Türk müziği çalgıları araştırmaları, Türk müziği çalgılarının orkestral yapıda kullanılmaları, Hüseyin Saadettin Arel’den (1930-33) 90 yıl sonra sonra gerçekleştirdiği Kemençe Kuartet ve Türk müziği çalgıları hakkında iki kitabının yanısıra bilimsel makale ve köşe yazılarıyla tanınan Dr. Ayhan Sarı, halihazırda faaliyetine henüz başlamamış, Kültür Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nden Kültür Turizm Bakanlığı, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne devredilerek yeni bir yapılanmaya giren İstanbul Müzik Müzesi’nin Kurucu Müdürü olarak görevlendirildi.
Henüz inşaatı süren ve 2021 yılı ilk çeyreğinde açılması planlanan, İstanbul Atatürk Kültür Merkezi (Taksim AKM) kompleksi içindeki üç katlı yapıda faaliyetine başlayacak olan İstanbul Müzik Müzesi, Türkiye’deki tarihsel müziğin yanısıra, Asya’dan Anadolu’ya, Balkanlara uzanan geniş kültürel coğrafyamızda kullanılmış/kullanılagelen müzik ögelerini, sergileme ve icra yoluyla, son teknolojik imkanlar ışığında ziyaretçilerine yansıtmayı amaçlıyor.
Dr. Ayhan SARI kimdir?
Çanakkale-Biga'da doğdu. Orta öğreniminin ardından girdiği Türkiye’nin ilk Müzik Bilimleri Bölümü olan –önce Ege Üniversitesi sonra 1983’de Dokuz Eylül Üniversitesi- Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü'nü “Geleneksel Türk Müziği Çalgıları” başlıklı çalışmasıyla 1985 yılında bitirdi. Türkiye’de akademik müzikbilimin kurucusu Prof.Dr. Gültekin Oransay’ın ilk öğrencilerindendir.
1952'den beri kayıp olan Türkiye'nin ilk "Ney ve Santur Metodları” nı buldu.
1986’da aynı üniversitenin Güzel Sanatlar Bölümü'ne Öğretim Görevlisi olarak atandı.
1989’da D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Bilimleri Ana Bilim Dalı’nda 1952’de Türk Musikisi Dergisi yayınlarından çıkacak iken baskı sırasında kaybolan metodları bulması sonucu meydana getirdiği “Türkiye’de ilk Santur, Ney Metodu ve Ziya Santur” başlıklı çalışmasıyla Yüksek Lisans öğrenimini tamamladı.
1991 yılında başladığı Dokuz Eylül Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Bilimleri Ana Bilim dalında Doktora öğrenimini “Geleneksel Türk Müziğinde Etkileşim ve Çalgılar” araştırmasıyla tamamlayarak "Müzik Bilimleri Doktoru" unvanını aldı. Türkiye'de müzikoloji alanında "doktor" ünvanı alan 9. müzikbilim uğraşanıdır.
1987 yılında; Hüseyin Sadettin AREL'in 1933'de yapımına başlattığı -keman ailesinin fasıl kemençesine uyarlanması düşüncesinden hareketle gerçekleştirilen- kemençe beşlemesi uygulamasının anlatıldığı, Dr. Zühtü Rıza TİNEL tarafından 1926'da kaleme alınmaya başlanan Osmanlıca el yazması "Asri Kemençe" başlıklı çalışmayı günümüz diline çevirdi.
1985 yılından itibaren çeşitli dergi ve gazetelerde 100’ü aşkın yakın sayıda araştırma, makale ve görüşleri yayınlandı. Milli ve milletlerarası 100’e yakın kongre, sempozyum ve panele bildiri ve sunumlarıyla katıldı.
1990-1993 yılları arasında dış prodüktör olarak çalıştığı TRT’nin Radyo-2 kanalında haftalık olarak yayınlanan belgesel nitelikli "Geçmişten Günümüze Çalgılarımız (3 yıl)", "Tanzimattan Günümüze Geleneksel Müziğimiz (2 yıl)" ve "Kantodan Türk Pop Müziğine(2 yıl)" programlarını hazırladı. "Geçmişten Günümüze Çalgılarımız" adlı program "Türkiye'nin Sesi (Voice of Turkey) Radyosu"nda 14 yabancı dile çevrildi.
1992 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi'ndeki görevinden kendi isteğiyle ayrılarak Kültür Bakanlığı'na sanatçı olarak geçti. 1994 yılında Kültür Bakanlığı Edirne Devlet Türk Müziği Topluluğu'na Genel Yönetmen (Koro Şefi) olarak atandı.
2002 yılına dek bu görevini sürdürdü. Şefliği sırasında Edirne Devlet Türk Müziği Topluluğu ile TRT TV2'de yayınlanan "Devlet Korolarından" programında periyodik olarak yer aldı.
Edirne Devlet Türk Müziği Topluluğu Genel Yönetmenliği görevi sırasında Trakya Üniversitesi-Devlet Konservatuarı'nda Yüksek Lisans ve Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde Geleneksel Türk Müziği dersleri verdi.
"Asri Kemençe-Zühtü Rıza Tinel-1926" İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Yayınları (2010); & “Türk Müziği Çalgıları - Ud, Tanbur, Kanun, Kemençe, Ney ve Kudüm” Nota Yayınevi (2012); başlıklı iki kitabı bulunmaktadır.
Lutiye (Frn:luthier) Feridun Obul yapımında, 1933 sonrasından bu yana (2020) ilk kez, Türk Müziği Orkestrası’na temel oluşturacak, dünyadaki Türk müziğine yeni bir soluk getirecek olan “Kemençe Kuartet” çalgılarını dizayn etti.
Dr. Ayhan SARI halen Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, İstanbul Müzik Müzesi Müdürü olarak görev yapmakta, Musiki Dergisi Editörlüğü, İstanbul Türk Müziği Orkestra ve Korosu Filarmoni Derneği (TÜMORK) Başkanlığını yürütmekte; 2018’den bu yana TRT Nağme Kanalında "Tanzimattan Günümüze Geleneksel Müziğimiz" ile TRT TÜRKÜ Kanalında haftada bir yayınlanan "Çalgıların Yolculuğu" programlarını hazırlamakta ve sunmaktadır.