Bugün - 18 Haziran 2018 Pazartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı

Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Yazı Tarihi: 15 Aralık 2017 Cuma

İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ve İstanbul Üniversitesi Dil Merkezi’nin ortaklaşa düzenlediği “Uluslararası Hüseyin Sadettin Arel ve Türk Müziği Sempozyumu” 13-14 Aralık 2017 tarihlerinde İstanbul Üniversitesi Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi.

Sempozyum pek çok açıdan bir ilke sahne oldu. Türk Müziği tarihine altın harflerle geçecek tartışmalar, konuşmalar, sunumlar ve değerlendirmeler Arel’in bir tabu olmaktan çıkarılıp, tanınabilmesi açısından çok önemliydi.

Çünkü tüm Türk Müziği uğraşanlarının bu işe başladıkları andan itibaren ismini en çok zikrettikleri isim olan Hüseyin Sadettin Arel 80 yıldır ya baş tacı edilir ya da sert eleştirilere maruz bırakılırdı. 80 yıldır Arel’i ne pahasına olursa olsun savunanlar sadece batı alt yapısını kurmak ve sistematik bir model yaratmak uğruna geleneği nasıl göz ardı ettiğini görmezden gelirdi. Onu eleştirenler ise dönemsel tartışma, çatışma ve neredeyse soğuk savaş boyutundaki baskılar içerisinde kurduğu sistemin başarısını önemsemezlerdi. Tez konusu arayan lisansüstü öğrencilerimize Arel konusunda bir tez yaptırmak istesek, çekinir, korkar ve bu kadar çetrefilli bir konuya el atmak istemezlerdi. Arel bir tabu ve bir efsane idi. Hep konuşulan, ama gerçek anlamda hiç tartışılmayan bir bilim adamı olarak ismi bilindi, ancak icraatı üzerine çok düşünülmedi.

İşte bu sempozyum vefat tarihi olan 6 Mayıs 1955’ten bu yana Hüseyin Saadettin Arel’in ilk kez sistemini, kitaplarını, makalelerini, bestelerini ve düşüncelerini bilimsel bir bakış açısıyla mercek altına aldı. “Açılış” oturumu, “Tanıyanların Gözüyle Hüseyin Saadettin Arel” oturumu, vefat etmiş duayen müzikologlarımıza adanmış 10 adet bilimsel oturum ve kapanış oturumu ile toplam 13 oturum boyunca Arel, yaşadığı dönem doğrultusunda değerlendirildi, konumlandırıldı ve tartışıldı.

İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Prof. Fikret Turan Hoca’nın yıllardır araştırmacılara kapalı olan Arel arşivinin bilim camiasına açılmasına ilişkin özverili çalışmaları ve bunu paylaşması da takdire şayandı.

Sempozyumun Onur Kurulu İstanbul Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahmut AK ile birlikte Türk Müziği’nin yaşayan duayenlerinden Prof. Dr. Nevzad Atluğ,  Prof. Dr. Derya Örs,  Prof. Yalçın Tura, Prof. Dr. Alâeddin Yavaşça, Prof. Dr. Owen Wright ve Tülin Yakarçelik’ten oluşuyordu. Sempozyum açılışında Tülin Yakarçelik’in sesinden Arel’e ait bir durak ve bir şarkı dinletilmesi, Arel’i bir besteci olarak tanımak adına önemliydi.

Sempozyumun düzenleme kurulu Prof. Dr. Fikret Turan, Şaban Abak, Yrd. Doç. Dr. Mehmet Yalçın Yılmaz, Prof. Aygül Günaltay ve Prof. Dr. Nilgün Doğrusöz Dişiaçık’tan oluşuyordu.  

Prof. Dr. Fikret Turan, Prof. Dr. Nilgün Doğrusöz, Prof. Dr. Aygül Günaltay’ın açılış konuşmaları ve  Arel’in Cumartesi Toplantıları’nda bulunmuş, o günlerin tanığı 94 yaşındaki avukat Salih Nuri Tüzel’in konuşmasının ardından iki gün boyunca 41 bilim insanı akademik, bilimsel, eleştirel ve analitik yöntemler ile Arel’i anlattı. Her oturumun bir duayene adanmasının ardından, son oturumun 26 Mayıs 2017’de çok genç yaşta kaybettiğimiz değerli hocamız Prof. Şehvar Beşiroğlu’na adanması ayrı bir vefa örneği idi.

Kapanış oturumu bilimsel bir sempozyuma yakışır bir nitelikte ve Prof. Dr. Fikret Turan’ın oturum başkanlığında gerçekleşti. Günümüzün yaşayan efsaneleri Prof. Yalçın Tura ve Prof. Ruhi Ayangil ile birlikte, Prof. Songül Karahasanoğlu, Prof. Dr. Ralf Martin Jäger, Prof. Dr. John Morgan O’Connell ve Yrd. Doç. Dr. Mehtap Demir’in değerlendirme ve katkılarıyla sempozyum sona erdi.

Sempozyumda emeği geçen kurum, kuruluşlar ile özverili bir şekilde görev yapan sempozyum görevlisi lisansüstü öğrenci arkadaşlar övgüye değer bir sempozyum gerçekleştirdiler.

Ve tabii ki Hüseyin Sadettin Arel’in aziz hatırası ve bıraktığı mirası bir sempozyumda gündeme getirmek her türlü takdire şayandı.

Hüseyin Saadettin Arel’i bir kez daha saygı ile anıyorum.

Söylemeliyim ki; İstanbul Üniversitesi Türkiyat Enstitüsü’ndeki Arel Kütüphanesi’ndeki nice bilgi keşfedilmeyi, gün yüzüne çıkmayı bekliyor.

 

KATILIMCILAR

Prof. Dr. Suraya AGAYEVA (Azerbaycan Millî Bilimler Akademisi)

Prof. A. Bülent ALANER (Anadolu Üniversitesi)

Prof. Dr. Fazlı ARSLAN (İstanbul Üniversitesi)

Prof. Ruhi AYANGİL (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Prof. Dr. M. Hakan CEVHER (Ege Üniversitesi)

Prof. Dr. Gözde ÇOLAKOĞLU SARI (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Prof. Dr. Nilgün DOĞRUSÖZ DİŞİAÇIK (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Prof. Dr. Ali ERGUR (Galatasaray Üniversitesi)

Prof. Dr. Mahmoud GUETTAT (Tunus)

Prof. Dr. Rafig İMRANİ (Kafkas Üniversitesi, Kars)

Prof. Dr. Ralf Martin JÄGER (Univesität Münster, Almanya)

Prof. Songül KARAHASANOĞLU (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Prof. Dr. John Morgan O’CONNELL (Cardiff University, İngiltere)

Prof. Yalçın TURA (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Prof. Dr. Gülçin YAHYA KAÇAR (Gazi Üniversitesi)

Doç. Dr. Abdullah AKAT (Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon)

Doç. Dr. Onur Güneş AYAS (Yıldız Teknik Üniversitesi)

Doç. Dr. Ozan BAYSAL (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Doç. Yalçın ÇETİNKAYA (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Doç. Dr. Cenk GÜRAY (Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara)

Doç. Sühan İRDEN (Selçuk Üniversitesi, Konya)

Doç. Dr. Mustafa Kemal KARAOSMANOĞLU (Yıldız Teknik Üniversitesi)

Doç. Dr. Okan Murat ÖZTÜRK (Başkent Üniversitesi)

Doç. Dr. Seyit YÖRE (İstanbul Üniversitesi)

Yrd. Doç. Esra BERKMAN (Anadolu Üniversitesi)

Yrd. Doç. Dr. Mehtap DEMİR (İstanbul Üniversitesi)

Yrd. Doç. Dr. Bilen IŞIKTAŞ (İstanbul Üniversitesi)

Yrd. Doç. Dr. Togay ŞENALP (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi)

Dr. Alexander DJUMAEV (University of Central Asia, Uzbekistan)

Dr. Jacop OLLEY (Univesität Münster, Almanya)

Dr. Ayhan SARI (İstanbul Devlet Türk Müziği Topluluğu)

Dr. Markos SKOULIOS (Technological Educational Institute of Epirus,Yunanistan)

Av. Beyza KORAL (İstanbul, Türkiye)

Av. Salih Nuri TÜZEL (İstanbul, Türkiye)

Öğr. Gör. Bekir Şahin BALOĞLU (Yıldız Teknik Üniversitesi)

Öğr. Gör. Serkan GÜNALÇIN (Gazi Üniversitesi)

Arş. Gör. Dr. Nevin ŞAHİN (Yıldırım Beyazıt Üniversitesi)

Arş. Gör. Dilhan KONAN (İstanbul Teknik Üniversitesi)

Arş. Gör. Harun KORKMAZ (İstanbul Üniversitesi)

Cüneyt GÜRENÇ (Yıldız Teknik Üniversitesi)

Cemal ÜNLÜ (İstanbul, Türkiye)

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Kardeş çalgılarımızdan kamança, kemane, gyjak, rebab, ıklığ ve eğitimde ortak kullanım düşüncesi… Zekeriya Başarslan*
Yahya Şerfedinov’un Kaytarma Kitabı Üzerine Bir İnceleme… Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Başarslan (*)
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Seyyal Saraç “Piyano Çalıyorum”kitabı üzerine…
“Üzeyir Hacıbeyli“ yâdıma düştü bugün...
İçimden geldi, yazmak istedim…
Koro sendromu…
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Nihat Doğu'nun Ardından...
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Zeki Müren’in, Şekip Memduh Bey’in "Gönlümle oturdum da" şarkısını okuyuşu üzerine...
Günün Sözü
Şefin el hareketlerinin büyüklüğünü, orkestraya duyduğu güven belirler…
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Frankfurt Musicmesse'de Hohner ve Stephan Wieland ile röportaj…
Frankfurt Müzik Fuarı'nda fabrikası Almanya Trossingen'de bulunan Hohner akordion ve ağız mızıkası  firmasının satış müdürü Stephan Wie...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,39ms