Bugün - 21 Ocak 2018 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı

Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Yazı Tarihi: 10 Aralık 2017 Pazar

Yazımın asıl konusu telif hakkı meselesinde anonim türküleri derlerken kendini "kaynak kişi" gösterip türküyü kendi kişisel eseri gibi sahiplenenlerin haksız kazanımlarıdır. 

TRT'nin Türk halk müziği notalarındaki “kaynak kişi” sözü “ intihal”i(Sahipsiz-anonim eserlerin, hırsızlıkla sahiplenilmesi-akademik hırsızlık) anlatmaktadır.

Görülen odur ki  TRT’nin, THM arşivinde kayıtlı bulunan binlerce anonim eserden M. Sarısözen’in derleyip notaya aldıkları dışındakilerin tümü ,birer "beste"niteliği taşımaktadır.

Herhangi bir türkünün notası internetten indirilip bakıldığında , notaların sol üst köşesindeki "kaynak kişi’ ibaresinin karşısında “anonim” sözü yerine kişi adının yazılı olduğunu görülecektir.

Notada, kişinin kendisini “kaynak kişi” olarak göstermesi, onun anonim eserin bizzat besteleyeni (sahibi) olduğu anlamına gelmektedir.

Bunun yasalardaki karşılığı, İntihal (akademik hırsızlık) suçudur zira “kaynak kişi”nin karşılığına “anonim” yazılmalıdır. Çünkü eserin sahibi ya da sahipleri bilinmemektedir.

Notaların sol üst köşesindeki kaynak kişinin karşısına kişi adı yerine "türkünün aktaranı" ya da "taşıyanı" yazılmalıdır.

Konuya ilişkin sorunların yaşanmaması için TRTnin yapacağı tek şey derleme fişlerinde yazılı olan, tamamen aldatmaca ve göstermelik “kaynak kişi” sözünü çıkartıp yerine, eseri aktaran ya da taşıyan karşılığında “kimden alındığı” sözünün yazılması olacaktır.

DERLEME FİŞLERİ (Tutanak) : Anonim eserlerin belirlenmesinde,
derleyiciler tarafından kullanılması gerekli, hukuki açıdan önemli karine sayılan resmi belgeler olup şu bilgileri içermelidir.

ANONİM ESERİN :

Yöresi

Kimden alındığı

Aktaranı (kaynak kişi yerine)

Eserin adı

Metronomu

Derleyeni

Derleme yer ve tarihi

Notaya alanı

-----------------------(EK BİLGİ)----------------------------------
(SORU 1): Anonim eserlere ilişkin mali hakların dağılımında "derleyici hakkı” nasıl tayin edilmelidir?
CEVAP: Bunun için, M.K.696/3 hükmünden yararlanılabilir düşüncesindeyiz. Şöyle ki; adı geçen madde hükmü, ”Defineyi keşfeden, kıymetin yarısını alır” “derleyici” hisselerine de örnek olabileceği görüşündeyiz.

(SORU 2 ): Acaba anonim eserlere ilişkin telif ücretleri kimlere ödenmelidir?
CEVAP : Özgün ( kaynak ) eser üzerindeki haklar saklı kalmak kaydıyla, ilgili yörenin, Vakıf, Belediye ya da Kültür müdürlüklerine tahsis edilmesi yönündedir.

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Necdet Levent, ışığını bizlere miras bıraktı...
Atatürk'ün kendi sesinden bir türkü plağı var mıdır?..
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
Hamburg ELB PHİLHARMONİE konser binasını gezmek ister misiniz?
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Esin Atıl’ın Levni and the Surname kitabında çalgı adlandırma yanlışlıkları…
Günün Sözü
Kolay eserleri iyi ve güzel seslendirmeye bak. Bu, güç eserleri orta derecede dinletmekten iyidir...
(R.Schuman 1810-56)

Yazarlar 
Röportajlar
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
Röportajın devamı için bkz: http://www.musikidergisi.com/yazar-242-ela_altin_ile_roportaj%E2%80%A6_tuba_dere.html ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,23ms