Bugün - Thursday, December 26, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Müzikte ilk ve orta öğretim…

Müzikte ilk ve orta öğretim…
Yazı Tarihi: Monday, November 23, 2015

İlk ve ortaöğretim öğrencilerimizin eğitiminde müzik açısından başarısızlığın başarı olarak görüldüğüne neredeyse inanacağız. Durum onyıllardan beri aynı. İçerik olarak Türk ve batı çatışmasından başka birşey yaşanmadı. Yöntem ise daha adı anılır düzeye bile gelemedi. Tıpkı GTM ses, nota yazım sistemi uygulamalarında görüldüğü üzere herkesin sorun olarak algıladığı, ama kimsenin somut adım atmadığı gibi... Türk müziğinin öğretim/eğitim sistemi söylemlerine artık öğrenciler bile "güler" oldular. 

Geçen gün (12 Kasım 2015) İTÜ TMDK'da kendi adına düzenlenen etkinlikte Erol Sayan hoca'ya söyledim:

"30 yıl önce de aynı sorunlar vardı, bugün de var, neden?"

"Damarıma bastın" dedi... 

Orta öğrenim kurumlarımızda da durum aynı...

Konservatuarlar dahil tüm müzik okullarımız yönetimlerinde ana sorun geleceği planlayamama, hatta geleceği 'tasa etmeme' olarak görünüyor.

Müzik, hayatımızın her anında duyduğumuz, duygulandığımız, hissettiğimiz kültür-sanat türü. Hatta diğer güzel sanat dalları içinde zaman mekan atmosferi zorunluluğuna ihtiyaç duymadan paylaşılıveren tek sanat dalı. Hayatımızın bu denli içinde olan müziğin eğitiminin sadece geleneksel anlamda bir öğretim sürecine bırakılması, dar sosyal yaşam içinde sürdürülebilir gelenek şeklinde açıklanabilirken -büyüklerimiz tarafından! “yerelden ulusala, ulusaldan uluslararasına”- şeklinde dillendirilen amacın -bırakın uygulamasını- hala sorgulanma aşamasında olduğu gözlenmektedir.

Ne menem bir süreç ve de öncesiymiş ki aşa aşa bitirilemedi. Her aşışta mutlaka bir geri kalış çıktı. Yapa boza gelişeceğine inanılan bir öğretim sistemi her yıl birçok yeni kurbanlar verdi…

Öğrenciler 1973′den beri blok flüt düttürüsü ile çalgı çalmaya, müzik eğitimi almaya boşuna uğraştırılıp durdular..

Sevgili müzik öğretmenlerimiz ise Türkiye müzik-kültür-eğitim vs’sinin devinimsel idealinden çoktan göçüp gittiler…

Yıllar yılı öncesi, yani Milli Eğitim Bakanlığı kurulduğundan bu yana eğitimin türlü kademelerindeki uygulamalar –sanki dünyada tek eğitim gören sadece bizim çocuklarımız imiş gibi- nerdeyse her yıl değiştirilir hale getirilmiş iken müzik eğitiminde şimdi derin bir hareketsizlik, umursamazlık hakim…

İlk ve orta öğretim öğrencilerimizin eğitiminde müzik açısından yaşanan kaos ve bozukluk kanıksandı.

Müzik eğitim fakültesi öğrencisi meslek hayatına hocasından gördüğü amaçsızlık ve kanıksama ile başlar oldu.

Kişi müzik eğitim maddelerini hep söyledik, yazdık.

Dedik ki:

Müzik kulağı olanlar, müzik kulağı olmayanlar, çalgı çalma yeteneği olanlar ile müziğin kültür/repertuar boyutuna ilgi duyanlar şeklinde basit bir ana sınıflama.

Bize göre 5 ana madde: 

1- Müzik kulağı olanlar

2- Müzik kulağı olmayıp da müziğe meraklı olanlar

3- Müzik kulağı olup da çalgı öğrenme yeteneği/isteği olmayanlar

4- Öğrencilerin hayatı süresince eş-dost toplantısında birlikte söyleyebilecekleri bir repertuarı öğrenmeleri.

5- Müzik yeteneği olmayan öğrenci ayrıştırılarak -nota, flüt vs öğretilmeye çalışılması yerine- müzik alanında genel kültür düzeyinin, repertuar bilgisinin arttırılması.

Tüm bu sınıflamaların uygulamasında biri müziğe yetenekli öğrenciler, diğeri kültürel müzik için olmak üzere iki ayrı müzik çalışma sınıfı/salonu ve iki müzik öğretmeni asgari eğitim için yeterli gelecektir.

Ve inanıyoruz ki Türkiye'de müzik algılama sorunlarının temelinde halktan kopuk eğitim sistemini eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerinde adeta bir statükoya dönüşmüş şekilde sürdürmeye çalışan, öngörüsüz oldukları artık iyice ayyuka çıkan, ne öğrenciler ne de Hükümet üzerinde hiçbir etki elde edemiyen öğretim üye ve görevlilerinin kimseye fayda sağlamayan kendi içlerine kapanmış uygulamaları yatmaktadır.

Öğrencinin müzik içeriği bakımından nasıl yetiştirileceği, müfredat programının nasıl olacağı konusu hala muamma. Başarıda somut göstergeler yok. Çatışmalar sürüyor...

Müzik eğitiminde ana sorun eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerindedir. Hem yetiştirdiklerine hem de MEB'na karşı etkisiz haldeler.

Eğitim fakültelerinin müzik öğretmeni yetiştiren bölümlerinde köklü değişiklik ayrıntılarının toplantı tartışmalarına açılması müzikalgeleceğimiz açısından fayda sağlayabilir.

Kötü eğitim, kötü başlangıç.

Bunu istemeyiz.

Hele yap-boz ve deneme tahtası uygulamalarını 'artık' hiç…

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Geleneksel Türk müziğinde amaç, müziği değiştirmek değil, rayına oturtmak olmalı...
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.38ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys