Bugün - Saturday, December 21, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan

Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Yazı Tarihi: Friday, April 22, 2016

Alman yönetmen ve oyuncu Carl Ebert,  Atatürk'ün isteği üzerine Ankara'da, çağdaş sahne sanatlarımızın  çekirdeği olacak olan tatbikat sahnesini kurduğunda, ilerde bu sahnenin Devlet Tiyatrosu ve Devlet Opera ve Balesi tüzel kişiliğine kavuşacak olmasını da öngörmüştü kuşkusuz. Bu nedenle sahnelerimizin korunması ve yaşatılması için kuşkusuz bir takım tavsiyelerde bulunmuştu. Bu tavsiyelerin en önemlisi "asla ve asla mesleğinizden ödün vermeyin" tavsiyesiydi.

Ancak ilerleyen süreç içinde, önce Atatürk'ün 1938'de vefatı, daha sonra 1950'de CHP'nin bir daha gelememek üzere iktidarı kaybetmesi sonucu, sahne sanatlarımızın kurumlarının, kuruluş ilkelerin sulandırıldıkça sulandırıldı.

Hatta bu sulandırma öyle bir boyuta geldi ki Devlet Tiyatrosu'nda ve Devlet Opera ve Balesi'nde en uzun süreli genel müdürlük yapan Cüneyt Gökçer, özellikle tiyatro sanatımızı kişiselleştirme yol gitmekte bir beis görmemişti.

1949'dan bu yana sahne sanatlarımızın temelini oluşturan oyunculuk mesleği, oyun yazarlığı, dramaturgluk, rejisörlük gibi müesseseler, aslında tatbikat sahnesinden gelen ilkeleri de ardına alarak ve hep tekamül ederek kurumsallığını sürdürmüştür. Aslında bu süreç dünya standartlarına bakıldığında oldukça kısa bir süreçti ve geldiği çağdaş düzey açısından dünyada örnek gösterilmesi gereken bir durumdur.

Siyasi iktidarın yaklaşık 10 yıldır planladığı kültür eylem paketi artık önümüze gelmek üzeredir ve sızan bilgilere göre dağ fare doğurmuştur.  Henüz resmi olarak açıklanmamış olan yeni düzenlemede kurumların içi boşaltılarak işlevsiz hale getirilmek amaçlandığı ortadadır. Yıllardır denenen ve kısaca "figüran tiyatrosu" denilen uygulamayla, kurumlara hakim "ben işime bakar prodüksiyonumu yaparım" zihniyetine yıllardır anlatmak istediğimiz tehlikenin boyutu artık somut olarak ortadadır.

Liyakat, bilgi, birikim, deneyim, yetenek, yüksek tahsil gibi değerlerin sanat kurumlarından kapı dışarı edilerek, kurum sahneleri tamamen "piyasa şartlarının" emrine açılacaktır. Daha açık bir ifadeyle, proje hazırlamak,  onaylatmak, hayata geçirmek ve sahneye koymak süreci artık estetik ve sanat kuralları değerlerinin gerektirdiği koşullara bağlanmayacağından, sanatçının her an hazır olma sorunu da ortadan kalkacaktır.

O zaman sanat icra eden "sanatçılık" mesleği neden tercih edilsin ki? Yetenekli kişiler neden hayatlarını geleceği olmayan bir mesleğe adasınlar ki?

Mesleklerin sürekliliği açısından opera ve bale de bu durum daha vahim bir boyuta ulaşacaktır.

Sonuç olarak:

Siyasi iktidarın "kültür sanat devrimi" olarak nitelediği ancak göründüğü kadarıyla "dağ fare doğurdu" özdeyişini bize söyleten yeni kültür ve sanat paketi, Devlet Tiyatrosu ve Devlet Opera ve Balesi kuruluş tüzüklerini yasa emri olmasına rağmen, sadece kendi kişisel Makyavelist tutumlarını güçlendirmek için, kendi kolonilerini ve kurumlar içindeki güç odaklarını oluşturmak için çıkarmayan (Muhsin Ertuğrul, Turgut Özakman, Ergin Orbey ve Yücel Erten dışında) tüm genel müdürler bu gelinen yıkım sürecinden ve yıkımdan sorumludurlar.

Eserleriyle övünebilirler. (1)

_____________________________________________

          

(1) Müfit Semih Baylan "Dağ Fare Doğurdu" www.mavi-nota.com, 18.04.2016  

http://www.mavi-nota.com/index.php?link=yazi&no=5577 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Kardeş çalgılarımızdan kamança, kemane, gyjak, rebab, ıklığ ve eğitimde ortak kullanım düşüncesi… Zekeriya Başarslan*
Yahya Şerfedinov’un Kaytarma Kitabı Üzerine Bir İnceleme… Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Başarslan (*)
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Asla tıngırdatma...
(R.Schuman 1810-56)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.33ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys