Bugün - 21 Nisan 2018 Cumartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş

Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
Yazı Tarihi: 6 Aralık 2017 Çarşamba

İsimsiz Kahramanlardan Birisi Daha Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş


Değerli sopranolarımızdan sayın Ezgi Saydam, “Facebook”tan amcası olan Ermukan Saydam’ın 26 Ekim 2017 Perşembe günü Almanya’da bulunduğu yaşlılar yurdunda yaşama gözlerini kapadığını bildirince Türkiye’nin yakın müzik tarihi bir film şeridi gibi aniden gözlerimin önnden geçti ve Saydam ailesi ile ülkemiz kültürüne bu ailenin üyelerinin her birinin yaptığı katkıları mutlaka anmak gerekir diye düşündüm.

Saydam ailesinin tümü müzik sanatıyla ertiksel anlamda ilgiliydi ve bu ailenin her bir üyesi Türk kültür ve sanat dünyasına muazzam katkılarda bulunmuştu. Piyanist Ergican Saydam ve eşi piyanist Ayla Saydam, kuramcı ve uyum bilgisi öğretmeni ve “Ankara Devlet Konservatuvarı”nın müdürlerinden ve “İstanbul Devlet Konservatuvarı”nın “Kompozisyon Bölümü Başkanı” ErcivanSaydam, keman ve viyola sanatçısı, “İstanbul Şehir Senfoni Orkestrası” yöneticilerinden ve bu orkestranın üyelerinden Erdoğan Saydam ve eşi piyanist Hülya Saydam, “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası” sanatçılarından, “Ankara Filarmoni Derneği” yönetim kurulu üyesi, “Ankara Filarmoni Derneği Dergisi”nin kurucu ve yayıncılarından Ermukan Saydam, soprano ve şan öğretmeni Ezgi Saydam, “Opera ve Bale Genel Müdürlüğü”nden emekli olan Murat Saydam bu ailenin bir çırpıda sayabileceğim değerli sanatçılarıdır.

İşin ilginç yönü bu ailenin tüm sanatçı üyelerinin birer sıra neferi ya da Hikmet Şimşek’in deyimi ile birer “isimsiz kahraman” olmalarıdır. Gerçekten de günümüzde medyada ön planda görünmek için çabalayan ve bu yolla toplum katında şöhretli olmayı amaçlayan bazılarının yaptıklarının tam tersine Saydamlar -entellektüel birikimlerinin de çok güçlü olması nedeniyle- kendilerini hep geri planda tutmuşlardır. Yaptıkları işin büyüklüğü karşısında hep mütevazi davranan ve gerçekleştirdikleri çalışmaları toplum için yapılması gereken asgari eylem olarak düşünen Saydam ailesi sanatçılarının bizlere bu yönleri ile ciddi birer örnek oldukları düşüncesindeyim.

16 Mart 1927 tarihinde doğan ve geçtiğimiz ayın son günlerinde yitirdiğimiz Ermukan Saydam İstanbul’da Karl Berger ile kemana başladı. 1944 yılında “İstanbul Kabataş Erkek Lisesi”ni bitirdi. Daha sonra “İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü”nden mezun oldu. 1946’dan 1951’e dek “İstanbul Belediye Senfoni Orkestrası”nda ikinci keman grubunun üyesi oldu. 1953 yılında “Münih Devlet Yüksek Müzik Okulu” öğrencisi oldu. 1957-1958 yılları arasında “Graunke Senfoni Orkestrası”na katıldı. 1958’den 1962’ye kadar “Ankara Devlet Opera Orkestrası” ikinci kemanlarında ve 1962 yılından 1978’e dek “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası” birinci kemanlarında çalıştı. 1968-1976 yıllarında “Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Eğitimi Bölümü”nde keman öğretmenliği yaptı. Sanatçı aynı zamanda “Yücelen Yaylı Çalgılar Dördülü”nde ikinci kemancı olarak bulundu. Bu dördül, Anadolu ağırlıklı çok sayıda dinleti vererek çağdaş Türk müzik kültürünü ve uluslararası sanat müziği dağarcığını halka ulaştırmaya çabalamıştır.

Ermukan Saydam “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası”nın 1964 yılında yönetim kuruluna seçilmiş ve bir müddet orkestra müdür yardımcılığı da yapmıştır. Sanatçı 1964 yılında “Ankara Filarmoni Dergisi”ni arkadaşlarıyla birlikte çıkarmaya başlamış ve bu dergiyi Atatürk’ün “Müzik Devrimleri”ni savunma ve yayma yolunda kullanmıştır. 1969 yılına dek derginin yazı işleri müdürlüğünü omuzlayan Ermukan Saydam’ın bu dergi ile başka müzik dergilerinde çok sayıda yazısı ve makalesi yayınlanmıştır. İlk kez çıkarılan “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası”nın 1969-1970 dinleti mevsimi izlence kitabının hazırlanması müzik tarihimizde bir ilktir. Ayrıca orkestranın yönetmeliğinin yapılması, çalgı ve nota kitaplığının yenilenmesi; gerek Ankara’da ve gerekse de yurt içi ile yurt dışı dinletilerinin organizasyonu sanatçının başarısıdır. Pilot bölge konserleri ve çocuk dinletileri verilmesi de Saydam’ın ülkemize kazandırdığı ilklerdendir. Sanatçı Ankara’da kaliteli bir dinleti yaşamının oluşması için çok çabalamıştır.

Ermukan Saydam gerek eşinin (Friederike Killinger Saydam) Alman oluşu ve gerekse de üçüz olan kızlarının (Ayda, Gülay, Leyla) eğitimi için 1978 yazında Almanya’ya yerleşmiştir. 1979-1982 yılları arasında “Bad Reichenhall Senfoni Orkestrası” birinci keman üyesi oldu. 1980-1997 yılları arasında “Münih Neuried Müzik Okulu”nda ve 1981’de “Münih Unterschleissheim Müzik Okulu”nda keman ve oda müziği öğretmenliği yapmıştır.

Sanatçı daha 1940’lı yılların sonlarında “İstanbul Belediye Konservatuvarı”nda öğrenci iken kompozisyon sanatına ilgi duymuş, yazdığı ezgileri not etmiş ve bunları eser haline getirmiştir. 1990’lı yıllardan itibaren yeni yaratılar da yazan Saydam’ın yazdığı eserlerin başlıcalarının başlıkları şöyledir:

“İki Keman İçin Üç Bölüm”, “İki Keman İçin sonatin”, “Şan ve Piyano İçin Müzik”, “Keman ve Piyano İçin Başlıklı Parçalar”, “Piyano İçin Başlıklı Parçalar”, “Çeşitli Çalgılar İçin Oda Müziği”, “Piyano İçin Küçük Süit”, “Piyano İçin Üç Parça”, “Nostaljik Anlar-I”, “Nostaljik Anlar-II”, “Piyano İçin Müzik”.

Ülkemizin içinde bulunduğu zor koşullar ve verdiği bağımsızlık mücadelesinde sanatçıların rolünün çok önemli olduğu bir gerçektir. Sanatçıların oldukça sınırlı üretim yapabildiği bu verimsiz koşullarda -devlet tarafından önlerine konulan kısıtlamalara bakmaksızın- bireysel inisiyatifler kullanarak mücadele etmeleri ve halka sanatın ışığını götürerek yaygınlaştırmaları ülkemizin geleceği için gerçekten büyük bir değer taşımaktadır. Büyük önder Atatürk’ün ilkeleri çerçevesinde tam bağımsız ve çağdaş bir Türkiye için kendimize örnek almamız gereken isimlerden birisi de Saydam ailesi ve özellikle Ermukan Saydam olmalıdır.

Bu isimsiz kahramanın önünde saygıyla eğiliyor ve kendisine ışıklar diliyorum.

 

Tuğrul Göğüş - 26 Kasım 2017, Fethiye

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Kardeş çalgılarımızdan kamança, kemane, gyjak, rebab, ıklığ ve eğitimde ortak kullanım düşüncesi… Zekeriya Başarslan*
Yahya Şerfedinov’un Kaytarma Kitabı Üzerine Bir İnceleme… Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Başarslan (*)
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Seyyal Saraç “Piyano Çalıyorum”kitabı üzerine…
“Üzeyir Hacıbeyli“ yâdıma düştü bugün...
İçimden geldi, yazmak istedim…
Koro sendromu…
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Zeki Müren’in, Şekip Memduh Bey’in "Gönlümle oturdum da" şarkısını okuyuşu üzerine...
Günün Sözü
Gerçek müziğin farkına varan ve onun ardındaki sırrı çözebilenler, bütün evren ile aynı frekansı titreşir ve her şeyle anlaşıp konuşabilirler.
(Sufi İnayet Han 1882-1927)

Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Müzik ve Politika” 20 yıl sonra yeniden…
Ayhan Sarı: Müzik ve Politika’yı 20 yıl sonra yeniden yayımlama fikri nereden çıktı? Fırat Kutluk: Açıkcası hiç aklımda yoktu. ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,45ms