Bugün - Tuesday, November 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Gökmen Özmenteş

Gökmen Özmenteş - Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...

Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...
Yazı Tarihi: Thursday, July 2, 2020

Son günlerde bazı meslektaş ve öğrencilerim bu konuda mesajlar atarak fikirlerini paylaşıyor ve görüşümü soruyor. Oysa ki ilköğretimde müzik derslerine müzik öğretmenlerinin girmesi konusu hemen hemen her bilimsel toplantıda ortak bildiriye konu olmuş, çok sayıda tez ve makalenin öneriler bölümünün standart cümlesi haline gelmiş, bazı konularda görüş birliği içinde olmayan müzik eğitimcileri tarafından temel uzlaşı noktası olarak defalarca tekrarlanmıştır.

Son günlerde MEB’in beden eğitimi öğretmenlerini ilk kademede aktif ederek branş öğretmenlerini derse sokma hazırlığı kanımca gayet yerinde bir girişim olarak görülüyor. Buna itiraz eden cephenin temel argümanı ise sınıf öğretmenlerinin bir “anne-baba modeli” olarak çocuklara temel düzeyde beceri ve eğitimi veren bir kişi olarak savunulmasına dayanıyor. Konu hakkında sosyal medyada dönen tartışmalarda sınıf öğretmeninin kimliği yer yer abartılarak sunuluyor ve branş öğretmenlerinin sadece “alan” eğitimine odaklanacağı için çocuklara gerekli “terbiye ve eğitimi”ni veremeyeceği savunuluyor. Ancak bu kutsallaştırılmış sınıf öğretmeni rolünün sahadaki gerçeklere uygun olmadığını, sınıf öğretmeni arkadaşlarımızın/büyüklerimizin aslında bu büyük yük altında, özellikle de özel okullarda, nasıl ezildiğini görüyor ve biliyoruz. Bu yük onlara da ağır gelmekte ve ancak o şişirilmiş, “öğretmen kutsaldır ana/baba gibi” motivasyonu ile desteklenmektedirler.

Açıkçası dünyanın geldiği büyük değişimin eşiğinde hâlâ bunu tartışıyor olmak ne üzücü. Bir kere çocuklar 50 yıl öncesinin çocuğu değil. Çok daha zengin bir uyaran ortamına doğuyor, teknoloji ile çok erken yaşta tanışıyorlar. Piaget’in 7 yaş olarak belirlediği “korunum” olgusu çok daha erken yaşlara çekildi. Eğilimler ve yetenekler bu zengin ortamda çok daha önce belirlenmek ve desteklenmek gereği duyuyor. Çocukların merkezde bir sınıf öğretmeninin yanında her sınıfta artan sayıda farklı branş öğretmenine uyumlanmakta hiçbir sorun göstermeyeceğini düşünüyorum.

Doktora tezimin uygulama sürecinde ilköğretim 4.sınıf öğrencileri ile Dalcroze çalışmaları yapmıştım. Öylesine kısa sürede öylesine bir uyum gösterdiler ki, sınıf öğretmeni beni okuldan neredeyse kovacaktı. Yıl 2005 idi ve bir köy ilkokulundaki sosyo-ekonomik açıdan fakir çocuklardı. Ne internet, ne de bahsettiğim bugünkü o zengin uyaran ortamı sözkonusuydu. Yani o koşullara rağmen sınıf öğretmeni dışında bir öğretmene hemen uyum gösterebilmişlerdi.

Sınıf öğretmeninin tartışılmaz pozisyonu bir yana, çocukların başka bir öğretmene kapalı olacak kadar yabanileştirilmesi haksızlık değil mi? Çocuklar güzel işlenen her derse ve öğretmene kısa sürede uyumlanır. Onların model alma kapasiteleri ve hayal güçleri bir iki kişi ile sınırlanacak kadar dar değil. Zaten okul dışı yaşantılarında, medyadan rol modeli alırken kimseye sormuyorlar. Müzik öğretmeni bu model dairesinde fazlalık olmaz herhalde. Haklarında karar alırken bir de onlara bakmakta yarar var.

Elbette tartışmalarda gözüme takılan müzik dersi eleştirilerini de bir kenara atmamak gerek. Örneğin ilköğretimin ilk sınıfı için güncel ve çağı yakalayan bir müfredat hazırlığı var mı? 

Nota öğretimi, blokflüt dayatması gibi malumatfuruşçu bir içerik olacaksa iş baştan olumsuz demektir.

Bence müzik eğitimcileri buna odaklanmalı…

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
İşlevsel müzikoloji’ye teorik bir bakış…
Pür Müzikoloji’ye Doğru: Eleştiri, Özgünlük ve Mücadele...
İlerleme ve müzik ilişkisi bağlamında geleneksel çalgı öğretiminde metotçuluk...
Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Maverıck Sabre vesilesiyle…
Değişime direnmek…
Atiye, Şaman Teyzeler ve kriptomnezi...
Müzik Eleştirileri -1- "Samida Doğal mı?.."
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Görüşme odaklı çalışmalar bir şey söylüyor mu?..
Müzik gerçekten birleştirir mi?..
Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?
Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...
Sosyalleş diyorum sana…Yalnız şey!..
Murat Karahan konseri ve apolitik bir beğeninin olanağı…
“Ruhan Alpaydın - Batı Müziğinin Yakın Doğu Kökleri“ yazısına değerlendirme ve katkı...
Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…
Ah Bu Hipotez Bağımlılığı...
Sanal korolar, ses bağışı ve müzikte sosyal sermaye…
Müzikal post-truth pandemisi ve etik…
Müzik, ideoloji ve zizek
Müzik ve şiir için kaygılanmak…
Tanıdık bir öykü bu…
Musiki Muallim Mektebi Çalıştayı’nın ardından…
Celal Şengör vesilesiyle: “Milli musiki” fikri ne kadar milli?
Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Türküler bizim...
Tekelleştirilmiş entelektüelizm…
Biriktirilmiş entelektüel refleks ve eril elitizmin sembolik şiddeti…
Parazit Melodi Sendromu
Climax: Foucault ve müzik perspektifinde bir analiz…
Gerçek klasik müzik bu değil…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Popüler müzik videolarında ezoterizm ve bir analiz…
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Gerçek müziğin farkına varan ve onun ardındaki sırrı çözebilenler, bütün evren ile aynı frekansı titreşir ve her şeyle anlaşıp konuşabilirler.
(Sufi İnayet Han 1882-1927)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.28ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys