Bugün - 16 Ocak 2018 Salı
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…

Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Yazı Tarihi: 31 Aralık 2016 Cumartesi

Yazılarımda mutlaka bir soruna, bir çözüme dikkat çekmeye çalışıyorum. Kimi zaman doğrudan, kimi zaman dolaylı, kim zaman da geleceğe ışık tutan.

Bu kez koro söylemenin önemi ve bu önemin önemi hakkıyla tüm dünyaya örnek olacak şekilde kanıtlayan ve şimdi aramızda olmayan Kızılordu Korosu'nu yazmak istiyorum.

O,  yerinde muhteşem kreşendolarıyla, nüanslarıyla hayran bırakan Kızılordu Korosu.

Tarihi Türk Müziği Topluluğu ile birlikte CD kaydı yapmışlar Dede Efendi'nin "Yine bir gül nihali"ni ve diğer Türk müziği ezgilerini seslendirmişlerdi.

Bir koro şefi olarak içimizi titreten o nüansların, kreşendoların, koro söyleme ne demektir anlayabilene öğreten üstün anlayış, müzik manasında ulaştıkları yüksek boyut  ve icralarını uygulamayı hep istemişimdir. Çalışmışımdır da. Bunu GTM'de içinde bulunulan haliyle uygulamak maalesef zordur. 

Türkiye'de böyle bir koro bulunmuyor.

Ve bu koro elim bir uçak kazasında yok oldu.

Dün bir haber okudum.

Koro yeniden kurulacak, korist alımı için sınav açılacakmış.

İçim burkuldu.

O büyük askeri şapkalı, üniformalı koristlerin samimi müzik hareketleri herşeyi aştıklarının önemli bir göstergesiydi. Hele Tarkan'ın "Oynama şıkıdım"ını söylerler iken -tam da şıkıdım/şıkıdım kelimesinde- biz bakış açısına göre bizde oluşturdukları tebessüm.

Onlar ciddi Rus askeri üniformasının içinde müzik ruhunu yansıtabiliyorlardı.

Zaten 1928'de Rus Kızılordu askerlerine moral vermek amacıyla kurulmamışlar mıydı?

O muhteşem koro artık yok.

2010'da Bakü'de düzenlenen "Türk Halklarının Çalgıları Sempozyumu" na gitmek üzere bindiğimiz uçakta bir arkadaşımız "bu uçak düşerse Türkiye müzikolojisi biter" dediğinde herkeste bir tebessüm belirmişti.

Bu kez gerçek oldu.

Koro söyleme açısından büyük bir dünya değeri yok olmuştu.

Kızılordu Korosu Sovyetler Birliği Ordusu Kızılordu’nun resmi korosuydu. Koro, erkek koro elemanları, orkestra ve dans grubundan oluşmaktaydı. Rusya’nın halk şarkılarından, kilise müziklerine, opera aryalarından popüler müziklere kadar uzanan 2000 eseri aşkın geniş bir repertuara sahipti. Halk dansları arasında en çok bilinenler arasında, Katyuşa, Kalinka, Kernina ve Schubert’in Ave Maria’sı, daha birçok bestecilerin eserleri yer alıyordu. İlk resmi konserini 12 Ekim 1928’de, Moskova’da vermişti. Kızılordu Korosu, orkestra eşliğinde demiryolu inşaatında çalışan askerlere konserler verdi (1929). Değişik birliklerdeki askerlerden oluşan koro, orkestra ve dansçılar büyük ilgi ile adını duyurmaya başladı. Askerlere moral vermek ve onların kaliteli müziğe ilgi duymalarını sağlamak amacıyla 1933 yılına kadar 300’ü aşkın konser verdi. Uluslararası Modern Hayatta Sanat ve Teknoloji Sergisi’nde sahne alan topluluk, jüri tarafından Grand Prix (Büyük Ödül)e değer görüldüler. Koro, 2. Dünya Savaşı sırasında Sovyet Cephelerinde ve halkın bulunduğu çeşitli bölgelerde 1500 etkinlikte yer aldı. Askerlere ve halka moral kazandırdı. Kurucusu ve yöneticisi olarak Aleksandr Aleksandrov’un ölümünden sonra (1946); oğlu Boris Aleksandrov başarı ile Kızılordu korosunu şef olarak yönetti. Boris Aleksandrov 1987’de emekli olmadan önce Kızılordu Korosu Dünya turuna çıktı ve koroya şeflik yaptı. 2003 yılından bu yana Kızılordu Korosu’na Vyacheslav Korobko şeflik ediyordu.

25 Aralık 2016 Pazar günü Suriye’ye gitmek üzere Moskova'dan hareket edip, mola yakıt için uğradığı Soçi şehrinden havalandıktan iki dakika sonra radarın kontrolünden çıkan TU-154 uçağı 64’ü Kızılordu Korosu sanatçısı, 94 yolcusu ile birlikte uçağın Karadeniz’e düşüyor, bu elim kaza sonucu dünya korolarının tepesinde yer etmiş bir koro tüm sanatçılarını yitirmiş oluyordu.

Koro, koro… Koro söylemenin önemi ülkemizde henüz anlaşılmış görünmüyor. Halkta rağbet bulmayan, kendi kendilerinin dinleyicileri olan birkaç koro festivalinden başka koro anlamında büyük çoğunluğu oluşturan amatör geleneksel Türk müziği korolarının içinde bulunduğu durum anmaya bile değmez görünüyor.

Oysa koro toplumu düzgünleştiren önemli toplumsal eğitim araçlarından biri.

Yıllar önce yazmış demiştik ki "Her ile değil, her ilçeye bir devlet destekli koro"…

Sözümüz hala anlaşılmış değil.

Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülleri Müzik Ödülü'nü alan Erol Parlak'ın konuşmasında "Müzik Üniversitesi" kurulması gerekliliğini dile getirmesi Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından da olumlu bulunması sonucu Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "YÖK Başkanımızda hazırlıkların ona göre yapsın" demesinin ardından, YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç'tan da sanat dünyası açısından güzel ve anlamlı olarak bu öneriyi gerçekleştirmek için çalışacakları taahhüdü neticesini bekliyoruz.

Çünkü koro söyleme alışkanlığının yayılmasının toplumsal barışın sağlanmasında önemli bir etken olacağı düşüncesindeyiz.

Bu arada belirtmeliyiz ki Çanakkale'de Koro Şefi Mete Gökçe'nin canla başla çalışarak öncülük ettiği koro söyleme çalışmaları meyvelerini giderek arttırıyor.

Sn. Gökçe ile birlikte bu yıl temmuz 2017'de Çanakkale'de gerçekleştirilecek korolar festivalinde önemli bir barışsal yeniliğe imza atıyoruz.

Festivalin olması gereken bir eksikliği doluyor ve 2017'de Türkiye'de bir ilk olarak Koro festivaline GTM koroları da dahil ediliyor.

GTM koroları başında bendeniz olacağım.

Ciddi GTM korolarını seçmede titizlik, bu tercihin geleceğinde etkili olacak.

Türkiye'de 5000 GTM korosu varlığını gözönünde bulundurduğumuzda geleceğe açılan kapının önemi daha çok belirmektedir.

Koro ifade alanı geniş, etkili, seslenim alanı geniş bir müzik topluluğudur.

Hobi koro ve koristleri ile karıştırılmamalıdır.

Yazımıza vesile olan 25 Aralık 2016 Pazar günü düşen uçak kazasında bu dünyaya hoş sadalar bırakarak vefat eden Rus Kızılordu Korosu'nun 64 sanatçısına rahmet diliyoruz.

 

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Necdet Levent, ışığını bizlere miras bıraktı...
Atatürk'ün kendi sesinden bir türkü plağı var mıdır?..
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
Hamburg ELB PHİLHARMONİE konser binasını gezmek ister misiniz?
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Esin Atıl’ın Levni and the Surname kitabında çalgı adlandırma yanlışlıkları…
Günün Sözü
Gerçek müziğin farkına varan ve onun ardındaki sırrı çözebilenler, bütün evren ile aynı frekansı titreşir ve her şeyle anlaşıp konuşabilirler.
(Sufi İnayet Han 1882-1927)

Yazarlar 
Röportajlar
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
Röportajın devamı için bkz: http://www.musikidergisi.com/yazar-242-ela_altin_ile_roportaj%E2%80%A6_tuba_dere.html ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,23ms