de bu.

Yani ne olduğunu bilmemek. O klasikçi geçinen müzisyenlerin çoğunun para uğruna bunların çalışmalarına katılmaları ve buralardaki pespayeliklere göz yummaları.

Evet, bugün tüm Türkiye'de sayıları hemen 5000'i bulan amatör GTM koroları "H.S. Arel'in meftun olduğu TM geleceğinden" çok uzak görünüyor.

Keza, bestecilik, orkestra da öyle.

Toparlanacağı gelişeceği yerde geriliyor.

Herhalde bu dönem tarihe GTM'nin ya gerileme ya da başkalaşma dönemi olarak geçecek.

Bir güç bize ait, bizi birarada tutan hemen her değerimizi yozlaştırıyor sanki.

Aklımıza CİA'nin "söz sahibi olmak istediği ülkede geri zekalıları yönetici olarak atanmasını destekleme" manasındaki "pruning strateji" geliyor.

 * * *

Koro söyleme geleneği müziğin en önemli devam unsurlarından.

Almanya'da 1980'lerde 30.000'e yakın koro bulunuyordu. Koral olmayan diğer 20.000 müzik grubunu çıkardık. Aslında hepsi 50.000 civarında idi. 1980'lerde. 

Koro geleneği bizde de devam ediyor.

En azından devam ettiği hususunda memnunuz.

Fakat ya içeriği?.. Tabii ki tümüyle müzik olmamalı, sosyalleşme de var.

Bizde niye müzik 5. plana düşmüş görünüyor?

Geleneksel Türk müziği halkta bu şekilde, bu yapıda benimseniyor, karşılık buluyor demek de mümkün tabii ki.

* * *

Geçen gün Antalya'da 4 koroyu yönettiğini söyleyen bir kişinin koro çalışmasından çekilmiş kısa bir görüntü izledim. "Havam yerinde oynamadan duramam, bu gece benimlesin hayatta bırakmam" diyorlardı.

Neydik ne olduk. Nerde o GTM'ni büyüklük böbürlenmeleri içinde öğretmeyen, öğretmediği için de havalarından yanına yaklaşılmayan, şimdi de artık kimsenin takmadığı o klasik Türk müzikçiler. (Yakınmamız  klasik Türk müziğinin değerine değil, kendini söz sahibi addedip de klasik Türk musikisini bu hale getirenlere.)

Onlar ki çöktüler. 

Kendi sonlarını hazırladılar.

Şimdi 50 seyircili konsere neredeyse platin plak verecekler.

Bunları iyi tesbit etmek, daha fazla verimsizliğe sebeb olmalarına izin vermemek gerek.

* * *

Türkiye'de GTM korolarını yönlendirebilecek yeterlik ve olgunlukta bir sistem kurulamadı. Korolarımız bir anlamda sahipsiz, başıboş kaldı. Kendini beğenmiş, kendini şef zanneden narsist kişilerin eline düştü. TM Konservatuarlarında şeflik bölümü veya yüksek lisansı yok.

Hoş, bestecilik bölümü var da ne işe yarıyor?

* * *

Bir kıpırdanma var Ankara'da.

GTM ile ilgili hep takdir edilesi işlere imza atan Kanuni Tahir Aydoğdu'nun öncülük ettiği koroları çatısı altında toplamayı amaçlayan, bir o kadar da seçici olan TÜRK MUSİKİSİ FEDERASYONU.

İstanbul tanıtım toplantısı 16 Ekim 2016'da Maslak Turing salonunda yapılacak.

GTM korolarının durumu ve geleceği ve birleşmeleri hakkında fikir teakkilerinde bulunulacak.

Bu kez sempozyumlardaki sonuçsuz konuşmalar gibi olmayacak.

Çünkü konu spesifik. Türk müziğinde geleneksel müzik koroları.

* * *

Tahir Aydoğdu gerçekleştirdiği GTM ileri düzeydeki çalışmaları ile kendini kanıtlamış sanatçımızdır.

Bu nedenle O'nun varlığı konunun doğru yönünü, gelecek açısından önemini ciddiyetle ifade ettiğini düşünüyorum.

Türk Musikisi Federasyonu, çalışmalarını İstanbul'da sürdüren musiki derneklerini ve korolarını bu toplantıda aralarında görmek istiyor.

Biz katılacağız. Fikirlerimizi ifade edeceğiz

Geleneksel Türk müziği adına sanat tasası duyan şef ve amatör korolarımız temsilcileriyle buluşacağız.

Ve

Müziğimizin toplumu ilgilendiren önemli bir sorunu olan "KORO SÖYLEME" birinci elden gündeme taşınacak.

Fakat söylemeden edemedik. 23 yıldan bu yana İstanbul'da yılda bir kez bir ay boyunca önemli koroları İstanbullu müzikseverlerle buluşturan İstanbul Türk Müziği Dernek ve Vakıfları Dayanışma Konseyi (MÜZDAK), "İstanbul Türk Müziği Günleri" var. Kendilerini kanıtlamışlardır. Türk Musikisi Federasyonu İstanbul toplantısına çağrılmamışlar. Bu çağrılmayışta klasikçi olarak tabir edilen İstanbul TM Vakfı'nın etkisi olduğu söyleniyor. Çünkü bu toplantı mekanını (Maslak Sanayi Sitesi'nde bulunan Türkiye Otomobil ve Turing Kurumu) TM Vakfı ayarlamış. 

Bunları aşmak gerek. Çünkü artık herkes bu alanda müzikle ilgisi olmayan canbazından, gerçek müzisyenine, gerçek sanatçısına ve en önemlisi gerçek müzik amatörüne/meraklısına değin birbirini artık tanıyor.

Bunları gözönünde bulundurmak gerekiyor.

* * *

Dört yıl önce Ankara'da kurulmuş bulunan Türk Musikisi Federasyonu amatör koroları bünyesinde toplamak amacıyla ilk kez İstanbul'da toplanıyor. 

16 Ekim 2016 Pazar günü saat 14.00.

Turing Kurumu'nun Fazıl Kaptanoğlu Cad. Sanayi Sitesi yanı No.2 İstanbul/Seyrantepe'deki bina salonunda.

Tel: 212 282 81 40

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Seyyal Saraç “Piyano Çalıyorum”kitabı üzerine…
“Üzeyir Hacıbeyli“ yâdıma düştü bugün...
İçimden geldi, yazmak istedim…
Koro sendromu…
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Nihat Doğu'nun Ardından...
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Zeki Müren’in, Şekip Memduh Bey’in "Gönlümle oturdum da" şarkısını okuyuşu üzerine...
Günün Sözü
Sanatçı yetiştirmek zor ama, daha zor olanı seyirci yetiştirmektir…
(Süleyman Demirel)

Yazarlar 
Röportajlar
Frankfurt Musicmesse'de Hohner ve Stephan Wieland ile röportaj…
Frankfurt Müzik Fuarı'nda fabrikası Almanya Trossingen'de bulunan Hohner akordion ve ağız mızıkası  firmasının satış müdürü Stephan Wie...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,45ms