Bugün - Saturday, December 21, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Gökmen Özmenteş

Gökmen Özmenteş - Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?

Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?
Yazı Tarihi: Thursday, July 2, 2020

Çocukların performans ve gelişim düzeylerini editlenmiş videolar ile arttıran ve bu işlerden pek de anlamayan yönetici/veli kitlesinden bu yolla alkış alan öğretmenler uzaktan eğitimci midir yoksa eğitime mi uzaktır?

Birçok saha gibi eğitim sistemimiz de Covid-19 pandemisine hazırlıksız yakalandı. Evlere kapanma ve karantina süreçlerinde birçok insan etkinliği online yürütülürken eğitimcilerin hep duyduğu ancak her nedense biraz da mesafeli yaklaştığı uzaktan eğitim modelleri ilk başvurulan can simidi oldu. Bu da esasen uzaktan eğitimin kendisine ne kadar uzak olduğumuzu gösterdi ve can havliyle ona yakınlaşma zorunluluğunu doğurdu. Pandemi ekonomik nedenlerle geçildiği aşikâr olan normalleşme sürecinde  bize eşlik etmediğinden, yani kendi normalinde/seyrinde devam ettiğinden, önümüzdeki eğitim-öğretim döneminde de  yüz yüze eğitimi tehdit eder boyutta. Bu da birçok alan gibi eğitim camiasını da tedbirler almaya itiyor. Örneğin, YÖK pandemi vesilesiyle programlardaki uzaktan eğitim ile verilebilecek ders oranını arttırdı. Kurumlardaki insan hareketliliğini azaltacağı için bulaşın yayılımına ket vuracak bu tedbir getirdiği çeşitli ekonomik tasarruflar nedeniyle de geçilmesi gereken bir aşamayı gösteriyor. Değişen dünyada evden/uzaktan çalışma, yersiz-yurtsuzluk, mekânsızlık gibi kavramlar anahtar rol oynuyor ve oynayacak. Ancak devlet bürokrasisinin bu değişime o kadar da hızlı ayak uydurduğu söylenemez. Devletler kendi otoritelerini inşa ettikleri ve sürdürdükleri “buluşma ve bir araya gelme” yerleri olarak binalarının temsil güçlerini mekânsız üretim modellerine hemen devredecek gibi görünmüyor. Fiziksel yapılar üzerinden de tesis edilen devlet otoritesinin ana aygıtlarından biri de eğitim şüphesiz. Okullar da aynı şekilde devlet gücünün ve disiplininin fiziksel bir mekânı olarak bu değişimden payını alıyor. Uzaktan eğitim bu alışılagelmiş fiziksel mekân bağımlılığını ortadan kaldırdığı gibi eğitim sistemlerini uzun vadede sınavdan müfredata, değerlendirmeden disiplin anlayışına birçok açıdan değişime zorlayacaktır.

Bu bağlamda konuyu müzik eğitimine getirdiğimizde zaten uzun süredir alarm veren anlayış değişimden kaçamayacaktır. Müzik teorisinden müzik dersine geçmek için onlarca yıl kaybeden müzik eğitimi anlayışımız modernite-gelenek çatışması içinde de oldukça vakit kaybetmiş ve bu sürede çocukların ve gençlerin müzik dünyalarından oldukça uzaklaşan tuhaf bir elitist anlayışa bürünmüştü. Müfredatlardaki resmi söylemin içine gömük çocuk ve gençleri korumaya yönelik, popüler kültürün tüm kötülüklerine (?) kalkan olmuş müzik eğitimi, toplumun ve günün koşullarını görerek uygulamalarını gerçekçi hale getirmiş çok sayıda müzik öğretmeni ile de bağını koparmıştı. Tüm bu çatlak ve yapıcı yıkımlar yetmezmiş gibi bir de Covid-19 pandemisi baş gösterdi. Bu süreçte uzaktan eğitim olanakları eğitim sistemimizin büyük sınavlara ve testlere odaklı karakteri nedeniyle beden, resim ve müzik gibi insanlaştırıcı derslere öncelik vermedi. Müzik dersleri konusunda öğretmenlerin münferit girişimleri ve bir iki istisna dışında bir uzaktan eğitim eylem planı ortada görünmedi. Henüz bu şok atlatılmadı ancak saat işliyor. Müzik eğitimi sistemimiz önümüzdeki eğitim-öğretim dönemi beklenen sonbahar atağı nedeniyle okulların tekrar açılmamasına hazır mıdır? Müzik öğretmenleri ve alanda çalışan akademisyenlerin uzaktan eğitim içeriği ve teknoloji kullanımının çeşitliliği açısından eylem planları nedir? Uzaktan eğitimde konservatuar ve sahne sanatları gibi “uygulama” gerektiren konular için bir planlama var mıdır? Müzik eğitimi teorikleştirilerek müziğin tabiatı olan “pratik”ten yani çalma, söyleme gibi edimlerden ne kadar uzak kalacaktır? Orkestra ve koro gibi performanslar bilgisayarda editlenmeye devam edecek midir? Çocukların performans ve gelişim düzeylerini editlenmiş videolar ile arttıran ve bu işlerden pek de anlamayan yönetici/veli kitlesinden bu yolla alkış alan öğretmenler uzaktan eğitimci midir yoksa eğitime mi uzaktır?

Bu ve benzer sorular aslında mevcut ve ufuktaki sorunların bir kısmıdır. Çok da aktif olmadığımız bu günler çözüm üretmek için kafa yorma zamanıdır. 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
İşlevsel müzikoloji’ye teorik bir bakış…
Pür Müzikoloji’ye Doğru: Eleştiri, Özgünlük ve Mücadele...
İlerleme ve müzik ilişkisi bağlamında geleneksel çalgı öğretiminde metotçuluk...
Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Maverıck Sabre vesilesiyle…
Değişime direnmek…
Atiye, Şaman Teyzeler ve kriptomnezi...
Müzik Eleştirileri -1- "Samida Doğal mı?.."
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Görüşme odaklı çalışmalar bir şey söylüyor mu?..
Müzik gerçekten birleştirir mi?..
Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?
Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...
Sosyalleş diyorum sana…Yalnız şey!..
Murat Karahan konseri ve apolitik bir beğeninin olanağı…
“Ruhan Alpaydın - Batı Müziğinin Yakın Doğu Kökleri“ yazısına değerlendirme ve katkı...
Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…
Ah Bu Hipotez Bağımlılığı...
Sanal korolar, ses bağışı ve müzikte sosyal sermaye…
Müzikal post-truth pandemisi ve etik…
Müzik, ideoloji ve zizek
Müzik ve şiir için kaygılanmak…
Tanıdık bir öykü bu…
Musiki Muallim Mektebi Çalıştayı’nın ardından…
Celal Şengör vesilesiyle: “Milli musiki” fikri ne kadar milli?
Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Türküler bizim...
Tekelleştirilmiş entelektüelizm…
Biriktirilmiş entelektüel refleks ve eril elitizmin sembolik şiddeti…
Parazit Melodi Sendromu
Climax: Foucault ve müzik perspektifinde bir analiz…
Gerçek klasik müzik bu değil…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Popüler müzik videolarında ezoterizm ve bir analiz…
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Evriliyorlar işte, bırakın evrilsinler...
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.33ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys