Bugün - 27 Ekim 2020 Salı
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Haber Detayları

İnci Çayırlı'nın Anıları...

Türk müziğinin çınarlarından İnci Çayırlı İstanbul Belediye Konservatuvarına girdiği 1953 yılından itibaren müzik hayatı anılarını kitapta topladı. "Müziğin Güzel Günlerine Yolculuk-İnci Çayırlı’nın Anıları"… Murat Derin'in hazırladığı, Pan Yayıncılık'tan çıkan kitapta Üsküdar Musiki Cemiyeti, konservatuvar ve radyo günleri, darbe dönemleri, akademi dünyası ve bürokrasi ile mücadelelerden gazino günlerine, sanatçı dostlarıyla ilişkilerine kadar hatıralar var.

GTSM Haberi - 9 Kasım 2015 Pazartesi - 11:18
Türk müziğinin çınarlarından İnci Çayırlı İstanbul Belediye Konservatuvarına girdiği 1953 yılından itibaren müzik hayatı anılarını kitapta topladı.
Resmi küçültmek için üzerini tıklayın...

Anılardan 'kişiler üzerine' mini bir kesit:

 

-MESUT CEMİL müthiş bir şefti, müthiş bir tanburiydi. Radyoda tok sesiyle mikrofonun başına geçer, anonsunu yaptıktan sonra gelir koroyu yönetirdi. Koroyu idare ederken o koltukta devleşirdi. İri yarı da bir adamdı. O elleri yücelir, havaya kalkar, fortelerde yerinden kalkardı; sanki bütün bedeniyle müziği sana taşırdı. Yaşar ve yaşatırdı.

-1960 darbesi olduğunda Canan’a hamileydim. Neşriyata girdim. O dönem her stüdyoya bir subay girerdi. Ağırlaştığım bir gündeyiz. Şarkı esnasında subay karnıma bakıp gülmeye başladı. Sinirlerim bozuldu; ‘Görevinizi yapıyor olabilirsiniz ama bana gülmeye hakkınız yok’ diyerek stüdyodan kovdum, subayı. Yukarıya intikal etmiş olay; radyonun komutanı aşağıya indi ve ortalığı sakinleştirdi.

-RECEP BİRGİT Türk müziğinin en özgün erkek ses rengine sahip sanatçılarındandı. Münir Bey erkek sesi sevmezdi. Buna rağmen, üstelik nota bilmemesine rağmen Recep’i İcra Heyeti’ne aldı. Hiç fantezi okumadı Recep, Rumeli türkülerinde üstüne yoktur. Birlikte çok turnelere gittik. Ağabeyim gibiydi.

-AKA GÜNDÜZ çok şeker bir adamdı. Sevecen, tatlı, sohbeti, çok iyi insandı, çok iyi neyzendi. Niyazi’den sonraki en iyi neyzen. Erken yaşta ölümüne neden olan aşırı iştahı, Radyo’da bitmez tükenmez bir espri ve neşe kaynağıydı.

-ZEKİ MÜREN çok saygılı bir adamdı. Ama bir yandan da aşırı kıskançtı. Sahnede kendisine rakip olacağını hissettiği kişileri, nezaketinden ödün vermeden bertaraf etmeye, susturmaya çalışırdı. Bir gün Taşlık’ta beraber çalışırken benim mikrofonumun sesi kesildi. Hesap soracağım sesçi kaçtı gitti.

EZAN SESİNE AĞLADIM: Bir defa uzunca bir yurt dışı seyahatine çıktık. Ben şeref misafiriydim. İzmir’den hareket ettik, İspanya’ya kadar gittik döndük. Gemi Datça’da limana yaklaşınca birden ezan sesi geldi. Öyle bir duygu ki, bir ay hiç ezan sesi duymamıştım. Öyle bir özlem ki o, farkında olmadan bir eksiklik hissetmişim demek ki… Birden adam ‘Allahuekber’ deyince… bir kayanın üstünde oturdum ağlamaya başladım.

NEVZAT ATLIĞ Radyo’da sert ve ödünsüz bir müdürdü. Sabahları sis olur, vapur çalışmaz, Nevzat Bey, geceden sisi bildiği için yukarıdaki odasında kalır, sabah kemanıyla aşağı iner neşriyata katılırdı. Atlığ’ın ana ilkesi, Türk müziğinin haysiyetini korumaktı.  O yıllarda radyo sanatçılarının piyasada çalışmalarına yasak getirdi. Repertuvar seçimlerinde ödünsüzdü. En mühim bestekârların eserleri arasında bile olsa güftesini uygun görmediği şarkıların yayınına müsaade etmezdi.

SELAHATTİN İÇLİ güfte seçimi ve beste tarzı ile Türk müziğinin kendisinden önceki bütün bestecilerinden ayrılıyordu. Türk müziğinin artık tamamen tükendiği bir zamanda, yetmişli yılların ikinci yarısında besteleriyle parladı. Bu parlayış, sönmek üzere olan bir mumun son canlanışı gibi Türk müziğine aydınlık verdi. Ondan sonra Türk müziği bestekârlık alanında neredeyse tamamen karanlığa gömüldü.

AVNİ ANIL’ın ölümüyle Türk müziği yakın tarihinin en büyük bestecisini kaybetti. Avni’nin en büyük özelliği harika şiir seçmesidir. Gece beş yüz tane şiir okur, sabah telefon açar, ‘Üç tane şiir buldum İnci’ derdi. Bir gün ‘Avni, nasıl şiir seçiyorsun?’ dedim. ‘Şiirler çağırır seni’ dedi.

SAFİYE AYLA 91 yaşında vefat etti. Son zamanlarında müzikli bir toplantıda kalkıp oynamak istedi. Dal gibi ama iki koluna da iki arkadaşımız girdi. Biraz oynadıktan sonra oturdu. ‘Safiye abla Allah ömür versin hâlâ bu gençliği taşıyorsunuz!’ dedim. ‘Bak bir laf var’ dedi. Bu sözü hiç unutmam: ‘Yaşımla başımı edemedim eş, yaşım seksen beş, gönlüm yirmi beş.’

BENİM HAYATIMDA HİÇ İLTİMAS OLMADI

Hiç kimse, kimseye, benim için; ‘Bunu bunu bunun için yap!’ demedi. Lüzum kalmadı çünkü. Ben de buna izin vermezdim, çünkü bu şekilde bir yere gelseydim ömür boyu bir eksiklik duyardım.

GÜZEL SESİN VAR, BENİM KOROMA GELİYORSUN!

-İnci Çayırlı sahneye ilk kez Üsküdar Musiki Cemiyeti’nin konserinde çıktı. Yer Saray Sineması’ydı. Konser sonrasında Cemiyetin başındaki isim, hocaların hocası Emin Ongan, Çayırlı’yı konsere gelen Münir Nurettin Selçuk ile tanıştırdı. Çayırlı Münir Nurettin’in elini öptü. Münir Nurettin ‘Tebrik ederim, güzel sesin var; Emin’e söyledim, artık benim koroma geliyorsun!’ dedi.

*   *   *

Pan Yayıncılık - 2015 - İstanbul

 

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:Türk, müziğinin, çınarlarından, İnci, Çayırlı, İstanbul, Belediye, Konservatuvar,
Kaynak / Editör
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu habere hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer GTSM Haberleri
Hatırla ey peri mi, hatırla Margaritha mı?..
Türk Musikisi Federasyonu İstanbul'da toplanıyor…
Safiyyüddin ile "Devirler" üzerine müzikoloji sohbeti … Recep Uslu

Safiyyüddin ile "Devirler" üzerine müzikoloji sohbeti … Recep Uslu
Alaeddin Yavaşca 90. yaş kutlaması CRR'de...
Fasıl Musıkisi ve Özellikleri Konferansı: Bülent Aksoy
Dede Efendi Mevlevi Ayinleri CD'de ilk kez solo...
Makam ve usuller bilgisayar ile tanınabilir mi?..
Diğer Başlıklar

Seyit Yöre ile “Mesut İktu: Cumhuriyet’in 50 Yıllık Sesi” kitabı üzerine...
Müzisyenin çıkmazı… Dr. Fatih Coşkun*
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Akademik yağmacılıkta ibret tablosu…
Fırat Kutluk ile “Beethoven“ kitabı üzerine...
Deneysel covit19 bulaştırma konseri…
Rusya’da Bale Topluluğu’nda 50 sanatçıda covit 19 tesbit edildi…
“İstanbul Devlet Opera ve Balesi, aşıyı mı buldu? Ali Eyüboğlu
Feyzan Göher Vural - “Orta Asya ve Sibirya Türk Müziğinde Hayvan Üslubu” yayınlandı…
Bir emeklilik hikayesi… Tanburi Hakan Talu
Günün Sözü
Bizimkiler parası olmayanlarla parası olanları eşitleyeceğine zekaları, bilgileri, görgüleri eşitlemeye çalışıyor...
(İlber Ortaylı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,27ms