Bugün - Monday, November 25, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...

Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Yazı Tarihi: Thursday, March 12, 2015

Sadece her ile değil, Türkiye'nin her ilçesine yarı profesyonel bir koro hayal ediyoruz.

Alt yapı var, üstünü de biz oluşturabiliriz...

*   *   *

Müziği koro olarak paylaşma geleneğinin, kökeninde “toplu söyleme” olmayan bir müzik türünde yaygınlaşması beklenebilir bir durum gibi görünmezken, Atatürk ve Cumhuriyet sonrasında yaşanan, henüz bir asrın bile dolmadığı süreç içinde –üstelik dişe dokunur destek görmeden- koro söylemeyi dernek, cemiyet, özel-kamu kurum koroları vasıtasıyla yerleştirir duruma gelmemiz, geleneksel Türk müziğine olan sevginin sürdüğünün göstergesidir…

Bugün bu göstergede önemli bir fark var:

Politikacılarımızın koro söyleme fikir ve de deneyimlerinin yokluğu...

Onların bu deneyimi artık yaşayamayacaklarını biliyoruz. Gelecek kuşak politikacılarımız için ise ümid etmek mümkün.

Bunu biz koro müziği uğraşanları sağlıyacağız/sağlamalıyız.

Tabii ki Kültür Bakanlığı'nın bilinçli katkılarıyla...

Tek istediğimiz, profesyonel bir şef ile çalgı çalabilen birkaç kişinin yanında ses olarak lokomotif görevi görebilecek yerel en fazla 10 ses amatörümüze / profesyonelimize sosyal güvence ile ortalama düzeyde ek gelir sağlanacak bir mekanizmanın / sistemin geliştirilmesi.

50 kişilik Bir Devlet müzik koro/topluluğuna ayda maaş olarak verilen ortalama 150.000 TL (2007'de YTL) yerine, taşrada yetenekli amatörlerle oluşturulacak 10 topluluğun yaşaması için bu miktarın onda biri yeterli gelecektir. Bu giderle bir toplulukta kişi başı ortalama 1000 TL maaş karşılığı 10-15 lokomotif müzik uğraşanımıza tâli olarak iş imkanı sağlanabilir. (diğer koro katılımcıları zaten üste para vermeye razı amatör müzik meraklılarımız olacaktır.) Görüldüğü gibi önerimiz 10 amatör koro anlamına gelmektedir ki başlarına bir de işi bilen Devletin kadrolu sanatçısını koydunuz mu bu yemek tadından yenmez bir hal alacaktır.

Ve artık bu küçük hesaptan koro sayısı olarak eksiltme mi yapılır, arttırma mı? Bunu belirleyecek olan icraat makamı ve bu küçük mekanizmanın / sistemin yönetmelik veya yasa olarak temellerinin atılmasıdır.

Uygulaması zor mu dediniz?

Neden?

Uygulamanın gerçekleştirilmesine karar verecek devlet resmi makamdakilerin koro söylemenin sosyal kazanımını bilmedikleri, yaşamadıklarını düşündüğünüz için mi?..

Evet.

Önemli olan işi en "üst"ünden en "ast"ına organize edebilecek hem batı müziğine hem de geleneksel Türk müziğine hakim bir müzik uğraşanında isabet sağlanmasıdır... Neden hem GTM hem batı müziği? Çünkü o topluluklar/korolar içinden dünyaya bir pencere açma olasılığını, öngörüsünü gözönünde bulundurmak gerek. Bu da ufku geniş hem batı, hem de GTM'ne hakim, geleneksel ile dünya müziğinin ayrı ayrı değerini bilen bir müzik yöneticisiyle mümkün olabilir.

Şimdiye değin kurulmuş devlet müzik topluluklarımız, korolarımız ; söylediğimiz anlamda yeni kurulacak amatör topluluklara hem temel oluşturacaklar hem de öğreticilik ve müzikal malzeme dahil, her açıdan destek sağlıyacaklardır.

En azından içlerinden bazılarına böyle bir görev verilmelidir.

Ayrıntıları henüz yazmıyoruz. Gerekirse yazarız.

Zira önce korolarımızdan oy sağlıyacaklarına inanmış politikacıların ve desteklerinden ötürü belli bir çıkar elde edebilecek iş adamlarımızın müzik sanatımız açısından olgunlaşmalarını bekliyoruz.

Uygulama sonucunda sayıları her yıl yüzlerle artan konservatuar mezunlarımız dahil birçok müzik uğraşanımıza iş kapısı açılacaktır.

Aksi durumdaki gidişatta, gelecek yakın zamanda kimse konservatuar diploması sahibi olmayı istemiyecektir.

Ve dememiz odur ki:

İşte o zaman milletimizin hayat damarlarından biri gerçekten kopmuş olacaktır.

İstenen bu değildir, olmamalıdır...(*)

Ayhan SARI

______________________________

(*) Bu yazı 24 Kasım 2007 tarihli Musiki Dergisi'nde yayınlanmıştır.

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
“Gözünü akademik hırs bürümüş kişinin konservatuar öğretim üyesi olması mümkün değildir...“
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.28ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys