Bugün - 20 Kasım 2019 Çarşamba
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 22°°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Müzikolojide bir sempozyum macerası: Mevlana Araştırmaları Enstitüsü’nün Selam Vakti 745. Vuslat Yılında A.A. Konuk, Mesnevi, Fusus arasında intihal ve sadeleştirme

Müzikolojide bir sempozyum macerası: Mevlana Araştırmaları Enstitüsü’nün Selam Vakti 745. Vuslat Yılında A.A. Konuk, Mesnevi, Fusus arasında intihal ve sadeleştirme
Yazı Tarihi: 17 Aralık 2018 Pazartesi

12.12.2018’de Konya’daydım. 745. Vuslat yılı dolayısıyla Mesnevi Şarihi Ahmet Avni Konuk’un Vefatının 80. Yıldönümü anısına düzenlenen ulusal sempozyuma davet edilmiştim. Neden bu daveti kabul ettiğimi orda anlattım. Eyüp Belediyesi Strateji Geliştirme Müdürü İrfan Çalışan’ın davetiyle İstanbul’da 23 Kasım 2018’de Zekai Dede’yi anmanın ardından öğrencisi Ahmet Avni Konuk’u Konya’da andım. Tek sempozyuma davet edilmiştim ama Konya’ya gidince kendimi iki sempozyumun içinde buldum.

Selçuk Üniversitesi aynı anda iki sempozyuma ev sahipliği yaptı. İlk sempozyum Türkiye-İran İlişkileri idi, açılışına katıldım. Türk Tarih Kurumu Başkanı Prof. Dr. Refik Turan, Prof.Dr. Derya Örs, Prof. Dr. Nimet Yıldırım ve seçkin akademisyenler, İranlı kültür ataşesi ve bilim adamları oradaydı. Selçuk Üniversitesi rektörü Prof. Dr. Mustafa Şahin de katıldı. Bir ara Prof. Dr. Refik Turan ile sohbet ettik. Mevlana Araştırmaları Enstitüsü müdürü Prof. Dr. Ali Temizel ve ekibi çok gayretli. İki sempozyumun organizesini de o hazırlamış. Yetmemiş aynı etkinlik zinciri içinde Lisans mezunu öğrenciler panelini de organize etmiş.

İkinci sempozyum Selçuk Üniversitesi Mevlana Araştırmaları Enstitüsü’nün Müze Binasında düzenlenen Ahmet Avni Konuk hakkındaydı. Mevlevi kaynakları hakkında bir fotoğraf sergisi yapılmıştı. Mevlana Araştırmaları Enstitüsü her yıl uluslararası bir vuslat yıldönümü etkinlikleri düzenliyor. Vuslat etkinliklerinde yok yok, konserler, sempozyumlar, fotoğraf sergileri, Lise konferansları, genç söyleşiler, Mevlana söyleşileri, tiyatro, opera, Sema ayin-i şerifi vs.

Sempozyum üç oturumdan oluşuyordu. İlk iki oturumda özellikle sufi yönü, Mesnevi ve Fusus şerhleri hakkında öne çıkarılan Konuk’un (v. 1938) pek çok görüşünden istifade ettik. Bazıları günümüze uyarlanmıştı. Bir taraftan önemli bir filozof olarak değerlendirilirken, diğer taraftan bu terimden kaçınanlar onu muhakkik ve hekim olarak değerlendirdiler. İlk konuşmacılardan M. Çıpan’ın önemli Mevlevilik kaynaklarından biri olan Sipehsalar üzerine yaptığı çalışmanın yayınlanmak üzere olduğu müjdesini aldık. Eser Tahsin yazıcı, Ahmet Avni Konuk gibi üstatların kaleminden tercüme edilmiş. Kendilerine soruldu. Aynı eseri çevirmeyi bazı Profesörler intihal diye tanımlıyorlar, siz ne düşünüyorsunuz diye. Özetle, aynı eserden  çeviri olmasına rağmen bu üstatların eserlerine intihal denemeyeceği belirtildi, Tahsin Yazıcı, Ahmet Avni Konuk gibi zaten konusunda yetkin insanların böyle bir şeye ihtiyaçları yoktur, böyle bir itham yersiz denildi. Böyle bir ithamın ahmakça olacağını anlamayanlara oturum başkanı Necmettin Erbakan Üniversitesi’nden ilahiyatçı Prof. Dr. Bilal Kuşpınar aynı eserden tercümelerin intihal sayılmadığını, önemli olan birebir benzerlik olmamasının üzerinde durarak Kur’an-ı Kerim, Mesnevi tercümeleri üzerinden örneklendirerek verdi.

