Musiki Dergisi : Ailecek müzisyen bir kuşaktan geliyorsunuz. Babanız Ankara Radyosu Kanun Sanatçısı ve Koro Şefi Gültekin Aydoğdu. Biz gördük ki babanızla daha çok birbirine sevecen iki arkadaş gibisiniz. Nasıl katkıları oldu müzik hayatınıza. Klasik cevaptan öte somut olarak aklınıza ilk gelen katkıları neler?
Tahir Aydoğdu: İnsanın babasının sanatçı olması büyük bir avantaj, kendisi benim müzikle pek ilgilenmemi başlarda istememişti, müzik yüzünden eğitimi yarıda kaldığı için aynı problemi benim yaşamamı istemeyip müzik dışı bir başka meslek sahibi olmamı tavsiye etmişti. Ben esasında ilk başlarda kendisine verdiğim sözü tutarak ODTÜ Fizik Bölümü’ne girdim, 1983 yılında başarıyla mezun oldum. Bir taraftan da müzik çalışmalarım devam ediyordu. Babamla 1970'li yılların sonunda gazino tecrübem de oldu, birçok sanatçıya eşlik etme ve heyecanımı kontrol etme şansını yakaladım.
Sahnede o zamanın büyük saz sanatçılarıyla da tanışma ve müzik yapma şansını da buldum.
O zaman gerçekten bir gazino kültürü olduğundan bahsetmek gerekir, gelen dinleyiciler, tercih edilen repertuvarda yer alan eserlerin kalitesi gibi farklı bir özelliği vardı gazinolarda müzik yapmanın.
Ayrıca babam Gültekin Aydoğdu'nun çalıştırdığı Hacettepe, Gençlik ve Spor Derneği, ODTÜ Türk Müziği korolarının çalışmalarına katıldım.
Daha sonra eğitimime devam ettiğim ODTÜ ile birlikte diğer taraftan da Ankara Radyosunda açılan stajyer saz sanatçılığı sınavına girmem konusunda tavsiyesi oldu babamın. Hiç unutmuyorum; 1981 yılıydı ve ben ODTÜ Fizik 2.sınıftaydım,
Esasen elde ettiğim birikim nedeniyle yetişmiş sanatçı olarak sınava girebilirdim ama o zaman üniversite eğitimimi tamamlamayabilirdim, bu sebeple stajyer sanatçı sınavını seçmemde babamın da etkisi oldu. Babamla çalışmak pek kolay değildi ama kendisine danışıyor ve teknikler üzerine sohbet ederdik, bana bazı kayıtlar da dinlettiği oluyordu, hatta bir keresinde Ferid Alnar'ın kanun konçertosunu dinletip; "...Oğlum ! Bak , kanun için konçerto da var, umarım sen de gelecekte bu eseri çalarsın..." demişti. Benim için önemli bir hatıradır ki ben daha sonra bu güzel konçertoyu gerek yurt içi gerekse 15'den fazla ülkede olmak üzere yurt dışında da 50'ye yakın kez başarıyla seslendirdim. Ayrıca CD haline getirip müzikseverlerin beğenisine de sunabildim.
Musiki Dergisi : Müzik yapmada çalgıların önemi, birliktelikleri, hususunda ne düşünüyorsunuz? Tanini'de hangi çalgılar var, çalgı değişikliği planlarınız sözkonusu mu?
Tahir Aydoğdu: Yapacağınız müzikle ilgili çalgıları seçmektir doğru olanı.
Şimdiye kadar oluşturduğum topluluklarda bu uygulamayı gerçekleştirdim.
Eğer hedef Klasik Türk Musikisi ise çoğunlukla kendi çalgılarımızdan oluşan bir topluluk kurdum. Etnik caz yaptığımız Asiminor grubunda ise bas gitar,saksafon ve davulun yanında kanun sazını kullandık ve 3 albüm,onlarca yurt içi ve yurt dışı konser gerçekleştirdik,hatta bizden sonra birçok grup bizi örnek alıp başarılı çalışmalar yaptı.
Tanini Trio'ya gelince:
Buradaki hedef gerek Türk Müziği gerekse Batı Müziğinden örnekler verecek bir repertuvardı. Bu sebeple kanun , ney ve piyanodan oluşan Tanini Trio'yu 2006 yılında kurduk. Bu trio'yu oluştururken hedefimiz bir Batı Müziği eseri çalarken Türk Müziği nağmeleri kullanmak, bir Türk Müziği eseri çalarken Batı Müziği'nin tekniğinden faydalanmak idi.Gittiğimiz ülkelerde başarıyla konser verince ki ülkemiz için de geçerlidir- doğru yolda olduğumuzu anladık,şimdiye kadar "Dokunuşlar-I ve Dokunuşlar-II" adıyla iki albüm de gerçekleştirdik.
Tanini Trio'da çalgı değişikliği düşünmüyoruz ama zaman zaman sesleneceğimiz halk kitlesine göre perküsyon ve bas gitar çalan müzisyen eklediğimiz de oluyor.
Musiki Dergisi : Tanini'den başka grubunuz var mı?
Tahir Aydoğdu: Tanini Trio dışında çalıştığım başka gruplar ve projeler de oluyor.
Olması da doğal,tek bir proje etrafında değil de farklı projelerle hakkını vererek çalışan bir sanatçıyım.Bu projeleri kısaca özetlemek gerekirse:
a-)Caz sanatçısı Yıldız İbrahimova ile brilikte Tanini Trio konserleri yapıyoruz.
b-)Sufi'den Flamenko'ya adındaki projemiz var.
c-)Kanun konçertosunu gerek yaylı sazlar kenteti gerekse yaylı sazlar orkestrasıyla hem yurt içi hem de yurt dışında seslendirmeye devam ediyorum.
d-)Yeni bir gelişme de Haçatur Avedisyan ve Dadaş Dadaşova adlı Ermeni ve Azerbaycanlı bestecilerin eserlerini seslendirecek bir proje üzerinde çalışıyorum.
e-)Keman,ud ve kanun'dan "Radyo Üçlüsü" ile enstrümantal Türk Müziği yapan bir üçlü ile de konserler veriyoruz.
f-Bir başka proje de Ürdünlü piyanist,Türk çellist ile birlikte İspanyol besteci Manuel de Falla,Suriyeli ve Ürdünlü besteciler, Rus bestecilerin eserlerinden oluşan bir repertuvarı seslendiren bir üçlü daha var.Yakında Ürdün'de bir konserimiz olacak.
g-Zaman zaman gerçekleştirdiğim bir proje de tek başıma kanun resitalleri vermektir.
Musiki Dergisi : Grup icrada mızrap birliği mi, gönül birliği mi?
Tahir Aydoğdu: Böylesi bir icrada her iki türde birliktelik gerekir.Sadece mızrap birliği yaparsanız işin ruhu eksik kalır,sadece gönül birlikteliği olsa bazı ayrıntılar eksik kalabilir.
Bu sebeple yaptığınız projenin etkileyici ve kalıcı olması, sadece beyine değil yüreğe de etki etmesi bakımından, böylesi bir icrada hem mızrap hem de gönül birlikteliği gerekir.O zaman gerçekleştirdiğiniz proje de başarıya ulaşır.
Musiki Dergisi : Geleneksel Türk müziğinin aslında oda müziği olduğu, değişen zaman içinde koro vb icraların çıktığı, özünde oda müziği olması ve usta müzisyenlerden oluşan bir oda müziği kümesinde anlamının daha çok belirdiği hususunda ne söylersiniz?
Tahir Aydoğdu: Geleneksel Türk Müziği'nin - ben burada Klasik Türk Müziğimizin de demek istiyorum-
Oda Müziği olduğu düşüncesine katılıyorum, ne kadar küçük saz topluluğu ve küçük bir koroyla icra edilirse o kadar başarılı olacağına inanıyorum.
Bizim musikimizin yapısı gereği küçük bir saz topluluğu ve birkaç solistten oluşacak grup daha iyi anlaşacak,gerek enstrümantal icrada gerekse sözlü eserlerin icrasında tertemiz ve doğru bir icra gerçekleştirecektir. Küçük bir toplulukta istediğiniz her türlü nüansı da yapmak kolay olacaktır,büyük bir koroda bunu sağlamak gerçekten zor iştir.
Esasında musikimizin korolarla icra edilmesi de ne kadar doğrudur bunun da tartışılması gerekir.Başlı başına ayrı bir konu olarak değinilmesi gereken bir konudur.
Küçük bir toplulukta bizim kendi çalgılarımız olan Ney,kemençe,tanbur,kanun ve Kudüm/Daire/ Bendir'in sesleri de daha güzel ve doğru duyulacaktır.
Batı Müziğinden gelen keman,klarnet,çello v.b. çalgılar kendi enstrümanlarımızın sesini bastırmakta hatta yok etmektedir.
Kendi çalgılarımızla birlikte yapacağınız veya kaydedeceğiniz bir eser için,keman, çello ve klarnet gibi çalgılar da grup içindeki dengeyi bozmamak koşuluyla kullanılabilir.
Kalabalık bir koroda zaten kuşak farkı da oluşacağından, böylesi bir yapıda farklı ve yanlış icraların olması da kaçınılmazdır.
Musiki Dergisi : … Ve Kanun konçertosu... Kaç kez, nerelerde seslendirdiniz?
Tahir Aydoğdu: Bestecisinden sonra bu konçertoyu seslendiren ikinci sanatçıyım (*), hatta benden sonra seslendiren Halil Altınköprü'ye de destek olarak bir başka sanatçının da ortaya çıkmasına seviniyorum. Yeni öğrendiğim bir bilgi; ekim-kasım gibi CRR Senfoni orkestrası ile Serkan Halili'nin seslendireceğini duydum,ne güzel bir gelişme,umarım bu güzel konçertoyu daha fazla sayıda kanuniler özellikle konservatuvar mezunlarımız da icra eder.
Eserler bir tek çalıcının uhdesinde olmamalıdır, "bilgi paylaştıkça değeri artar" misali gençlerimizle paylaşmalı ve onlara destek olmalıyız,aksi takdirde bu tür eserlerin unutulacağını da bilmeliyiz.
(Tahir Aydoğdu’nun Kanun Konçertosu’nu nerede, kiminle ve hangi orkestralarla seslendirdiği bilgileri aşağıda verilmiştir- Musiki Dergisi)
Musiki Dergisi : Durgu (kadans) ve bazı pasajlarda batı müziği icrası gibi düz değil de daha geleneksel, makamsal bir icra tarzı hususu konusunda düşünceleriniz...
Tahir Aydoğdu: Sizin de bildiğiniz üzere kadans yazılı bir eserdir, çoğunlukla kadansta yazılı notalara bağlı kalmak gerekir veya en azından kadansı referans kabul ederek çok fazla dışarı çıkmadan, notaların özüne bağlı kalarak, uygun süslemeler kullanarak seslendirmek gerekir.
Konçerto gibi büyük formda eseri yorumlayan sanatçının kadans üzerinde de yorum hakkı olduğuna inanıyorum, eğer bestecinin yazdığı kadans, çeşitli yorumlara müsaade ediyorsa, çok fazla abartmadan süslemeler yapılabileceğine inanıyorum.
Musiki Dergisi : Müziğimizde orkestra, koro şefliği hakkında neler düşünüyorsunuz?
Tahir Aydoğdu: Bu sorudan kasdiniz Türk Müziği çalgılarının yer aldığı bir orkestra ise ona göre cevap vereyim;
Mümkün olduğu kadar kendi çalgılarımız kullanılmalı, bas eksiği hissedildiğinden, kendi çalgılarımızı örtmeyecek, yok etmeyecek şekilde viyolonsel hatta kontrbas bile kullanılabilir.
Çalgıların yerleştirilmesi de ayrı bir uzmanlık konusudur. Bu konu ile ilgili olarak konservatuvarların araştırmalarından, bu konuda tecrübeli sanatçılar ve koro şeflerinden de faydalanılabilir.
Kanun, tanbur gibi sabit perdeli sazlar kemençe, ney ve keman gibi çalgıların yakınında yer almalıdır. Güçlü çalgıların yanına zayıf çalgılar yer almamalıdır. Gerekirse zayıf bir çalgıdan iki icracı tercih edilebilir, ama bu iki icracının mızrapta ve gönülde birlikte olması gerekir, en azından aynı kuşaktan olması gerekir.
Daha önceki sorulardan birine cevap verdiğim şekilde musikimizde koro şefi yoktur. Ancak bir fasıl esnasında topluluğu elinde defi ile yöneten bir ser-sazende'den bahsedilebilir. Eğer söz konusu olan küçük bir topluluksa ortada el-kol sallayan bir şefe ihtiyaç yoktur, topluluk üyeleri kendi içlerinde kolaylıkla anlaşabilir, bu şekilde anlaşıp ortaya iyi eserler çıkaran sanatçılar-topluluklar vardır.
Bir orkestra şefinin veya batı müziği anlamında bir koro şefinin ne kadar zor yetiştiği ve yıllarını verdiği unutulmamalıdır. Bizde her önüne gelen standart olmayan tuhaf el-kol hareketleriyle koro yönettiğini sanmaktadır. Korolar bu şekilde yönetilmemelidir.
En azından asgari/müşterek bir eğitim verilerek koro şeflerinin yönetimine ince bir ayar getirilebilir.
Musiki Dergisi : … Ve sizinle özdeşleşmiş, müzik tarihimizde bir ilk... Uluslararası kanun sanatçılarının ve kanun üzerine araştırmalar yapmış müzikologların buluştuğu "Kanun Sempozyumu"... İlki 2012'de İstanbul ve Ankara olmak üzere iki ayrı şehirde sizin koordinatörlüğünüzde gerçekleştirilmişti. Bu yıl Ekim 2015'de Ankara'da planlanıyor. Neler söylersiniz? Yurt dışından ve yurtiçinden kimler katılıyor. Detay verebilir misiniz?
Tahir Aydoğdu: Ekim ayı başında II. ncisini Ankara'da gerçekleştireceğimiz kanun festivali ve sempozyumunun hazırlıkları tamamlanmak üzere.
Bu festival ve sempozyumu; Türk Tanıtma Fonu, Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı ve Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı'nın destek ve katkıları ile gerçekleştireceğiz.
Festival koordinatörü benim. Yardımcılığımı Doç.Dr.Cenk Güray yapacak.
Organizasyonu da CLB adlı şirket ile gerçekleştireceğiz.
Ayrıca değerli hocalarımızdan oluşan bir danışma kurulumuz var. Bize destek olan çok sayıda kanun sanatçısı ve akademisyen de var,kendilerine buradan teşekkür ediyorum.
I.festivale katılıp daha sonra vefat eden Halil Karaduman'ı ve Necati Yıldızdoğan'ı bir belgeselle anacağız. Kanun sazını icra eden değerli kanunileri davet edip hem çeşitli icralar isteyeceğiz hem de çeşitli oturumlara katılıp tecrübelerini aktarma imkanı tanıyacağız.
Dinleyiciler, bu sayede birçok değerli kanuni'yi tek bir mekanda dinleme fırsatı bulacaklar.
Düzenlediğimiz çeşitli atölye ve oturumlar sayesinde değerli akademisyenlerimizin katkıları ile kanun sazını akademik yönden değerlendirip irdeleyeceğiz.
Kanun metodlarını konuşacağız.
10'dan fazla ülkeden kanuni katılımı olacak,kendileri ile görüşmelerimiz devam etmekte, ayrıca kanun sazına benzer Santur,Çeng,Koto gibi çalgılardan dinletilerimiz olacak,oturum aralarını da çoğunlukla kanun ile süsleyeceğiz.
Ayrıca sanal dünyayı kanun ile birleştiren bir sürprizimiz olacak.
Gençlerimizi de unutmadık,gelecek vaaden gençlerimize de yer verdik, ayrıca
"müzik engel tanımaz" başlığıyla çeşitli gençlerimize imkan vereceğiz.
Lütyelerimiz gelecek,kanun yapımında karşımıza çıkan sorunları tartışıp daha iyiye doğruya nasıl götürebilirizi konuşacağız.
Elektro kanun konusunda bir sunumumuz olacak.
Gerçekleştireceğimiz bir klip ile festival ve sempozyumumuzu yazılı -görsel basında tanıtacağız.
Daha pek çok ayrıntı var ,ama ana hatlarıyla yukarıdaki gibi özetlemiş olayım....
__________________________
(*) Kanun Konçertosu bestecisinden sonra ilk seslendirim ve plak kaydı: Ruhi Ayangil, 05 Ocak 1980, Şef: Hikmet Şimşek, İstanbul Senfoni -Yaylılar- Orkestrası, İstanbul Atatürk Kültür Merkezi... Plak kaydı: Oradea Filarmoni Yaylı Ork. Şef. Cem Mansur, Kanun. Ruhi Ayangil, Macar Hungaroton Plak Firması.
Ferid ALNAR'ın ve Tâhir AYDOĞDU’nun solistliğinde çeşitli şefler ve yaylı çalgılar beşlisi ile seslendirilen Kânun Konçertosu’nun icra tarihleri:
İLK SESLENDİRİM:
1-Viyana Senfonicileri Orkestrası -Solist:Ferid Alnar
Yer:Viyana Radyosu- 1951 (Alnar'ın ilk icrası)
2-Avusturya Büyükelçiliği / Ankara -Yaylı Dörtlü eşliğinde
Solist:Ferid Alnar- 1958
1-)Cemâl Reşit Rey Senfoni Orkestrası
Şef:Fahreddin KERİMOV
Cemâl Reşid Rey Konser Salonu /İstanbul 3.Kasım.1997
Solist:Tâhir AYDOĞDU (Aydoğdu'nun ilk icrası)
2-)İ.T.Ü.Yaylı Çalgılar Beşlisi
Darphane Etkinlikleri/İstanbul 24.Ekim.1998
Solist:Tâhir AYDOĞDU
3-4)Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası
Şef:Tadeutsze STRUGALA
CSO Konser Salonu/Ankara 20-21. Kasım.1998
Solist:Tâhir AYDOĞDU
5-)Anadolu Yaylı Çalgılar Beşlisi
Sevda-Cenap AND Vakfı tarafından düzenlenen “Ferid ALNAR” ödül töreni sonrası Hilton Otel/Ankara 7.Aralık.1998
Solist:Tâhir AYDOĞDU
6-)Yaylı Sazlar Beşlisi
“Türk Beşleri Gecesi” Antalya Kültür Merkezi 19.Aralık.1998
Solist:Tâhir AYDOĞDU
7-8-)İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Şef:Hikmet ŞİMŞEK
İzmir D.S.O.Konser Salonu/İzmir 26-27.Şubat.1999
Solist:Tâhir AYDOĞDU
9-10-)Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası Şef:Vladimir ALTSHULER
Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu/Adana 10-11.Kasım.2000
“10.Kasım ATATÜRK’ü anma Konseri”
Solist:Tâhir AYDOĞDU
11-)Anadolu Yaylı Çalgılar Beşlisi
Solist:Tâhir AYDOĞDU (Kanun)
18. Uluslararası Ankara Müzik Festivali
Devlet Resim & Heykel Müzesi Salonu
9.5.2001 Çarşamba
Ferid ALNAR’ın Kanun Konçertosu ve Çiftetelli(Adagio)
12-13-14-)Anadolu Yaylı Çalgılar Dörtlüsü eşliğinde
Solist:Tâhir AYDOĞDU (Kanun)
20.2.2003 Hilton Oteli............................Cezayir
21.2.2003 El Mouggar konser salonu.....Cezayir
22.2.2003.Kültür Sarayı..........................Cezayir
15-)Anadolu Yaylı Çalgılar Dörtlüsü eşliğinde
Solist:Tâhir AYDOĞDU (Kanun)
4.3.2003 T.C. Büyükelçiliği Tokyo/Japonya
16-17)Sinfonietta Koblenz eşliğinde
Solist:Tahir AYDOĞDU
Şef:Sedat ŞEN
Koblenz- Worms / ALMANYA
Temmuz 2003
18)Ukrayna Ulusal Filarmoni Orkestrası
Solist :Tahir AYDOĞDU
Şef:Mykola DYADYURA
26.11.2004 Kiev/UKRAYNA
19)Erciyes Üniversitesi Oda Orkestrası
Solist:Tahir AYDOĞDU
22.10.2005
Erciyes Üniversitesi Kültür Sitesi KAYSERİ
20)Hacettepe Senfoni Orkestrası
Solist:Tahir AYDOĞDU
Şef:Erol ERDİNÇ
25.10.2005 Hacettepe Üniversitesi Kültür Merkezi M Salonu
(CUMHURİYET KONSERİ)
21)AKBANK ODA ORKESTRASI KONSERİ
Şef:Cem MANSUR
Solist:Tahir AYDOĞDU
Boğaziçi Üniversitesi Albert Hall Konser Salonu
26.10.2005
22-23)CUMHURBAŞKANLIĞI SENFONİ ORKESTRASI
Şef : Cem MANSUR
Solist: Tahir AYDOĞDU
“İSMET İNÖNÜ’yü anma konseri”
22/23.Aralık.2005 C.S.O.Salonu
24)ANTALYA DEVLET SENFONİ ORKESTRASI
Şef:Hakan Kalkan
Solist:Tahir Aydoğdu
Tarih:12.ekim.2006/Antalya Kültür Merkezi
“ 100.Doğum yılında FERİD ALNAR’ı anma konseri”
25-)ÇUKUROVA DEVLET SENFONİ ORKESTRASI
Şef:Silvano Frontalini
Solist:Tahir Aydoğdu
Tarih:20.ekim.2006/Adana Büyükşehir Belediyesi Konser Salonu
“CUMHURİYET BAYRAMINI CUMHURİYET BESTECİSİ HASAN FERİD ALNAR ile ANMA KONSERİ”
26-27-)BURSA BÖLGE DEVLET SENFONİ ORKESTRASI
100.DOĞUM YILDÖNÜMÜNDE FERİD ALNAR’ı anma konseri
Şef:Emil Tabakov
Solist:Tahir Aydoğdu
Tarih:30 kasım/1 aralık.2006
Fethiye Kültür Merkezi/BURSA
28-)MERSİN DEVLET OPERA ve BALESİ ORKESTRASI
Şef:Murat Kodallı- Solist:Tahir Aydoğdu
28.Mayıs.2008 /7.Mersin Müzik Festivali kapsamında....
Yer:Mersin Kültür Merkezi
29-)ESKİŞEHİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
SENFONİ ORKESTRASI Şef:Ahmet TAVİLOĞLU
Solist:Tahir AYDOĞDU (kanun)
6.6.2008 Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Kültür Sarayı
ESKİŞEHİR
30-)Edirne-Trakya Üniversitesi Akademik Senfoni Orkestrası
Şef:Ömer Yöndem-Solist:Tahir Aydoğdu(kanun)
Yeni Yıl Konseri-30.12.2008
31-)12.06.2009 Bilkent Senfoni Orkestrası
Şef:Işın Metin/Solist:Tahir Aydoğdu (kanun)
32-)4.6.2010 “Boğazın Sesi orkestrası”
Şef:Faruk Kanca/Solist:Tahir Aydoğdu
(Yaylı sazlar beşlisi eşliğinde....)
Devlet Resim ve Heykel Müzesi Konser Salonu
33-) 9.ekim/october.2010
Greco-Turkish musical event
Megaron Orchestra Camerata of the Friends of Music
Solist/Soloist:the Turkish kanun Player,Tahir Aydoğdu
Conductor:Anastasios Symeonidis
Yer/Place:Benaki Museum-Atina/Athens
34-) 21.mart.2011
NEVRUZ KONSERİ-Samsun Devlet Opera ve Balesi orkestrası
Şef:Tolga Taviş-Solist:Tahir Aydoğdu
Ferid ALNAR’ın kanun konçertosu
35-) 12.Temmuz.2011 Ottawa/KANADA
Yaylı sazlar beşlisi eşliğinde
Solist:Tahir Aydoğdu
Dominion Chalmers Kilisesi
(Music & Beyond festivali kapsamında...)
36-)24 Ocak 2012 Ankara Radyosu
Şef:Orhun Orhon/Ankara Gençlik Senfoni Orkestrası
Solist:Tahir Aydoğdu
37-) 11.Mart 2012 Ferid Alnar’ı anma konseri
Solist:Tahir Aydoğdu/Özsoy Kuartet
Operet sahnesi
38-) “Klang Der Welt” Kammermusikreihe Deutsche Oper Berlin
Israel & Turkei :Ferit Alnar’ın kanun konçertosu Solist:Tahir Aydoğdu
Indıra Koch/Violine-Chie peters/Violine-Juan Lucas Aisemberg/Viola-
Johannes petersen/Violoncello-Florian Heidenreich/Kontrabass
22 Ekim 2012 Berlin Deutsch Opera
39-40-) Ferit Alnar’ın kanun konçertosu
Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası
Şef:Alparslan Ertüngealp/Solist:Tahir Aydoğdu/Kanun
18 Ocak 2013 saat:20.00/Fulya Sanat merkezi
19 Ocak 2013 saat:20.00/Cennet Kültür merkezi (Küçükçekmece)
41-42-) "Itri'yi 300.ölüm yıldönümünde anma konseri"
CSO. şef:Erol Erdinç-Solist:Tahir Aydoğdu
Ferid Alnar'ın kanun konçertosu
14 -15 Mart 2013-CSO Konser salonu
43-) Mersin Üniversitesi (MEÜ) AKADEMİK ODA ORKESTRASI -Şef:Hakan Şensoy
Solist:Tahir Aydoğdu-MEÜ Çiftlikköy yerleşkesi-Prof.Dr.Uğur Oral Kültür Merkezi /1 Nisan 2013 Pazartesi-saat:19.30
44-) "Ankara'dan Karşıyaka'ya "
ÖZSOY DÖRTLÜSÜ - ODA MÜZİĞİ GRUBU
Tahir Aydoğdu-Kanun/2 Nisan 2013 Salı saat:20.30
Karşıyaka Opera ve Tiyatro Sahnesi
45-)"Strings Attached East Meets West"
Tahir Aydoğdu/Kanun-Arzu Kırtıl Lord/Piyano
Aykut Durşen/Kontrbas ve Kreissler Kuartet
Culturel Center of Abbaye de Neumunster
4 Nisan 2013 perşembe saat:19.30
46-) "Bir Türk gecesi"
ÖZSOY KUARTET ve Tahir AYDOĞDU(kanun)
İzmirSanat -17 4 2013
47-) “Peşrev'den Konçerto'ya”
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Onat Kutlar konser salonu
26 Haziran 2013 Gaziantep
1.Bölüm:Kanun resitali
2.Bölüm:Kanun Konçertosu-Çiftetelli,-Sen sen sen
Bilgehan Erten/1.Keman-Tangör Ertaş/2.Keman-
Murat Cangal/Viyola-Onur Şenler/Çello-Umur Koçan/Kontrbas
48-) Peşrev'den Konçerto'ya” Solist:Tahir Aydoğdu
Özsoy Quintet- CRR Konser Salonu-İstanbul- 9 12 2013
49-) Feldkirsch Şehir Orkestrası/ Şef:Murat Üstün
Solist:Tahir Aydoğdu(Kanun)
26 Nisan 2015 Pazar-Musicshule-Feldkirsh