Bugün - Tuesday, November 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Gökhan Yalçın

Gökhan Yalçın  - Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -14-

Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -14-
Yazı Tarihi: Saturday, December 19, 2020

Kitabu İlmi'l-Musiki ile ilişkili iki yazılı kaynak olduğunu söylemiştik. Bu yazılı kaynakların ikisi de Yenikapı Mevlevihanesi Kütüphanesi'nde kayıtlı olduklarına dair numaraları da mevcuttur.

İlk eser:

1247 numaralı eser Nâyi Osman Dede'nin kendi icat ettiği harf notası ile kaydettiği saz eserlerini içeren defteridir. Müellif nüshasıdır ve kapak sayfasında "Derviş Osman" yazılıdır. Bu eser üzerinde çok az da olsa çalışma yapılmıştır. Zira uzun süre araştırmacılar arasında mezkûr eserin kaybolduğuna dair kesin bilgiler hâkimdi. Rauf Yekta Bey'in kütüphanesinde olduğunu öğrenmek sevindirici olmasının yanı sıra şu an musiki birikimimizin, tarihimizin değerli bu yazma eserinin ne halde ve neden hala araştırmacılardan saklı olduğunu anlamak mümkün değildir. Rauf Yekta Bey'in de bu kadar süre mezkûr eserin kütüphanede bir sır gibi, amaçsızca saklanmasına gönlü razı olmazdı.

İkinci eser:

1239 numaralı eserin başlığı ise İşaret-i Perdehâyı Musiki…Nayi Osman Dede'nin Defteri'nden birkaç sayı önce Yenikapı Mevlevihanesi Kütüphanesi'ne kayıtlı olan bu eserin özellikle de "Musiki Perdelerinin İşaretleri" başlığını taşıyor olması, üstelik başlığın Kitabu İlmi'l-Musiki'nin ilk bölümünün başlığının aynı olması ve öğrendiğimiz ilk bilgilere göre birkaç sayfalık eser olması düşündürücüdür. Birkaç sayfalık İşaret-i Perdehayı Musiki adlı eserin Nayi Osman Dede'nin Defterinin bir parçası olması, kendi icat ettiği notasının harflerinin ve perde karşılıklarının anlatıldığı bir bölümü olması hiç de şaşırtıcı olmayacaktır. Üstelik müellif nüshası olduğu tespit edilebilirse birçok soruya da cevap bulmak içten bile değildir. İşaret-i Perdehayı Musiki adlı eser nerede olabilir?

İlk eserimiz yani Nayi Osman Dede'nin Defteri'nin 1680 (Derviş Osman neyzenbaşılık görevine getirilmiştir) ila 1697 (Galata Mevlevihanesinin meşihatına tayin edildi) yılları arasında yazılmış olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu tarihlendirmede daha da eskiye gitmek mümkündür.

Dimitri Cantemir 1688 yılında İstanbul'a ilk gelişinde henüz on beş (15) yaşlarında iken Nayi Osman Dede'nin kendi geliştirdiği harf notası ile yüz elli kadar saz eserini kaydetmiş olduğunu görebiliyoruz. Üstelik çevresindeki musikişinasların ya da Nayi Osman Dede'yi ister nayi olarak ister hattat olarak tanıyan müelliflerin notasından haberdar olduklarını da görebiliyoruz. Türk musikisine, tanbur çalgısına merak duyan bir yabancının da pekâlâ Nayi Osman Dede'nin Defteri'nden ya da notasından haberdar olabileceğini söyleyebiliriz. Bir başka açıdan değerlendirecek olursak İşaret-i Perdehayı Musiki'den önce Nayi Osman Dede'nin Defteri yazılmış ve hatta İşaret-i Perdehâyı Musiki ile Nayi Osman Dede'nin notasına ilgi duyanlar ya da talep edenler için açıklaması yazılmış olmalıdır. Kitabu İlmi'l-Musiki'nin ilk bölümünün diğer bölümlerinden bazı terimler ve açıklamalar bakımından farklı olduğuna önceki köşe yazımızda değinmiştik. 1239 numara ile kayıtlı olan İşaret-i Perdehâyı Musiki adlı yazma esere ulaştığımızda karşılaştırma imkânı bulacağımızı ümit ediyor, sabırla bekliyoruz vesselam.

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -15-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -14-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -13-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -12-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -11-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -10-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -9-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -8-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -7-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -6-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -5-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -4-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -3-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -2-
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -1-
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Hızır Ağa Edvarı...
Nâyi Mustafa Kevserî'nin "Mecmua"sında dikkat çeken notlar…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Kitâb-ı Egâni; Kitâb-ı Egâni'de İmam-ı Âzam…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Kitâb-ı Egâni, Kitâb-ı Egâni'de İmâm Mâlik
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında "Enceşe"
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında İbnü'l-Fârız Dîvânı'ndan Bir Şiir
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında İnsan Sûretleri…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Nihâvend Peşrev...
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Sa'atnâme…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Hâtem Efendi Şiirleri…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasındaki Mühür ve İmzalar…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Mesnevî'den Beyitler…
Nâyi Mustafa Kevserî'ye göre musikinin dört kavlî…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuası ve Nâyi Osman Dede'nin Defteri
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında aşiran perdesi…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasına Kaydettiği Hadis-i Şerifler…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında "Deve Hikâyesi"...
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Esrâr-ı Nây-ı Şerîf…
Nâyi Mustafa Kevserî'ye göre şedd makamlar…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmuasında Şifa-Bahş Makamlar…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin icatları…
Filateliden müzikolojiye ve bir müzikolog gözüyle pullar…
Nâyi Mustafa Kevserî'nin Mecmûasında Zikrettiği Edvârlar...
Nâyi Mustafa Kevserî'den "Ney Açma" dersleri…
Nâyi Mustafa Kevserî'den genç neyzenlere tavsiyeler…
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Şefin el hareketlerinin büyüklüğünü, orkestraya duyduğu güven belirler…
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.27ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys