Makāsıdü’l-Elhân’ın yazılışının 600. Yıldönümü Münâsebetiyle
Abdülkâdir-i Merâgî Besteleri - CD Tanıtım ve Eleştiri
1. Segâh Taksîmi / Gülçin Yahya Kaçar (Ud)
2. Segâh Kâr - Güfte: ? - Usûl: Hafîf
Ey şehin şâh-ı Horâsân yâ İmâm inbü’l Humâm
Solist: Serda Türkel Oter - Eray Cinpir
Uzun bir eser (11 sayfa nota) ; şeş-avâz kısmında o zamanın bilinen altı avâz’ı bir kâr-ı natık şeklinde söylenmekte. Rahat, başarılı bir birlikte söyleyiş ; sesler güzel kaynaşmış ; Serda hanım daha vibratolu ; şeş-avâz biraz hızlıca ; yine de dil dolanması olmadan söylenmiş. Kâr’ın tümünün okunması çok iyi olmuş çünkü genellikle daha çekici olan şeş-avâz bölümü icra edilir.
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 87-88.
3. Acem Kâr - Güfte: Hâfız-ı Şirâzî - Usûl: Muhammes
Butî dârem ki gird-i gül zi-sünbül sâyebân [dâred]
Solist: Murat Irkılata
‘Gönül Makamı’ programından (ben Kanada’da çevrimiçinden) tanıdığımız Murat Bey, bu Acem Kârı pek güzel bir tavır ve yorumla okumuş ; eseri adeta ortaya çıkarmış ; zevkle dinleniyor.
Nota: Suphi Ezgi, V: 302 ; değişik bir versiyonu için, bkz. Karadeniz (1983: 755): Nota 306/1.
4. Nihavend-i Kebîr Taksîmi / Emrah Hatipoğlu (Ney)
Biraz ‘fosurtulu üfleyiş ; güzel bir geçiş.
5. Nihavend-i Kebîr Kâr - Güfte: Emir Hüsrev-i Dihlevî / Hâfız-ı Şirâzî
Gozeşt ârez û ez-had be-pây-bûs-i tu mâ-râ
Sevimli bir eser ; canlı bir topluluk okuyuşu ; sesler kaynaşmış.
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 105.
6. Nihavend-i Kebîr Beste - Güfte: ? - Usûl: Devr-i Revân
Rûzigârî bûd yâr-i yâr-i men
Solist: Özge Şen
Kısa bir eser ; tizce bir ses ; güzel bir okuyuş ; Farisî söyleyiş ?
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 105.
7. Pençgâh Taksîmi / Vasfi Hatipoğlu (Keman)
8. Pençgâh Kâr - Güfte: ? - Usûl: Sengin Semâî
Kâfir tu kucâ vu ilm-edvâr kucâ
Solist: Serda Türkel Oter
Güzel yorumlanmış ; vibratolu, açık ‘e’li okuyuş ; vurmalı velvelesiz.
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 165.
9. Pençgâh Ağır Semâî - Güfte: Hâfız-ı Şirâzî - Usûl: Aksak Semâî
Bîtû nefesi hoş nezedem hoş ne nişestem
Solist: Cumhur Koca
Rahat bir okuyuş.
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 168.
10. Rehâvî Taksîmi / Vedat Erdem Koca (Kanun)
11. Rehâvî Yürük Semâî - Güfte: ? - Usûl: Sengin Semâî
Ger siyehin çunin buved çeşm-i tu ber helâk-i mâ
Solist: Zeynep Altıntaş
İlginç bir ses ; çekici bir eser ; yorumlanmış ; açık ‘e’li okuyuş ; Viyolensel’in uğultusu arada bir taşmış.
Dârü’l-Elhân Külliyatı, 180.
12. Rast Yürük Semâî - Güfte: ? - Usûl: Sengin Semâî - Âhû biyâ mir zam âhû biyâ
Topluluk okuyuşu ; oldukça ritmik.
Darülelhan Külliyatı (Sema Vakfı - Pan Yayıncılık), 199.
Not. Bu yayında bir de Türkçe güfte eklenmiş ?
Yazının eleştiri/kritik devamı için bkz: İlhami Gökçen Köşe Yazısı
http://www.musikidergisi.com/yazar-124-abdulk%C3%A2diri_mer%C3%A2g%C3%AE_besteleri__cd_tanitim_ve_elestiri.html