Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…

Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
Yazı Tarihi: Sunday, February 12, 2017

Geçen zaman içinde korolar festivali dendiğinde akla ilk gelen müzik tarzı, eşliksiz yani acapella çoksesli söyleyen koroların katıldığı  festivaller, yarışmalar olurdu. Biz de bu koro festivallerine neden "GTM koroları davet edilmiyor, bu ayrımcılık neden yapılıyor" diye her durumu dile getirir, "bu ayrımcılığın aslında toplumda cevap bulduğunu, hatta sonuçlarının seçim sonuçlarına değin uzandığını söyler, yazardık.

Konu ile ilgili bir yazımızda şöyle demiştik:

" Koro şenliklerini şimdilik koronun batı müziği tarafındakiler düzenliyor. Görülüyor ki onların koro şenlikleri sayısı Çanakkale'den Afyon'a, Ankara'ya, İstanbul'a, İzmir'e artıyor.

Belirtmeli ki bu nam-ı di(e)ğer batı müzikçiler! GTM korolarını festivallerine şenliklerine almıyorlar.

Birçok platformda dile getiriyoruz, ileriyi gören GTM koro şefi olarak:

"Siz geleneksel Türk müziğini yıllarca dışladınız. Şimdi ağzınız öyle demese de uygulamada gene dışlıyorsunuz. Tamam, bu amatör GTM korolarının çoğu hobi korosu kimliğinde. Sanat kimliğinden söz etmek çok zor, ama içlerinde gerçekten sanat kimliği olanlar var. Bunlar belirlenir ve davet edilebilir, çoksesli koro yanında amatör geleneksel koro branşı açılabilir… Aksi takdirde zaten herkes kendi yolunda gidiyor. Kaybetmek, kaybettirmek değil, kazandırmak önemli…" dedik, diyoruz yıllardır.

O gözlerinin kenarları kapalı batı müzikçilere tavır koyuyoruz.

Merak etmeyin, giderek sesimizi daha çok duyuruyoruz.

Siz amatör Türk müzikçilerinin bu konuda tasası olmasa da…

Her iki taraf da konunun büyüklüğünün, devasalığının; birliktelik sonucu toplumsal kazanım boyutunun henüz bilincinde değil.

Eğer bu büyük buluşma gerçekleşirse toplumsal birçok sorun çözülecek, insanlar müzik etrafında birleşerek paylaşacak.

Politika değişecek. Politikacılar kanarya yemi sevenler derneğini ziyaret etmek yerine müzik korolarını ziyaret edecek, yetmeyecek o koro içinde şarkı/türkü söyleyecek.

Koro barış getirecek.

Belki de toplumsal kabalığı ön plana çıkan o insanları törpüleyecek.       

Ama önce:

Batı ve geleneksel Türk müziği koroları aynı çatı altında yaşamayı, müzik yapmayı öğrenecek.

O zaman Türkiye'de hayat daha güzel olacak..."

Serzenişimiz Çanakkale'de ses buldu, koro müziğine kendini adamış koro şefi Mete Gökçe aradı ve "Konunun öneminin bilincinde olduklarını, 2017 Çanakkale Korolar Festivali'nde GTM korolarının katılması konusunda karar aldıklarını, bu konu yardımcı olursak memnuniyet duyacaklarını ifade etti.

Bu durum benim için de memnuniyet verici bir gelişme oldu. Çünkü Türkiye Koro Festivalleri tarihinde ilk kez GTM koroları da katılacak, birbirinden farklı iki koro tarzı hem de birbirlerinin müziklerini, disiplinlerini izleme, yaşama, karşılaştırma imkanını elde edeceklerdi. Bu festivalde koristlerin birbirlerinin konserlerini izlemeleri etik bir kural olarak kabul ediliyor ve uygulanmasına özen gösterildiğini belirtmek gerek.

Çanakkale Korolar Festivali (bkz: http://www.canakkalekorofestivali.com) bu yıl 03-09 Temmuz 2017 tarihleri arasında Çanakkale'de gerçekleştirilecek.

Repertuar GTSM'nin piyasa/meyhane tarzında olmayan şarkılarından seçilmesi ve repertuar hakkında önceden bilgi verilmesi gerekiyor. Şefin yönetim hareketlerinin uluslararası şeflik standartlarına uyması koşulu var. Ses düzeni her çalgıya mikrofon yerine havadan indirilmiş toplayıcı mikrofonlar ile sağlanıyor. Kadın ve erkek sesleri arasında sayısal denge önemli. Koroların performans süresi ortalama 20 dakika. GTSM koroları için 5 ana çalgı temin edilmiş durumda. Korolar -yeterli icra tekniğine sahip- kendi icracılarını da getirebiliyorlar. Koristlerin kulak işitme yeteneği tam, çalgı icracılarının ise entonasyonu bozacak seviyede olmaması gerekiyor.

Korolar Çanakkale'ye kendi imkanları ile geliyorlar. Bu çoğu zaman kendi belediyeleri veya başka bir kurumdan sağladıkları otobüs veya tarifeli otobüs seferleri oluyor. Katılımcı koristler 18 Mart Üniversitesi Kampüsü yeşilliği içinde boğaz manzaralı ARDES konukevinde (http://www.ardesogrenciyurdu.com) misafir ediliyorlar. Her koristin sabah kahvaltısı/konaklama/kapanış partisi ve festival çantası giderleri bedeli 6 gece için 320TL. 

"Laylay-lom ve de hobi koroları" dışında, şefi orasını burasını oynatmayan, narsist olmayan, trafik polisliği, hamur yufka açıcılığından ziyade kuş gibi kanat çırpma hareketleri yapmayan, yaptığı işi havasından çok içeriğinde yaşayan, tabii ki bilgili, uluslararası şeflik ve koro ölçütlerini bilen, görgülü; koristlerinin tümü kulak duyma yeteneğini haiz, korist ve solist ayırdının bilincinde, en önemlisi de koristleri ne düzeyde olduklarının farkında, geleneksel Türk müziğinin piyasa ve meyhane tarzı dışında sevilen eserlerini  hakkıyla icra edebilen geleneksel Türk korolarımızı -Türk müziği tarihinde ilk kez bir korolar festivalinde- "Çanakkale Korolar Festivali'nde görmek, izlemek, tarihe onların icralarını kaydetmek istiyoruz.

Bu ilkde buluşalım...

Başvurular (http://www.canakkalekorofestivali.com) da…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Sadece iki müzik türü var: İyi ve kötü…
()
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.34ms