Sonrasında devam eden konuşmacılardan bir şeyler öğrenmeye devam ettik. Fakat bir ara konu sadeleştirmeye geldi. Konuk’un Fusus ve Mesnevi şerhlerinde kullanılan Türkçe’nin edebi ve ahenkli bir Türkçe olduğu, sadeleştirmenin ahengi bozduğu, yeni yetişenlerin bu dili anlamamalarının bir eksiklik olduğundan dem vuruldu. Bu konuşmada tek katılmadığım ifade <Osmanlıca metinleri sadeleştirme yapanlar> hakkında biraz çizgi dışı tenkit idi. Tenkitte kullanılan çizgi dışı ifade alçaklık yani seviye düşüklüğü ifadesiydi. Bu fikri savunanlardan birine katılmadığımı orda çay arasında kendilerine söyledim. Buradan da söylüyorum. Dil yaşayan, değişen, gelişen hatta ölebilen bir kültür olayıdır. Sadeleştirmeler, bir çeşit tefsir gibi daha doğrusu çeviri/ zamanın diline uyarlama gibi düşünülmelidir. Bir müzikolog, Türk musikisi tarihi uzmanı olarak keşke dilin bu değişkenliği olmasa diyebilirim ama dilin değişmemesinin imkanı yok. Gençler Klasik Türk müziğimizi anlamadıkları gerekçesiyle dinlemiyorlar, iyice dinleyici kitlesi azaldı, güncel dili kullanan sanat ve popülist Türkçe müzikler daha çok dinleniyor. Popüler müzikten bıkanlar sanata yöneliyorlar ama bunlar da azınlıkta, bu işin içinde biraz da işadamları ve reklam kokusu var.

Dilin ahengini ileri sürerek sadeleştirmeye karşı olunmamalıdır (Türk musikisi klasikleri için de sadeleştirme düşünülebilir mi? Üzerinde çalışmak lazım). XV. Yüzyıl metinlerini, özellikle XVII. Yüzyıl metinlerini anlamak her kesin işi değil. Sözlük yardımıyla bile Edebiyatçıların anlamakta zorluk çektiği metinlerin cümlelerin olduğunu kabul etmeliyiz. Bu tür eserlerde devrin edebi dil anlayışı hakimdir, her devirde edebi dil farklıdır. Elbette ideal olan metni aslından okumaktır, ama modern hayat insanlara bir metni çözecek kadar zaman bırakmıyor. Edebiyatçıların bir metni anlamak için saatlerce lügat paralamaları kendi işleri olduğu için normal görülebilir, ama Tıbbiyeli, Sosyolog, Biyolog, Müzikolog, Gazeteci ne yapsın. Yeni Gençler ne yapsınlar. Her devirde sadeleştirmeye ihtiyaç vardır ve olmalıdır. Sadeleştirme eseri yeniden yazmak kadar önemli bir işlemdir. Sadeleştirmelerde aslından uzaklaşılmamalı ama aynı dil ahenginin verilemeyeceği de unutulmamalıdır, verilmesi de şart değildir. Okuyucunun anlayacağı günlük dil, ya da zamanın edebi dili kullanılabilir. Buna benzer bir yaklaşım Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu’nun üzerinde durduğu konulardan biri yeni bir din dili inşa etmenin önemi üzerinde durmasıdır, bence bu konu bir yönüyle zamanımızın dilini kullanmayla ilgilidir.

Böylece birçok bilginin arasına intihal ve sadeleştirme konusu girdi. Yazının başlığı uzun oldu farkındayım, Sempozyum bu.

Sempozyumun müzikoloji ile ilgili üçüncü oturumunda Prof. Dr. Gülçin Yahya Kaçar, Dr.Öğr.Ü. Yakup Şafak, Dr.Timuçin Çevikoğlu ve ben konuşmacıydık, oturum başkanı ise Dr. Öğr.Ü. Mustafa Çıpan idi.

Bildirilerin basılıp basılmayacağı hakkında bir fikrim yoktu, neyse koordinatör Prof. Dr. Ali Temizel ardımdan attığı mesajla bu ulusal sempozyumun bildirilerinin basılacağı müjdesini verdi. O yüzden bildirimden burada bahsetmiyorum. Ancak şu kadarını söyleyeyim Ahmet Avni Konuk bu kadar önemli bir Mesnevi şerhedeni ve müzik adamı (müzik eğitimcisi, müzik teorisyeni) olmasına rağmen ne Mesnevi veya sufizm ne de müzik görüşleri hakkında yabancı dilli bir yayın yapılmamış olmasının bir eksiklik olduğu tespitimi özellikle belirttim.

Nice vuslat etkinlikleri ve sempozyumlarına diyoruz.

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikoloji, Asaf Halet Çelebi ve Todi Musikisi…
Müzikoloji ve Canfeza Edebiyat…
Müzikoloji ve Keman Tarihi ya da Saraydaki Kemancı 1777 …
Müzikoloji Ve Hafız Emin Işık’ın Kasidesi…
Müzikoloji ve Katibi Edvarı- 1530
Müzikoloji kütüphanesine yeni bir yayın: “Türk Musikisi Atlası”
Müzikoloji ve , Neyzen Özdönmez...
Müzikoloji ve Ökten’den Sanat Felsefesi…
Müzikoloji ve altı parmakla mucib problemi…
Müzikoloji ve adalet duygusu...
Müzikoloji makalelerinde bibliyografyanin yeri: Bibliyometri analizi…
Müzikoloji sefinesi ya da gemisi…
Müzikoloji ve Meragi’nin mavi boncuğu…
Müzikoloji ve mağara metaforu...
Müzikoloji ve Barış...
Müzolojide Dürretüt-Tac, O Eseri Şirazi Yazmadı; Meragi öyle diyor…
Müzikoloji ve uzay yolculuğu...
Müzikoloji ve Afyonkarahisar İbrahim Alimoğlu Çalgı Müzesi…
Müzikoloji ve Demetnağme; bir kadın bestekar Demet Tekin yeni albümü…
Müzikoloji ve tereke defterleri veya müzayede katalogları…
Müzikoloji: Nayi Osman Dede’ye verilen teşvik ve bize verilen teşvik…
Müzikolojide fedakarlık, adalet, bol toplumsal örnekli yeni yıl…
Müzikolojide bir sempozyum macerası: Mevlana Araştırmaları Enstitüsü’nün Selam Vakti 745. Vuslat Yılında A.A. Konuk, Mesnevi, Fusus arasında intihal ve sadeleştirme
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
Müzikoloji’de bir kaynak: Keşfü’l-Hümum 1341
Müzikoloji ve Cumhuriyet Bayramı…
Müzikoloji açısından “Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları”…
Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Müzikoloji ve zevk-i selim…
Müzikoloji, Lazkiye ve Mehmet Ladiki…
Müzikolojide Bir Problem: “Kantemiroğlu 'Edvar'ını ne zaman yazdı? XVI ve XVII. Yüzyıllarda 'Edvar' var mı?..“
Müzikoloji ve Gürültü Teröristleri...
Müzikolojide Yusuf Kırşehri’nin Önemi: Yeni Sistemci Anadolu Edvarları Ekolünün Kurucusu…
Müzikolog Rauf Yekta küstü mü? "Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları" üzerine...
Müzikolojide Dualistlikten Deistliğe
Müzikoloji ve yeni Türkiye...
Müzikoloji, Müzikterapi ve Rahmi Oruç Güvenç…
Müzikolojide Rol Model -1-
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Müzikolojinin veya İTÜ TMDK’nın 43.YIL kutlaması…
Müzikolojide veya müzikte yansıma felsefesi…
Müzikoloji ve Bölüm Başkanı Stratejisi...
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

"Fado" üzerine birkaç söz...
Beste türkülere bir yenisi daha eklendi: “Zeytinyağlı yiyemem, basma da fistan giyemem aman“…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin "Mecmua"sında dikkat çeken notlar…
Lutiyerlik & çalgı yapımcılığı geleneği ve mesleki örgütlenmenin önemi...
Türküler bizim...
Müzisyen'den müzisyenlere nâçizane…
Koro sendromu…
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
Müzikoloji, Asaf Halet Çelebi ve Todi Musikisi…
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Çağdaşlık, Moda’nın ara sokaklarında köpek gezdirmek değildir...
(Oktay Sinanoğlu)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,34ms