Tanburi Cemil Bey kitabından anekdotlar aktarıyoruz:
Afyon Kocatepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa SOLAK: "...Devlet Konservatuvarımız yılda yaklaşık 120 konser etkinliği, bir uluslararası festival, bir uluslararası sempozyum, bir ulusal şenlik ve üç ulusal çalıştayı düzenli olarak gerçekleştirmektedir. Türk ve yabancı sayısız sanatçı konservatuvarımız ve üniversitemizi ziyaret etmekte, öğrenci buluşmaları gerçekleşmekte, etkinlikler düzenlenmektedir. Afyonklarahisar’ın yetiştirdiği kültür ve müzik insanlarına değer vermekte, unutulmamaları için çalışmalar yapmaktadır. Afyonkarahisar’lı besteciler Raif Somer ve Şahin Türkeşsiz, halk aşığı Ömer Yarşi, Aşık Yoksul Derviş, Abdullah Uluçelik, Süleyman Uysal gibi bir çok değerimiz üzerine akademik bakış açılarıyla çalışmalar yapılmış, CD ve kitaplar yayınlanmıştır. Konservatuvarımızca son üç yılda 22 CD kaydı yapılmıştır. Bu kayıtlar, Çocuk şarkıları, Batı Müziği, Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği, Dini Müzik alanlarında üretilen çalışmalardır.Klasik Türk müziğinin gelmiş geçmiş en büyük virtüozlarından biri, büyük tanbur üstadı, besteci, Tanburi Cemil Bey’in vefatının 100.Yılına özel proje Belediyemiz desteği, üniversitemiz konservatuvarı ve Güzel Sanatlar Fakültesi sanatçılarının özverili çalışmalarıyla üretilmiştir. Projeye destek veren belediye başkanımız Burhanettin Çoban’a, Konservatuvarımız ve Güzel Sanatlar Fakültemiz yönetimine, ses ve saz icracılarımız başta olmak üzere projede emeği geçen herkese canı gönülden teşekkür ederim..."
Afyon Belediye Bşk. Burhanettin ÇOBAN: "…Ünlü Türk virtüözü ve bestekârı Tanbûri Cemil Bey’in tüm eserlerinin kaydının yapılması, belgeselinin değerli müzikologlar ve icracıların desteğiyle çekilmesi, yine değerli müzikolog, sanatçı, besteci, icracı ve akademisyenlerin akademik bakış açılarıyla “projeye özel” makalelerinin istenerek kitabının yayınlanması fikri önümüze geldiğinde hiç düşünmeden destek olduk. Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı sanatçılarının daha önce ürettiği kültürel yayınlar ve CD çalışmalarının kamuoyunda takdir edilmesi, icracılık yönlerinin ve profesyonel bakış açılarının çok güçlü oluşu projeye inancımızı güçlendirdi. Proje yürütücüsü Yrd. Doç. Çağhan Adar, proje sanat yönetmeni Öğr. Gör. Burak Kaynarca, projede yer alan tüm ses ve saz sanatçıları, konservatuvar yönetim kurulu ve bize her konuda destek veren rektörümüz sayın Prof. Dr. Mustafa Solak’a çok teşekkür ederim. Kültüre, müziğe ve sanata değer veren tüm dostlarımız, inanıyorum ki bu değerli kültür hazinesi ömür boyu saklayacak ve evlatlarına miras olarak bırakacak…"
Burak KAYNARCA (Proje Sanat Yönetmeni) "…Her büyük şahsiyet gibi Cemîl Bey’in de iyi bilinmeyen, iyice anlaşılamamış yönleri vardır. Cemîl Bey, icrâcılığının yanı sıra bestekârdır, hocadır, nazariyatçıdır, hattâ Jules Verne’in bir romanının çevirmenidir. Cemîl Bey’in bugün elimizde yüzlerce plağı var. Onun eşsiz icrâlarını dinleyebilme şansına sâhibiz, ne mutlu… Vefâtının 100. yılı münâsebetiyle gerçekleştirdiğimiz bu projenin asıl amacı Cemîl Bey’in bestekârlık yönünü vurgulamak, eserlerine dikkat çekmektir. Çalışmaya Cemîl Bey’in tüm bestelerinin bir listesini arayarak başladık. Bulduğumuz listeler birbiriyle uyumlu değildi. Kimi kaynakta bir eser Cemîl Bey’e ait olarak gösterilirken başka kaynaklarda farklı bestekârlara ait olarak görünüyordu. Çokça icrâ edilen meşhûr olmuş birkaç eserinde bile güfte hataları ya da nota yazımlarından kaynaklanan pek çok yanlış göze çarpıyordu. Hiç duyulmamış, elde kaydı bulunmayan eserleri vardı. Üstelik Türk müziğinin bu dehâ sâhibi büyük şahsiyeti vefât edeli henüz bir asır olmuştu. Bu çalışmanın bugüne kadar yapılmamış olması, bazı eserlerinin bu çalışmayla ilk defa seslendiriliyor olması aslında çok üzücüdür. Çalışmada Tanbûrî Cemîl Bey’in notalarına ulaşabildiğimiz 40 eserinin tamamı seslendirilmiştir. Bu eserler, 19 sözlü eser (18 şarkı ve 1 ninni) ile 21 saz eseridir (8 peşrev, 7 sazsemâîsi, 2 longa, 2 zeybek, 1 sirto ve 1 oyun havası). 40 eserin güfte ve nota tashihleri titizlikle yapılmış, notaları bilgisayar ile yeniden yazılmıştır. Bazı notalarda rastlanan tartışmaya açık melodik farklılıklar, üzerinde çalışılarak, tercîh edilen şekilleriyle notaya alınmış, öylece icrâ edilmiştir. Eserlerin icrâında Türk müziği icrâ geleneğine sâdık kalınmış, Cemîl Bey’in kendi kayıtlarında da tercîh ettiği gibi saz eserlerinde az sayıda sazla icrâ ve sözlü eserlerde solo icrâ benimsenmiştir. Kayıtlarda eserlerin karakterlerine uygun sazlara yer verilmiş, kendi icrâ ettiği eserlerinde, tercîhleri titizlikle korunmuştur. Cemîl Bey’in üslûbunu dinleyiciye doğrudan ve bir bütün olarak aktarmak amaçlandığından albümde makâm geçişlerini sağlayacak taksîmlere yer verilmemiştir. Duyumdaki samîmîyeti yakalayabilmek için kayıtlar olabildiğince az işlemden geçirilmiş, eserlerin kayıtları çoğunlukla birlikte, aynı anda çalınarak kaydedilmiştir…"
AKÜ Devlet Konservatuarı Yönetim Kurulu: "...1873 Yılında doğan ve 43 yıllık kısacık ömrü 1916 yılında son bulan Klasik Türk Müziğinin büyük saz virtüözü, bestecisi, eğitimcisi Tanburi Cemil Bey’in vefatının 100. Yılı münasebetiyle bir proje geliştirme fikri ilk geliştiğinde ve ortaya atıldığında çok heyecanlandık. Projenin başarıyla gerçekleşeceğinden şüphemiz yoktu. Çünkü konservatuarımız ses ve saz sanatçıları alanlarında uzman ve yetkin kişilerdi. Bütçe desteği bulmada da hiç endişemiz olmadı çünkü Afyonkarahisar Belediye Başkanı sayın Burhanettin Çoban’ın maddi ve manevi desteğinin yanımızda olacağına inancımız tamdı. Tanburi Cemil Bey üzerine en kapsamlı, özgün ve yeni bir çalışmanın altına imza atabildiğimiz için konservatuvar yönetimi ve ailesi olarak büyük bir mutluluk içindeyiz ve onur duymaktayız. Proje; kurum olarak, eğitimci ve sanatçılar olarak, öğrencilerimiz başta olmak üzere ailelerimize de bırakabileceğimiz önemli bir miras olacak. “Sanat devletsiz, devlet sanatsal olmaz” düşüncesindeyiz. Devletimizin sanata ve kültürel değerlere verdiği desteğin farkındayız. Bu farkındalığın bilincinde olarak daha nitelikli ve değerli çalışmaları üretebilmenin gayreti içinde olacağımızı siz değerli sanat, müzik ve kültür dostlarına müjdelemek isteriz. Profesyonel bakış açısı ile sevgili Burak Kaynarca proje başarısında önemli roller üstlendi. Başta kendisi olmak üzere, konservatuvarımız ses ve saz sanatçılarına, proje yürütücüsü sevgili Çağhan Adar’a, belgesel yönetmeni Hakan Yılmaz’a çok teşekkür ederiz..."
TANBÛRÎ CEMÎL BEY BESTELERİ PROJE EKİBİ
Burak KAYNARCA (Genel Sanat Yönetmeni)
Ses Sanatkârları:
Özlem ELİTAŞ
Büşra AY
Burhan KUL
Özge ALTINTAŞ ÖZCAN
Tunisa YEŞİLÇAY
Yıldırım AKTAŞ
Esrâ ÇELİK
R. Semih ŞENYAYLA
Zehra SERBEST
Saz Sanatkârları:
Burak KAYNARCA (ûd, şehrûd, lâvta)
Kenan SAVAŞ (kanûn)
R. Semih ŞENYAYLA (tanbûr, piyano, def, daire, bendir)
Önay AKAN (kemençe)
Yavuz TUTUŞ (kemân)
Ömer BİLDİK (ney)
Hakan AKDENİZ (viyolonsel)
Cenk ÇÖL (yaylı tanbûr)
Kayıt, editing, mixing, mastering: Burak KAYNARCA
Stüdyo Asistanı: Hasan Hüseyin POYRAZ
Güfte ve nota yazım tashih: Dr. Timuçin ÇEVİKOĞLU
Eski Türkçe güfte çeviri: Dr. Mustafa ÇIPAN
Notist: Tevfik BİLEN
Belgesel Yönetmeni: Hakan YILMAZ
Ropörtajlar: Gamze KOR
Metin yazarı ve seslendirme: Dr. Timuçin ÇEVİKOĞLU
Grafiker: Orhan SAYILI
Sosyal Medya Sorumlusu: Ferdi ŞAH
Proje Yürütücüsü: Yrd. Doç. Çağhan ADAR
Vefâtının 100. Yılı münâsebetiyle
TANBÛRÎ CEMÎL BEY BESTELERİ
Albüm Tanıtım Konseri
Genel Sanat Yönetmeni
Burak KAYNARCA
SES SANATKÂRLARI:
Burhan KUL
Büşra AY
Özlem ELİTAŞ
R. Semih ŞENYAYLA
Tunisa YEŞİLÇAY
Yıldırım AKTAŞ
SAZ SANATKÂRLARI:
Burak KAYNARCA (ûd)
Cenk ÇÖL (yaylı tanbûr, bendir, davul)
Hakan AKDENİZ (viyolonsel)
Kenan SAVAŞ (kanûn)
R. Semih ŞENYAYLA (tanbûr, def, daire)
Ömer BİLDİK (ney)
Yavuz TUTUŞ (kemân)
27 Aralık 2016 GALA PROGRAMI
BELGESEL GÖSTERİMİ
“Mûsikîde Teselli Arayan Yalnız Adam: Tanbûrî Cemîl Bey”
(Yönetmen: Hakan YILMAZ)
1- Isfahân Peşrev
2- Nikrîz Longa (2)
3- Nikrîz Longa
4- Sultânîyegâh Devrihindî Şarkı
(Solist: BÜŞRA AY)
Bir perî-sîmâ güzelsin hüsnünê yokdur bahâ
Dûş_olan sevdâ-yı zülfündür baş_almaz bir dahâ
Tîr-i gamzenden reh-î aşkında kim bulmuş rehâ
Dûş_olan sevdâ-yı zülfündür baş_almaz bir dahâ
Azm-i gülzâr_eyledikce gül-sitân handân_olur
Makdemin tebrîke bülbüller nagâm-efşân_olur
Sünbül_û gül, serv_ü ar'ar dâ sanâ hayrân_olur
Dûş_olan sevdâ-yı zülfündür baş_almaz bir dahâ
5- Hicâz Aksak Şarkı
(Solist: ÖZLEM ELİTAŞ)
Mâtem-zedeyim, külbe-i ahzânımı gel gör
Ey çeşm-i semâvî, dil-i giryânımı gel gör
Yâdınla dolan dîde-i hicrânımı gel gör
Ey çeşm-i semâvî, dil-i giryânımı gel gör
Baktıkça bu sahillere kalbim seni gözler
Dâmânına yüz sürmeyi çoktan beri özler
Kâfî değil_ekdârımı tasvîre bu sözler
Ey çeşm-i semâvî, dil-i giryânımı gel gör
6- Hüseynî Oyun Havası “Çeçen Kızı”
7- Kürdîlihicâzkâr Aksak Şarkı
(Solist: BURHAN KUL)
Hicrinle füzûn_olmada ahzân_ü melâlim
Cânım beni âteşlere sen yakdın_a zâlim
Gitdikce perîşân_oluyor hüzn_ile hâlim
Cânım beni âteşlere sen yakdın_a zâlim
8- Mâhûr Ağıraksak Şarkı
(Solist: YILDIRIM AKTAŞ)
Sen gül_eğlen şâd(ı)kâm_ol dâimâ
Ağlayıp âh_eylemek düşsün banâ
Hep senin olsun bütün zevk_û safâ
Ağlayıp âh_eylemek düşsün banâ
9- Ferahfezâ Sazsemâîsi
10- Müsteâr Yürüksemâî Şarkı
(Solist: TUNİSA YEŞİLÇAY)
Nihândır dîdeden gerçî cemâlin
Gözümden gitmiyor aslâ hayâlin
Müyesser olmadî bir dem visâlin
Gözümden gitmiyor aslâ hayâlin
Nedir bû çektiğim senden vefâsız
Banâ göstermedin bir gün cefâsız
Geçip gitmekte ömrüm hep sefâsız
Gözümden gitmiyor aslâ hayâlin
11- Gülizâr Sengînsemâî Şarkı
(Solist: R. SEMİH ŞENYAYLA)
Gül gonca-i ümmîd(i) gibî gel açıl_ey gül
Gül gül güzelim sen güle gülmek yaraşır gül
Gül handene nisbetle kalır hîç gül_ü sünbül
Gül gül güzelim sen güle gülmek yaraşır gül
İsmin gibi cismin de letâfetle müzeyyen
Aşkım gibi parlak yüzün_ey mihr-i melek-ten
Ben aşkın_ilê ağlamadan lezzet_alırken
Gül gül güzelim sen güle gülmek yaraşır gül
12-Nihâvend Yürüksemâî Şarkı
(KORO)
Sevdim senî ey işve-bâz
Çektiklerim tâkat-güdâz
Buncâ zamân_ettim niyâz
Bilmem nedir bû ihtirâz
Ey işve-bâz, ey serv-i nâz
Sen dê benî sevsen birâz
Ey rûh-nüvâz, ey dil-nüvâz
Hicrâne ol sen çâre-sâz
13- Nikrîz Zeybek
Türk Halk Oyunu/Zeybek
Bahadır OKYAR
Bekir ÖĞÜT
Cumhur ARSLANTÜRK
14 – Râst Zeybek