Bugün - Sunday, December 22, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - “Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…

“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Yazı Tarihi: Tuesday, June 18, 2019

Konuyu dallandırmayıp sadede geleceğim.

Bilindiği gibi üç yıl öncesine değin Ankara'da askeriyeye iki yıllık eğitim sonucu bandocu yetiştiren "Mızıka Okulu" bulunmakta idi.

Ağız armonikası çalgısına da "mızıka" dendiğini biliyoruz.

Diğer yanda ise "mızık-mızıkçı" şeklinde bir kelimenin Türkiye halk ağzında öteden beri kullanılageldiğini bilmeyenimiz yoktur.

Mızık ve mızıka; mızıkçı ve mızıkacı…

Diyeceğim şöyle:

Halk "mızıka" haline getirdiği kelime ile "1828'de batı müziği öğretmek ve bu geleneği Osmanlı tebaasında yaymak maksadıyla kurulan ilk devlet konservatuarı demek olan"  Saray'a bağlı Muzika-yı Humayun kurumundaki batı müzikçilerinin yaptığı müziği mi kastetmektedir?

"Mızıkçılık" ile "batı/avrupa müziği" arasında halk nezdinde tepkisel bir ilişki var mıdır?

Bir yanda mızıkçılık, diğer yanda batı müziği, bando bakır üflemeli çalgıları ve ağız armonikası" demek olan ve en önemlisi 200 yıla yakın bir süredir Türk Silahlı Kuvvetleri bandolarına müzisyen astsubay yetiştiren "mızıka okulu".

Türk Silahlı Kuvvetleri bandolarına müzisyen astsubay yetiştiren "mızıka okulu"nun adı 2016 yılından itibaren Milli Savunma Üniversitesi Bando Astsubay Meslek Yüksek Okulu olarak değiştirilmiştir.

. . .

Musika, muzika olarak başlayan başlayan, müzikte batılılaşma/avrupalılaşma süreci nasıl olmuştu da halk ağzında "mızık-mızıkmak-mızıkçılık" ve en önemlisi askeri tanımda da "mızıka" şekline dönüşmüştü?

Nerden baksanız müzikolojik bakış açısının yoksunluğundan kaynaklanan bir garabet görüntüsü.

Kim izin verdi?.. Bellidir.

Kimler on yıllardır görmedi?.. Yine bellidir.

Görülen şu ki bir yanda halkının "mızık" dediğine devletin askeri resmi kurumu "mızıka" demiş ve "mızıka okulu"nu açmıştır.

Ondan sonra da "Türkçe'de müzik gibi -uü ve -ıi harfleri yan yana gelemez" diyen;  Orta Asya Türkçesinde yüzlerce yıldır kü/küy/küğ olarak kullanıldığını, Osmanlıda da "kök" dendiğini söyleyen/yazan/uygulayan olanTürkiye'nin akademik ilk müzikbilimcisi Prof. Gültekin Oransay'ı 12 Eylül 1980 sonrası sıkıyönetim komutanının "dediği dedik" demek olan 1402 sayılı yasa ile 1983 yılında Üniversite'den atmış, altı yıl sonra da ölümünü görmezden gelmiştir.

Bando'ya ta 2016 yılına, Milli Savunma Üniversitesi kurulana dek "mızıka okulu" diyen devletteki müzik üst düzey yöneticileri kimlerdi dersiniz?

. . .

"O gitti, bu yok oldu" ağlaşmaları yerine:

 "Kim yaptı? Neden yaptı? Nasıl yaptı?" 

 İsim isim ifşa edin. Bilelim.

 Herkes öğrensin.

O yöneticiler ki, isimlerinin olumsuz manada ister yerel, ister genel tarihe geçeceğini bilsinler.

Türkiye'de her yok olanın, her yozlaşanın ardından sahte timsah gözyaşları döküldü on yıllar boyu.

Kimse, bu yok olmanın altına kimin imza attığını araştırmadı.

 Tesbit etmedi.

 O solcu geçinen kimi basın mensupları/yazarlar dahil.

 Hala da edilmiyor.

 Yaptıkları ise kısır "laklak" dan ibaret.

 . . .

Sizi gidi "mızıkçılar" sizi…

_________________________________

Mızıka Okulu Tarihçesi için BKZ:

http://www.kkk.tsk.tr/Okullar/Bando_Okullari/myo/hakkinda/tarihce.html

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Sanatçıyım diyebilmek için ustanı geçeceksin ve kendini geçecek bir öğrenci yetiştireceksin... Türkiye'deki versiyon şu hale gelmiş: Çırak ustayı sollamazsa sanat ölür, hatalı sollarsa çırak ölür...
(Japon Atasözü)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.39ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys