Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…

Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
Yazı Tarihi: Wednesday, July 12, 2017

IV. Çanakkale Korolar Festivali bu yıl (2017) 03-08 Temmuz tarihleri arasında gündüz Çanakkale İçdaş Kongre Merkezi'nde, gece ise Çanakkale Kordon'da Truva Atı'nın yanıbaşında bulunan mini açık hava tiyatrosunda gerçekleştirildi. Bu yıl bir ilk yaşandı. Koro Festivallerinde ilk kez geleneksel Türk müziği koroları da yer aldı. Ankara ODTÜ Mezunları Korosu, Bayraklı Belediyesi Korosu ve Pamukkale Üniversitesi THM Korosu. Yani 30 korodan 3'ü GTM korosu oldu. Bu birliktelikten tüm koroların ve halkın çok memnun olduğu kulislere yansıyordu. Geleneksel Türk müziği koristleri ise farklı bir seslendirme disiplinini bizzat yaşadılar. Türkiye'de mavcut 5000 geleneksel Türk müziği korosu'na böyle bir disiplini -bir kez olsun- mutlaka yaşatmak gerek.

2017 Çanakkale Korolar Festivali'ne yurdun dört bir yanından gelmiş 1200 korist şefleriyle birlikte katıldı.  Batman Kozluk'ta şehit olan müzik öğretmeni (Çanakkale 100 Ses Korosu üyesi) Şenay Aybüke Yalçın'a anne ve babasının katılımıyla verilen ödül çok anlamlıydı. Bu satırların yazarı dahil salonda hemen herkes gözyaşlarını tutamadı. Duygulu anların yaşanmasına neden olan ikinci sahne ise Hakkari Yüksekova'dan gelen hiçbiri, deniz görmemiş, yaşadığı yerin dışına çıkmamış minik koristlerden oluşan öğretmenleri Sema Çelik yönetimindeki Yüksekova Çocuk Korosu idi. Müzikteki başarılarını herkes takdir etti.

Çanakkale Korolar Festivali'nin mimarı Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Öğretim Görevlisi Mete Gökçe özveriyi, birlikteliği sahneledi aslında. Arkasında festival için sevgiyle oradan oraya koşuşturan adeta devleşmiş Konrul Vocal Ensemble üyesi 40 koristin hemen her yerdeki didinmeleri görmeye değerdi. 

Çanakkale'de festivale dahil olmayan kurum ve kuruluşlar gelecek yılda dahil olmaya çalışabilirler. Çünkü Çanakkale Korolar Festivali Türkiye'de gerçekleştirilemiyen en büyük, en önemli şeyi gerçekleştirdi.

BİRLEŞTİRDİ.

Evet oradaki çocuğundan, gencine, orta yaşlısına 1200 korist adeta tek yürek idi.

Katılımcı koroların 30'da 3'ü GTM korosu dedik ama diğer koroların %80'inin seslendirdiği şarkılar Türk bestecilerinin ve Türk müziğinin eserleriydi.

*  *  *

Çanakkale bu iş için biçilmiş kaftan. Tarih, milli duygular, doğa, deniz, boğaz, güzel yüzlü insanlar, lezzetli meyve ve yemekler; kısacası neşeli ve bu övgüleri hakeden güzel zaman geçirmek için ne ararsanız burada var.

Festival konser, panel ve gezi zamanı planlaması profesyonelce yapılmıştı. Katılımcılar uzun süre bir salona tıkılmadı. Müzik zamanı tam tadında değerlendirildi.  

Çanakkale Korolar Festivali kapsamında ilk olması nedeniyle Koro Festivallerinde GTM konulu bir panel gerçekleştirildi. Panele Dr. Ayhan Sarı (Moderatör), Tahir Aydoğdu, Halil Altınköprü ve Mete Gökçe katıldı. Andante Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Serhan Bali programda olmasına karşın İstanbul'dan gelecek olan deniz uçağının "hava sahası kapatılması" nedeniyle seferini gerçekleştirememesi yüzünden katılamadı. Gönlünün festivalde olduğu hemen her mesajından belli oluyordu.

Festival'de neredeyse bir ilk gerçekleşecekti. Ankara ODTÜ Mezunları Korosu şefi Tahir Aydoğdu Dünya'nın ilk Kanun Konçertosu'nu (Ferit Alnar) bestecisinden sonra(1955) seslendiren ikinci, Bayraklı Belediyesi Korosu şefi Dr. Halil Altınköprü ise üçüncü seslendiren kanun sanatçılarımız idi. Birinci seslendiren Prof. Ruhi Ayangil ise planlandığı halde son anda çıkan Almanya programı nedeniyle katılamadı.  Eğer katılabilse idi Dünyanın ilk Kanun Konçertosu'nu bestecisinden sonra seslendiren ilk üç kanun sanatçımız aynı sahnede yer alacaklardı.

Çanakkale Korolar Festivali'nin gala konserini Eskişehir Tepebaşı Belediyesi Çocuk Senfoni Orkestrası, şefleri Ramazan Albayrak yönetiminde mini mini parmaklarıyla gerçekleştirdiler. Tepebaşı Belediye Başkanı Ahmet Ataç himayesindeki çocuk orkestrasını izlemeye özel olarak gelmişti. Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan'ın ev sahibi olarak çocuk senfoni orkestrasından etkilendiği "niye çanakkale'de olmasın" dediği her halinden belli oluyordu. Kurulması yönünde girişim olacağı duyumları aldık.

Festivalin salon bölümünün gerçekleştirildiği 1285 kişilik ÇOMÜ İÇDAŞ KONGRE MERKEZİ gerek sahne, gerek salon, gerekse sahne gerisi hizmetleri bakımından  profesyonelce inşa edilmiş önemli bir mekan. Her türlü övgüyü hakediyor.

Çanakkale Korolar Festivali'nin ana sponsoru Çanakkale Belediyesi. Çanakkale Valiliği ve 18 Mart Üniversitesi Rektörlüğü festivali destekliyor. Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan'ın tüm yoğunluğuna karşın esas işlerinden kaçıp-kaçıp festivali izlemeye gelmesi, varlığını hissettirmesi önemliydi.

Seçme ile gelmemiş bir korolar festivalinde hiç mi falso ses çıkaran koro bulunmazdı. Bulunabilirdi. Normaldi de. Ama olmadı. Katılan tüm korolar neyin iyi, neyin kötü olduğunun bilincinde olarak yetiştirilmişlerdi. Bu nedenle de katılımcı koroların tümünün icraları standartların üzerinde idi. Seslendirdikleri eserlerde Türk müziği ezgileri çoğunluktaydı. Bu da ayrı bir tesbiti yapmamıza sebeb oldu. Müzik okullarımızda Türk müziğine yöneliş önemli boyutta yükselişe geçmişti.

Bu yükselişte katılımcı koro şeflerimizin önemi büyüktü.

Şöyle ki:

Mete Gökçe, Filiz Aydın, Özgür Can Dursun, Ebru Gökçe, Sezgin Suna, Nikolay Merdzhanov, Tahir Aydoğdu, Halil Altınköprü, Zuhal Feray Şenkibar, Özgür Bektaş, Seval Köse, Levent Aydın, Ramazan Albayrak, Fehmi Cesur Özdemir,  Haluk Polat, Tayfun Ünver, Tuğçe Kaynak, Sema Çelik, Cihan Can, Anıl Aydın, Masis Aram Gözbek, A. Mahmut Abra, Emel Funda Türkmen, İnci Tığlı Ayağ, Aykut Önder Sarıçiftçi.

Ve tabii ki hem gündüz salon, hem de gece Kordon konserlerinin tümünde 5 gün boyunca koroları büyük bir başarı ile sunan, herkesin sevgisini kazanan sunucu Yasemin Açıkgöz'ü söylemek gerek. Festival boyunca gece gündüz tüm sevecenliğiyle hep aramızda/karşımızda sahnede idi. Kimi zaman koro, kimi zaman plaket, kimi zaman Kordon'da her deyişinde o mutlaka sevecen birkaç cümle buldu ve tüm izleyicilerin sempatisini kazanmayı başardı.

Kapanış konserinde Ankara Devlet Opera ve Balesi Solistleri meşhur ÜÇ TENOR (Aykut Çınar, Ayhan Uştuk, Şenol Talınlı) sahne aldı. Konseri izlemeye Sabah Gazetesi yazarı Hıncal Uluç da gelmişti. Meğer ÜÇ TENOR'un sahne aldığı her yere kendi  imkanlarıyla gidiyormuş. Beraber bulunduğumuz yemekte öğrendim.

Festival Koroları ve Şefleri şöyle idi:

*Konrul Vocal Ensemble - Mete Gökçe,

*Barış Korosu - Mete Gökçe,

*100 Ses Çocuk Korosu - Mete Gökçe,

*Çanakkale Vahit Tuna Anadolu Lisesi Korosu - Filiz Aydın,

*Yıldız Çoksesli Korosu - Özgür Can Dursun

*Çanakkale H.A.T Ortaokulu Çocuk Korosu - Ebru Gökçe,

*Antakya Polifonik Korolar Derneği Oda Korosu - Sezgin Suna

*The Voice Of The Roses - Nikolay Merdzhanov

PANEL

“Festival Konserlerinde Çoksesli ve Geleneksel Korolar”

Katılımcılar

Moderatör:  Dr. Ayhan Sarı (Kültür Bakanlığı İstanbul DTMT Sanatçısı – Koro Şefi)

Tahir Aydoğdu (Ankara Radyosu Kanun Sanatçısı, Türk Musikisi Federasyonu Bşk-Koro Şefi)

Dr. Halil Altınköprü (Ege Üni. Öğr. Gör. Koro Şefi)

Mete Gökçe (Çanakkale Korolar Festivali Direktörü, ÇOMÜ Öğr.Gör. Koro Şefi)

* ODTÜ Mezunları Geleneksel Türk Müziği Korosu - Tahir Aydoğdu

* Bayraklı Belediyesi Geleneksel Türk Müziği Korosu - Halil Altınköprü,

* Pamukkale Üniversitesi Türk Halk Müziği Topluluğu - Zuhal Feray Şenkibar

*Çanakkale Belediyesi Çocuk Kültür Evi Korosu - Özgür Bektaş,

* Burdur Belediyesi Kadınlar Korosu - Seval Köse,

* Samsun Büyükşehir Belediyesi Amisos Çoksesli Korosu - Levent Aydın,

Festival Gala Konseri: Eskişehir Tepebaşı Belediyesi –İki Elin Sesi Var Çocuk Senfoni Orkestrası  -  Ramazan Albayrak,

Yeditepe Üniversitesi Müzik Kulübü Korosu - Fehmi Cesur Özdemir

Cep Sahne Korosu - Haluk Polat,

Ankara Vokal - Tayfun Ünver,

Kırıkkale GSF Müzik Bölümü Korosu - Tuğçe Kaynak

Yüksekova Mavi Hayaller Çocuk Korosu - Sema Çelik,

Farkındalık Korosu - Cihan Can,

Sevda Cenap And Müzik Vakfı Kadınlar Korosu - Cihan Can,

Mersin Polifonik Korolar Derneği Nevid Kodallı Yetişkinler Korosu - Anıl Aydın,   

*Acappella Grup 34 Masis - Aram Gözbek,

*Boğaziçi Mezunlar Korosu - A. Mahmut Abra

*Afyon Kocatepe Üniversitesi Çoksesli Çocuk Korosu - Emel Funda Türkmen

*Ankara Üniversitesi Alegria Oda Korosu - İnci Tığlı Ayağ,

*Pamukkale Üniversitesi Çoksesli Korosu - Aykut Önder Sarıçiftçi.

*Boğaziçi Gençlik Korosu - Masis Aram Gözbek,

Festival Kapanış konseri

Üç tenor – Aykut Çınar – Ayhan Uştuk – Şenol Talınlı

Keman: Emel Özer, Çello: Demet Gökalp, Piyano: Esra P. Alpan, Perküsyon: Soner Özer

Çanakkale Korolar Festivali'nde sevgi tohumları ekildi. Çanakkale esnafı gelen koristler para bıraktı diye mutlu oldu. Koro üyeleri Çanakkale Boğazı kıyılarında hoşça vakit geçirdiler. Vatanın nasıl kazanıldığını, vatan toprağı için şehitlik mertebesine erenlerin yattığı toprakları bizzat gördüler.

Çanakkale, Sn Mete Gökçe ve dev ekibi Konrul Vocal Ensemble koristleri öncülüğünde 2011'den bu yana iki yılda bir dördüncü kez düzenlenen bir festivalden daha yüzlerin akıyla çıkmayı başardılar.

Ve…

Koro müziğinin uzun vadede toplum birlikteliğine etkisi ile toplumsal barışın yerleşmesi adına kocaman bir teşekkürü, ödülü hakettiler.

 

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
UFO, Altın Çağ, köylüye klasik müzik sevdirmek, müzik ile tedavi etmek vs gibi konuların savunucuları eğer gerçekten gelişselerdi, 21.yy'da mesleklerini ve söylemlerini hala yürütüyor olamazlardı…
()
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.33ms