Bugün - Tuesday, November 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Okan Murat Öztürk

Okan Murat Öztürk - Kedi-Ciğer Meselesi  -1-

Kedi-Ciğer Meselesi -1-
Yazı Tarihi: Saturday, November 28, 2015

"…Bütün Doğu, ta öteden beri uğradığı müthiş bir istibdadın baskısı ile, bu gibi [tiyatro, opera] içtimai ferahlıkların, fikir ve his akımlarının, heyecanların kaynağı olan toplantı yerlerinden korkarak, onların kuruluş ve gelişmesine meydan vermemiştir. Vücudumuz gibi ruhlarımız da ezilmiş, sıkılınca yalnızlıklara sürüklenmiştir. Ruhumuzdan taşıp gelen sesler, mahzun, üzüntülü iniltiler şeklini almıştır. Ney’in bütün ahenkleri, sazın bütün şikâyetleri, udun bütün ahları, Doğu’nun o yüzyıllarca ezilmiş ruhunun birer iniltisidir.Bu iniltiler, serbest yaşayan, serbest düşünen, serbest nefes alan, serbest duyan göğüslerden çıkmaz. Onlar padişah cellâdının bıçağı altında titreyenlerin, kadı efendinin kâfir sayması ve lanetlemesi ile susmaya mecbur olanların veya haremin sıkıntıları içinde ezilen bir kadının ruhundan kopan feryatlarıdır ki, bugün de dinlediğimiz zaman bize ferahlık yerine üzüntü, heyecan yerine sıkıntı ve keder veriyor. Artık yetişmez mi bu kadar üzüntüler, yetişmez mi bu kadar iniltiler ve ağlayışlar?

İstibdadın maddi timsalini attık. Bir de onun manevi timsallerini atalım. Meyhanelerin pis ve murdar köşelerinde sarhoş ve harap olmaktansa, operaların, tiyatroların o aydın salonlarında vakit geçirsek, daha iyi olmaz mı? Türk göğsüne Bizans kiliselerinden gelen alçaltıcı inlemelerden ziyade, Wagner’lerin gürlemeleri daha uygun değil midir? Yörük Ali’ye Rum kızının göbek atmalarından ziyade, Batı polka ve mazurkası daha ziyade yakışmaz mı?.."

 

Sakın yanlış anlaşılmasın, yukarıdaki satırlar bir “Oryantalist” tarafından yazılmış değil! Aksine! Bu satırların yazarı, “Türkçülüğün babalarından”, Türk Ocağı’nın ve Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kurucularından, Atatürk’ün inkılâplar konusundaki danışmanlarından meşhur Agayev (Ağaoğlu) Ahmet Bey!

Koskoca bir “medeniyet musikisi” olan “Türk” musikisi için Agayev, yaza yaza işte bunları yazıyor… Bu satırları okurken insanın göğsü kabarıyor tanık olduğu “Türkçü” “özeleştiri”nin dozu ve ifade özgünlüğü sayesinde… “Çuvaldız”ın böylesine ustalıklı, böylesine “milli hisler”le yüklü olarak batırılmış olması karşısında insanın “Türklüğü”nden şeref duyası, övünesi geliyor!

Efendim? Oryantalizm mi? Yok canım, nereden çıkarıyorsunuz, Türkçü hareketin “baba”larından koskoca Ağayev, bütün bir Türk Dünyası’nı yazdıklarıyla inşa etmiş olan; Türkologluğu bir “bilim dalı” haline getiren; Türk’ü Avrupa’nın “aşağı-öteki”si haline getirdiği “Şark”ın ana unsurlarından biri olarak gören ve yaptıklarının semereleri karşısında yağlı ve terli ellerini ovuşturarak yüzündeki şeytani tebessümle sırıtan muhteris bir “Oryantalist” ağzıyla konuşur mu, hiç? Mümkün değil!

Hem zaten, ne var ki yazdıklarında? “Şarkın Şarklılaştırılması”na ait, en küçük bir ifade var mı? Doğru söylemiyor mu, Agayev?

“Biz”den biri olarak, “bizim” hal-i pür melalimizi dile getirmiyor mu? “Biz”i, “biz”e anlatıp; hastalıklı Şark medeniyetinin “muhasarasına maruz kalmış” Türk’ü silkeleyip, sarsmıyor mu? “Ey Türk, titre ve kendine dön!” demiyor mu, Agayev…

Ne yani?

“Medeniyet” zaten “Batı”da değil mi? Ne güzel yazmış işte, “polka, mazurka” varken, “göbek atan Rum Kızı” Yörük Ali’ye yakışır mı, hakikaten? Sahi yahu… Nedir bu polka, mazurka? Biri Bohemya’nın, diğeri Polonya’nın 19. Yüzyılda popüler olmuş “milli dans”ları… E, o zaman, “Türk”e zeybekten, halaydan, semahtan, bardan, horondan “ziyade” tabii ki Bohemya’nın “polka”sı, Leh’in “mazurka”sı yakışır elbette… “Ah”larımız, “vah”larımızdan hakikaten bıkıp usanmadık mı? Bu “inilti”lerimiz nedir? Wagner’in müziğiyle niye “gürlemiyoruz”? Ha, gerçi “bizim” mehterimiz vardı ama, her neyse, o da zaten Osmanlı’nındı, değil mi?

Şimdi, “Türk”e “kahvehane” yerine “Cafe”  yakışmaz mı, yakışmıyor mu?

“Bar” varken, “meyhane” niye?

“Hamburger” varken, “köfte” niye?

“Pizza” varken, “pide” niye?

Hangisi bize yakışır, Allah aşkına? Türk için hangisi “daha medeni”?!

“Evropa, aaah Evropa!”…

“Medeniyet”!

Şehirlerine bak…

Tiyatroları, müzeleri, opera binaları, kütüphaneleri, parkları, bahçeleri, binaları, meydanları, caddeleri, restoranları, kafeleri, mağazaları, istasyonları, metroları…

Şık ve zarif hanımları, beyleri; lüks otomobilleri…

Cennet, cennet…

Hiç “Şark” cehennemine benziyor mu?

“Şark” bütün melanetin, kötülüklerin, baskının, istibdadın, yalanın, çürümüşlüğün, hilebazlığın, dolandırıcılığın, hırsızlığın, rüşvetin, şehvetin, barbarlığın, despotizmin, keyfi yönetimin, tembelliğin, yan gelip yatmanın, uyuşukluğun, afyonun, kan dökmenin, adam öldürmenin yeri yurdu değil mi?

Bir dakika yahu?!

Atom bombasını “Şark” atmadı mı?

Kızılderililerin kökünü “Şark”  kazımadı mı?

Köle plantasyonlarını “Şark” kurmadı mı?

“Buraya köpekler ve Çinliler giremez” diye yazan “Şarklılar” değil miydi?

“Sadece Beyazlara mahsustur, zenciler giremez!” diye yazanlar da Şarklı değil miydi?

Aztekleri, İnkaları yok eden “Şarklılar” değil miydi?

Bütün dünyayı “Şark” sömürgeleştirmedi mi?

Dünyanın kanını “Şark” emmiyor mu?

“Enerji”yi tüketen, petrolü bitiren “Şark” değil mi?

“Barış” dediği her yerde “savaş” yapan Şark değil mi?

“İnsan hakları” dediği her yerde, hakları ayaklar altına alan “Şark” değil mi?

“Dünya nüfusunun dörtte üçü fazla!” diyen “Şark” değil mi?

Tarım alanlarına bina diken “Şark” değil mi?

GDO’lu gıdaları “Şark” üretmedi mi?

Merkez Bankasının gelir kaynaklarını açıklamayan “Şark” değil mi?

Kloroflorokarbon gazını dünyaya “Şark” yaymıyor mu?

Borsayı indiren-çıkartan “Şark” değil mi?

“Finansal piyasalar”ı icat eden “Şark” olmadı mı?

“Kredi notu”nu Şark vermiyor mu?

Küresel ısınmanın sorumlusu “Şark” değil mi?

Organ mafyası, çocuk/kadın/köle ticareti, emek sömürüsü hep “Şark”ın icadı değil mi?

Gençleri uyuşturucuya, özgür-sekse “Şark” alıştırmadı mı?

Kokain, LSD, eroin ve daha nicelerini üreten, insanları “bağımlı” yapan “Şark” değil mi?

“Prozac toplumu” “Şark”ın mamulü değil mi?

Dünyanın her yerine “gökdelenleri” diken; her yeri alış-veriş merkezleriyle, marka zincirleriyle ve “malum” markalarla donatan “Şark” değil mi?

Çinli satıcıyla “çatır çatır” pazarlık yapıp, istediği fiyatın beşte birini veren ve “sahip olma hırsı”nı dizginleyemeyip gözü dönmüş şekilde istediği ürünü alıp çıktıktan sonra hala “acaba fazla mı verdim?” diye düşünebilme “inceliğini” sergileyen “Şarklı” değil mi?

Filipinlerde, Malezyada çocuk yaştakilerle cinsel ilişkiye giren Şark değil mi?

“Şark”, bütün korkunçluğu ve hoyratlığıyla “medeni” dünyanın şehirlerinde “bomba” patlatmıyor mu?

Televizyonlarda yayınlanan “booty dance”ın “mucidi” de Şark değil mi?

Yok canım! “Türklük” aşkıyla yanıp kavrulan Ağayev, zaten “biz”e değil, “Osmanlı”ya vuruyor! Osmanlı kim? Canım, adı üstünde işte Osmanlı… “Şarklı Osmanlı”…

Onlar “Türk”e “bi-idrak” deyip, aşağılamıyorlar mıydı?

Sarayları hep devşirme ve dönmelerle dolu değil miydi?

Musikilerini de dilleri gibi Arap’tan, Acem’den, hatta Bizans’tan almadılar mı?

Orta Asyalı şaman Türkü ırk olarak “bozan” Osmanlı olmadı mı?

Türklerin “kopuz”larını alıp, Arap’ın udunu vermediler mi ellerine?

“İlgerü kün togsık(k)a birigerü kün ortusmgaru kurığaru kün batsıkmga yırığaru tün ortusmgaru anda içreki budun (kop) m(ang)a k(örür)” şeklindeki gayet “anlaşılır” güzelim “Türkçe”yi unutup, yerine “Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi / Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi” şeklindeki “anlaşılmaz” Arabi-Farisi terkipleri dolduran Osmanlı olmadı mı? 

Türk’e Dede Korkut destanlarını attırıp, Arabın yalellisini söyleten de Osmanlı değil miydi?

İnsan ne diyeceğini bilemiyor…

Bunca uyduruk, üfürük, yalan, yanlış, sap, saman nasıl birbirine katılıp da insanların zihinlerine bu kadar tiksinti verici bir üslupla saldırılır; pes vallahi…

Bu köşede, bir süre için, Oryantalizmin bataklığına gırtlaklarına kadar batmış bir kısım “mefkûrecileri”, sırf  “Türk musikisi”ne karşı yürüttükleri haksız, akıl ve etik-dışı propaganda üzerinden kendi yazdıklarıyla ortaya koymaya çalışacağım…

Bakalım, “kuzgun”un hali ne olacak?

 

Okan Murat Öztürk

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

Gökhan Çağırgan()
Sayın Okan Murat Öztürk...öncelikle dilinize, zihninize sağlık. Maalesef üniversiteler kokuşmuş akademisyenlerle dolu. Sözüm onlara bir müzik öğretmeni çalıp söylemese de olur düşüncelerini uzun yıllardır icra ediyorlar. Laf salatası makaleleri uluslar arası dergilerde yayınlanıyor. Yalanı,riyakarı hayat felsefesi edinmiş ahlaksız bir nesil müzik öğretmeni oldu. Söyleyecek ve yapılacak çok şey var tabi. Düşüncelerinizin arkasında olduğumu çalışmalarını takdir ettiğimi belirtmek isterim. Umarım daha güzel bir dünyaya uyanabiliriz birgün. Sevgiler,saygılar...
Gönderilen Tarih - Tuesday, January 26, 2016 (15:33)  

Diğer Yazıları

Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi III. Yılında…
Akademik bilgi üretimi ve etik adına samimi bir serzeniş…
Fikir hırsızlığının kitabını bastırmış bir fikir hırsızı hakkında…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Türkiye’de Mûsikî Alanında Yeni Bir Ütopya Gerçekleştirmek İçin Tespit ve Öneriler…
Türk Musikisi’nin “Bütünlüğü”; Öyle mi?..
"Eski Havalar"a dair…
Kedi-Ciğer Meselesi -1-
“Medeniyet Musikileri” Ölür mü?
Türk Musikisinin Devamı Olmak: Bir İddianın Düşündürdükleri…
Düşünsel “tek-yönlülük“ - “tek-boyutluluk”...
Bilmek mi zor, yapmak mı zor?..
Makam Kültürü ve Türkiye -2-
Makam Kültürü ve Türkiye - 1
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Türkiye’de kent anlayışı: “Hayat, nostalji, sevgi, otopark out; para in/bin”…
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.38ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys