Bugün - Tuesday, November 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Gökmen Özmenteş

Gökmen Özmenteş - Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…

Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…
Yazı Tarihi: Friday, May 22, 2020

Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları

Twitter yeni er meydanımız. İyi kötü düşüncesi olan herkes kıspet misali klavyesini yağlayıp ortama dalıyor ve meydan okumaya başlıyor. Görüşlerin sağlıklı şekilde tartışıldığı da yok elbette. Belki de çok az örneği vardır kaliteli tartışmaların. Hatta kimi isimler hiçbir şekilde etkileşime girmeyen birer aforizma üreticisine dönüşmüş durumda. Kimisi düşündürme potansiyeli gösterse de çoğu bir iki mütevazı anti tez ile çökecek kadar cılız. Ama yine de hakkını yemeyelim bu tür aforizmaların, çünkü onlara karşı yönelen eleştirilerin ana güzergahlarını kenara not etmek oldukça yararlı da oluyor. Bu bağlamda kültür tarihçisi Ekrem Işın’ın bana oldukça faydalı olan şu twitizma’sını analiz etmek istiyorum: Kapalı sistemlerde popüler kültür, yasadışını meşrulaştırır.

1. Kapalı sistemler derken bazı gizli örgütler, cemaatler, tarikatlar, askeriye vb. mi yoksa anti-demokratik, otoriter şekilde yönetilen ülkeler mi hedefleniyor?
2. Yasadışı olanın meşrulaşması denen iddia ahlaki ya da hukuki boyutu mu kapsıyor? Yani hukuken mi toplumun gözünde mi? Net değil. Diyelim ki bir şarkıda suç ve suçlu övülüyor. Bu durumda hukukçular oturup "o kadar şarkı yapmışlar, klip çekmişler şu maddeyi biraz esnetelim ya da kaldıralım" demezler. Popüler kültür yasadışı olana sadece "yaklaşır" "temsil edebilir"..peki Anna Karenina gibi bir edebiyat klasiğindeki eylemler de ahlaken ya da hukuken meşrulaştırıcı örnekler olabilir mi? Yanıt evet ise yüksek kültür de aynı işleve sahip demektir ve bu veciz söz o noktada patlar. Eğer toplumun vicdanında bir meşrulaştırma kastediliyorsa bu da toplumu tek yönlü hareket eden bir yapı sanma hatasını içerir. Toplumun suç temalı bir popüler kültür ürününden hemen olumsuz etkileneceği düşüncesi artık heyecan verici teorik temellerden yoksundur. Kod çözümü toplumsal ve bireysel düzeyde sürekli işler. Tüm suçlardan popüler kültür sorumludur denemez.
3. Popüler kültürün yasadışı olanla bağlantılanması çok kolaycı bir yaklaşım.
4. Kültürün diğer formları ve yasa dışı eylemler arasında da bir ilişki kurmak olası. Kültür ve suç ilişkisi çok kompleks olabilir.
5. ABD ve Norveç gibi kapalı sistem olmayan ülkelerdeki Rap ve Black Metal (Mayhem vb. gruplar) örnekleri bu iddiayı çürütmeye yeter. Bu tür müzikleri üreten bazı isimlerin suç ve suç dünyası ile ilişkileri açık sistemlerde de görülür. Ancak bu örnekler de popüler kültürü toptan yargılama vesilesi olamaz.
6. Kapalı sistemlerde yasa dışı olan eylemler sistemi idare eden iktidarca belirlendiğinden zaten sıkı denetim altındadır ve bu ortamda popüler kültür pratikleri bırak suçla ilişkili olmayı bir yaşam alanı bile bulamayabilir. Keza, suçla ilişkisi olan popüler kültür faili eylemini meşrulaştırma olanağı bulma bir yana yaşam şansını bile azaltır.
7. İran, Afganistan ve Kuzey Kore gibi kapalı sistemlerde popüler kültürün ne halde olduğuna ve iddiayı destekleyecek şekilde suçla ilişkilendirilecek bir bağının varlığına ilişkin sağlam veri yok. Yani kapalı sistemlerde suç işleyenlerin popüler kültür mensubu (üretici, tüketici, sempatizan) olduğuna ait bir bulgu var mı acaba?
8. Politik sistemler-kültür/popüler kültür ve hukuk gibi devasa kavramları böyle bir iki kelime ile "formülleştirmek" bu kadar kolay olmamalı.
9. Yasa dışı olanın meşrulaşması kültürün formlarınca değil, kültürün de içinde savrulduğu ahlaki, siyasi, ekonomik, eğitim, hukuki vb. bileşenleri de içeren geniş çaplı bir çürüme ya da resesyon içinde gerçekleşebilir.

Görüldüğü gibi her düşünce yararlıdır. Önemli olan onu işleyebilmek, en azından işleyebilmenin olanağını üretmektir. Bu tür twitizma örnekleri sosyal medyanın da, bakış açısına göre elbette, çok zengin bir veri kaynağı olduğunu göstermekte. Allah twitizma eksikliği göstermesin.

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
İşlevsel müzikoloji’ye teorik bir bakış…
Pür Müzikoloji’ye Doğru: Eleştiri, Özgünlük ve Mücadele...
İlerleme ve müzik ilişkisi bağlamında geleneksel çalgı öğretiminde metotçuluk...
Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Maverıck Sabre vesilesiyle…
Değişime direnmek…
Atiye, Şaman Teyzeler ve kriptomnezi...
Müzik Eleştirileri -1- "Samida Doğal mı?.."
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Görüşme odaklı çalışmalar bir şey söylüyor mu?..
Müzik gerçekten birleştirir mi?..
Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?
Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...
Sosyalleş diyorum sana…Yalnız şey!..
Murat Karahan konseri ve apolitik bir beğeninin olanağı…
“Ruhan Alpaydın - Batı Müziğinin Yakın Doğu Kökleri“ yazısına değerlendirme ve katkı...
Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…
Ah Bu Hipotez Bağımlılığı...
Sanal korolar, ses bağışı ve müzikte sosyal sermaye…
Müzikal post-truth pandemisi ve etik…
Müzik, ideoloji ve zizek
Müzik ve şiir için kaygılanmak…
Tanıdık bir öykü bu…
Musiki Muallim Mektebi Çalıştayı’nın ardından…
Celal Şengör vesilesiyle: “Milli musiki” fikri ne kadar milli?
Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Türküler bizim...
Tekelleştirilmiş entelektüelizm…
Biriktirilmiş entelektüel refleks ve eril elitizmin sembolik şiddeti…
Parazit Melodi Sendromu
Climax: Foucault ve müzik perspektifinde bir analiz…
Gerçek klasik müzik bu değil…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Popüler müzik videolarında ezoterizm ve bir analiz…
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Şefin el hareketlerinin büyüklüğünü, orkestraya duyduğu güven belirler…
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.30ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys