Bugün - Saturday, December 21, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş

İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Yazı Tarihi: Friday, January 6, 2017

4 Ocak 2017 günü www.sanattanyansimalar.com sitesinde ilgili bir haber yer alınca,  bu yazıyı kaleme alma gereksinimi hissettim. Sözkonusu habere göre İdil Biret sabah olağan bir şekilde provasını yapmış, ancak öğleden sonra “Valilik” bu dinletiyi iptal ettiğini bildirmişti. 

“Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası” (ÇDSO) kuruluşunun 25. yılını 05 Ocak 2017 Perşembe akşamı saat 20.00’de “Adana Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu”nda vereceği bu dinleti ile kutlayacaktı. İdil Biret’in daha önce de iki kez “29 Ekim Cumhuriyet Bayramı” konserleri, patlama ve güvenlik gerekçeleriyle iptal edilmişti.

Güvenliği gerekçe göstererek kültürel-sanatsal etkinlikleri iptal etmek ya da başka bir tarihe ötelemek ne yazık ki bir alışkanlık halini aldı. Buna ilişkin geçmişte çok sayıda örnek yer aldı ve bu gidişle de çok sayıda örnek yer alacak gibi görünüyor.

Bu uygulamalar bazen yerel yöneticiler, bazen devletin üst basamak yetkilileri, bazen de düzenleyiciler  tarafından gerçekleştiriliyor.

Kültürel-sanatsal etkinliklerin iptal edilmesini ya da ileri bir tarihe ötelenmesini -benim gibi- çok sayıda sanat adamı ya da sanatsever doğru ve uygun bulmamaktadırlar. Bu nedenle düşünceleri bu yazı ile dile getirmek istiyorum.

Kültürel-sanatsal etkinlikler yolu ile toplumumuzu oluşturan bireyler evrimleşmekte, sorumluluk sahibi birer yetkin yurttaş olmaya yönlenmektedir. Yetersiz eğitimin çarpık birer ürünü olan kalabalık bir rasgele insan grubu olmaktan çıkmakta, sanat yolu ile eksik kalan bireysel evrimleşmelerine daha bir yönlenmekte ve giderek üreten, vatanı için sorumluluk taşıyan kişiler olmaktadırlar.

Elbette, bu noktada şu karşı koyuş ile karşılaşabiliriz: “Üretilen sanatsal verimler gereken yeterliliği taşıyamadığından çok büyük bir faydası görülmemektedir. O halde bunun tartışılması bile gereksizdir.” Bir noktaya kadar doğru olan bu sav, sanat kurumlarının doğru yönetilmesi, hükümetlerin birer sanatsal politikaları olması ve bu politikanın doğru saptanması ile olumluya çevrileceği düşüncesiyle temelden çürütülebilir. Bizlerin görevlerinden birisi de -tam da bu nedenle- mevcut kurumları yaşatmak, mümkün olduğunca işlevsel kılmak ve hatta bazı küçük düzeltmeleri de sağlamak şeklinde olmalıdır. Bu dönem aşıldığında ayakta kalmasını sağladığımız kurumların ciddi atılımlar yapacaklarına emin olmalıyız.

Sanat kurumlarının etkinliklerini iptal etmek ya da ötelemek bu kurumları işlevsiz bırakmak anlamına geldiğini düşünüyoruz.

Etkinliklerin izleyici sayısı özellikle son onbeş yılda giderek artan bir ivmeyle düşmüş, etkinliklere etkin olarak bilet alarak giden -yani karşılığını ödeyen- sadık izleyiciler çeşitli nedenlerle bu alışkanlıklarını bırakırken verilen iptal ya da öteleme kararları izleyici miktarında daha da azalmalara neden olacaktır. Bu azalmanın nedenleri arasında maddi zorlukların artmasının yanısıra kalabalık gruplar arasında bulunma korkusu, yani terör başta gelenlerdendir. Etkinliklerin kalitesinin düşük oluşu da izleyici sayısında azalmaya yol açan nedenlerden birisidir.

Türk toplumunun yaşadığı terör travmasına olumsuz bir şekilde katkıda bulunacak iptal ya da erteleme kararlarının bundan böyle verilmemesi en içten gelen dileğimizdir. Yoksa bu travmatik ortam daha fazla kaşınacak, sokak söylentilerinin artmasına yol açacak ve toplumun olumsuz yolda ayrışmasına katkıda bulunacaktır.

Görevi terörle mücadele olan yetkililer verdikleri kararlarla terörün ekmeğine yağ sürdüklerini düşünüyoruz. Eğer herhangi bir istihbarat ya da uyarı varsa kararlı ve ciddi önlemler alınabilir.

Yetkililerin taşıdıkları sorumluluklara uygun davranmaları en içten dileğimizdir. Halkımızı ileriye taşıyacak ve iyiye, güzele, doğruya taşıyacak etkinliklerin zamanında ve kararlılıkla yapılması terörle mücadeleye en uygun davranış biçimi olacaktır.


Tuğrul Göğüş

Adana - 06.01.2017

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Kardeş çalgılarımızdan kamança, kemane, gyjak, rebab, ıklığ ve eğitimde ortak kullanım düşüncesi… Zekeriya Başarslan*
Yahya Şerfedinov’un Kaytarma Kitabı Üzerine Bir İnceleme… Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Başarslan (*)
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Yakını görmediğini göremiyecek kadar kör olanları tesbit etme yetisi önemlidir..
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.36ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys