Bugün - 8 Aralık 2019 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 11°°C
Yazar Detayları

Gökmen Özmenteş

Gökmen Özmenteş - Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...

Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Yazı Tarihi: 27 Kasım 2019 Çarşamba

Şu "sanat parayla dönmez", "insan seçer" gibi söylemler belli dönemlerin egemen söylem ve pratiğidir, romantik sanat propagandasıdır, yüceltmeye gerek yoktur. Aksi halde yüksek fiyatlara satılan o paha biçilemez eserler sanat eseri değil midir?

Geleneğin aktarımı ile sanatın bir "eder" içinde tanımlanması arasında tarih ötesi aşkınsallığın ürettiği nicelikler açısından farklar vardır, nitelik subjektifdir, tarihi ve kültürel göreceliğe bağlıdır.

Gelenekli sanatların "eder" amaçlı ifa edilmemesi kendinde yüksek bir övgü kanıtıdır, kültür içinde bir işlev ya da değerdir.

Öte yandan sanat eserinin yüksek edere kavuşması tarihselliğe bağlı olabilir. Aşık Veysel'in orijinal bir kaydının her ne kadar bu amaçla yapılmasa da milyonlarca TL etmesi, üretici zihnin bundan haberinin olmaması gibi ya da zamanında mütevazı edere sahip bir Rönesans eserinin bugün paha biçilemezliği gibi..

Bu tür eleştiriler sanatsal değildir; sektörel, ideolojik ya da siyasidir, genellemeler anakronik hatalar içerir.. Hele ki bu tespiti siyasi bir oluşumun kanalında yapıyorsanız kültürel özcülük sevimliliği dışında bir değeriniz olmaz. Özetle; genellemeler iyi değildir, teori değil slogan üretir.

Klasik Türk Müziği'nde, hadi adam akıllı söyleyelim, Osmanlı-Türk Saray Müziği Geleneği'nde hafızaya verilen değer bellek aktarımı idi ve usta bu "hafızaya" kimin sahip olması gerektiğine pedagojik ilkelerden ziyade günün "epokhe"si yani şartları ve "yeterliği" üzerinden karar verirdi. Yani "talebe" adayının (talibin) o kadim içeriği taşımaya yetkin olup olmadığına ilişkin karar O'na aitti. Yöntem sanatsal değil, kültüreldi.

İçeriğin kültürel kodlardan "sanatsal' içeriğe dönüşmesi tarihselliğe bağlıdır.

Konu tarihsel subjektivite…

Bu bakış popüler estetiği de açıklar...

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Türküler bizim...
Tekelleştirilmiş entelektüelizm…
Biriktirilmiş entelektüel refleks ve eril elitizmin sembolik şiddeti…
Parazit Melodi Sendromu
Climax: Foucault ve müzik perspektifinde bir analiz…
Gerçek klasik müzik bu değil…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Popüler müzik videolarında ezoterizm ve bir analiz…
Diğer Yazarlar

"Fado" üzerine birkaç söz...
Beste türkülere bir yenisi daha eklendi: “Zeytinyağlı yiyemem, basma da fistan giyemem aman“…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Hızır Ağa Edvarı...
Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Müzisyen'den müzisyenlere nâçizane…
Koro sendromu…
Arabesk müzik geri dönüyor…
Müzikoloji'de Oransay 30.Yıl Anması ve 1702 yılında Itri…
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Ne mutlu ki geleneğin şefkatli kolları tutunmaya "hâlâ" izin veriyor…
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,56ms