Bugün - Thursday, December 26, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Nüfuzun sanat üzerine etkisi…

Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Yazı Tarihi: Saturday, May 4, 2019

Bazı ünlü musiki duayenlerimiz doktor, geleneğin devamı olarak kabul ettiğimiz merhum ses  sanatçımız ise bağlı olduğu tarikatın güçlü bir üyesi olmasaydı bugün aynı ses tavırlarına sahip olabilirler miydi, kendilerini böyle geliştirebilirler miydi?..

Bu soruyu -özellikle TRT arşiv kayıtlarını, binlerce icrayı dinledikten sonra- günlerdir cevaplamaya çalışıyorum.

Bu üç değerli sanatçımıza musikimiz tavrının bugüne gelmesindeki yüce haklarını verdikten sonradır ki  takke önde,  o büyük arşiv önümde düşünmeye devam ediyorum.

Kimler yok olmuş böyle?

Yok mu olmuşlar, yok mu edilmişler?

Çabucak "pes" mi etmişler, mücadeleci ruhları mı yokmuş?

Ben "yok edildikleri" kanaatine ulaştım. Tıpkı 10.yy sonu 11.yy başında yaşamış İbn Sina'nın "bilim ve sanat ilgi görmediği toplumu terkeder" özdeyişinde olduğu gibi.

. . .

Evet, terketmiş.

Değeri bilinmemiş.

Değer bilmeyen bir sistemin elinde de ufalanmışlar.

GTM'nin o eşsiz bucaksız yegâne TRT arşiv kayıtlarını dinlediğimizde tavrı nice güzel ve oturaklı sanatçılarımızın, birkaç güzel icralarından sonraki dönemlerinde seslerinin çıkmaz hale geldikleri görülmektedir.

Konumuz "gelmişler mi, yoksa getirilmişler mi" sorusudur.

. . .

GTM'nin  yetişme ve yetişme aşaması ile yetiştikten sonraki dönemlerinde o sanatçıların birbirlerini yok etme konusunda problemleri bulunuyor.  

Sanatın desteklemesi ve kendini koruyamıyan sanatçılara destek sağlama hususunda bir mercii de bulunmuyor.

. . .

Bugün GTM'nin geldiği duruma bakıldığında görmekteyiz ki, alınmayan önlemler ile geliştirilmeyen, adeta durağanlaştırılan, uygulanmayan sanatı/sanatçıyı yaşatma yöntemleri, bu musikinin yok olmasına neden oluyor.

Bu yok olmada en büyük sebeb kendi kendini bitiren "bilindik" sanatçı tipidir.

Genellikle "sipalici" ve de "dedikoducu/çamurcu" tiplerdir. (Yani bu işi para için yaparlar, öncelikleri sanat değil. para kazanmaktır.)

O sipalici sanatçı tipidir ki şehrin/devletin ileri gelenlerinin toplandığı özel gecelerde -sanatlarıyla değil- yüksek sempatiklikleri ve vasat-içi boş, yormayan, yorumsuz piyasa icralarıyla sağladıkları nüfuzlarını musiki lehine değil, kendi çıkarları ve sevmedikleri sanatçıları yok etme üzerine kullanır hale getirilmişlerdir.

"Getirilmişlerdir" diyoruz, çünkü o şehrin/devletin ileri gelenleri özel anlarında kendi çevrelerine hava atmak, nüfuzlarını arttırmak için sözünü ettiğimiz "içine sipalicilik işlemiş" sanatçıları kullanmaktadırlar.

Yani o şehrin/devletin ileri gelenlerinin bulunduğu nüfuzlu dinleyici yemeğinde veya dini/ladini özel gününde "edrî ve lâ edrî?!" musiki icra ettirerek, kendi nüfuzunun etkisi çoğaltan sanatçının/kişinin nüfuzunu arttırmaktadır.

Yani karşılıklı bir "al gülüm ver gülüm" meselesi.

Nerede alkışlayacağını bilmeyen bir seyirci kitlesine sahiptirler on yıllar boyu.

Güya elit/seçkin bir kesimdirler ama bugün dahi görülmektedir ki bunlar yıllardır karşılıklı olarak birbirlerinin sanat seviyesini aşağıya çekmekte, giderek düşürmektedirler.

. . .

Çevrenize bir bakın göreceksiniz.

. . .

Tarihe şöyle bir baktığımızda da varlar. Hiç eksik olmamışlar.

Gören yöneticiye karşı, hemen kazan kaldırmışlar, görevden el çektirip, tüm ideallerini oracıkta yerle bir etmişlerdir.

. . .

Ne yazık ki :

Kimi zaman "O" sanatçı, kimin zaman şehrin ileri geleni ve çoğu zaman da malum, artık herkesin bildiği, tanıdığı politikacı tipidir ki hepsi bir olup bu musikinin ipini çekmiştir…

Hala çekmeye devam etmektedir?

. . .

Yok mu kurtaran?..

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
"80 yaşında teyzem unutulmuş, artık bilinmeyen çalgısını sandığından çıkarıyor ama ne çalgı çalıyor, ne de teyzem çalgıyı çalabiliyor. İşte çalgının unutulması böyle bir şey"
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.44ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys