Bugün - 14 Aralık 2018 Cuma
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...

Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Yazı Tarihi: 27 Mayıs 2015 Çarşamba

Türkiye'de müzik açısından gelişime uygun önemli bir potansiyel mevcut. Kötü olan, bu potansiyeli görme ve değerlendirme birikim ile yeteneğine haiz olmayan; yetkiyi elinde tutup da mevcut değerleri "es ve de pas geçen" ilgili alan yöneticilerinin varlığı...

İki örnek vermek istiyorum. Biri Bitlis'ten, diğeri İzmir'den...

Önce Bitlis'ten:

Faruk Yılmaz elektro gitar yapımıyla ilgili -hiçbirşey bilmez bir halde merak uğruna konu hakkında- internetten bilgi toplamaya başladı. Önce videoları izledi. Norveçli gitar yapımcısı iletişime geçmeyi, bilgilerini paylaşmayı kabul etti. Sıra denemeye gelmişti. İlçe merkezinde küçük bir atölye açtı. (1)

Gibson namlı gitar markasının rock yıldızlarının tercih ettiği bir modelini;  ağaç olarak da sert bir ağaç olan cevizi seçti. Ama cevizin meyve verenlerini değil. meyve vermeyenlerini...

Gözlem gücüyle imal ettiği elektro gitarları internet üzerinden pazarlamaya sundu. Kısa sürede yoğun bir  taleple karşılaşan Yılmaz, ürettiği elektro gitarları yurt içi başta olmak üzere İngiltere, Meksika, Yunanistan, Norveç, İtalya, Amerika, Kanada ve Avustralya'ya ihraç etmeye başladı.

Kendisi teknik imkansızlık nedeniyle bir gitarı bir ay gibi bir sürede tamamlayabildiğini, destek görürse atölyenin kapasitesini büyütüp hem ilçedeki gençler için istihdam sağlayabileceğini hem de yurt dışına satışını artırarak ihracata katkıda bulunabileceğini belirtiyor.

Bitlisli elektro gitar yapımcısı Faruk Yılmaz öyküsünü şöyle özetliyor:

"İlçemizde ceviz ağacı en fazla "silah dipçiği" yapımında kullanılıyordu. Ancak ben ceviz ağacından başka bir şeyler yapmak istedim. İnternette yaptığım araştırmaların ardından da elektro gitar yapmaya karar verdim. İlk böyle bir işe karar verdiğimde bana, 'sen deli misin, bunu başaramazsın' dediler. Ben bunu başaracağıma inanmıştım ve başardım. İlk olarak bunun nasıl yapıldığını bilmiyordum. İnternet üzerinden Norveç'te bu işle ilgilenen biriyle tanıştım. Kendisi bana elektro gitar yapımı ve ölçüleriyle ilgili bilgileri video şeklinde gönderdi. Ben de birkaç tane yapmaya çalıştım ve başarılı oldum. Daha sonra kendime küçük bir atölye kurdum. Şu an İngiltere başta olmak üzere 8 ülkeye elektro gitar ihraç ediyorum."

*   *   *

Diğer atılımcı çalgı yapımcımız Almanya'da eğitim görmüş ve orada uzun yıllar meslek tecrübesi edinmiş elektrik mühendisi Yavuz Gül.

Yavuz Gül sıkı bir Orhan Gencebay hayranı. Dolayısıyla GTSM'den ziyade THM'ye daha yatkın. Tahayyülesinde bir çalgı tınısı ve var ama bu tınıyı mevcut GTM çalgılarında duyamıyor. Aynı zamanda geçme burgulu çalgılarımızın akort tutmama problemlerinden şikayetçi.

GTM çalgısı çalmaya yeni başlıyan kim bu akort tutmama probleminden şikayetçi değil ki...

Geçen gün "içgüveysinden hallice" gitar çalabilen bir doktor arkadaşımla konuşuyorduk. Sol yanında gitar, sağ yanında ud vardı. Gitarı aldı eline ve hemen çalmaya başladı.

"Biraz da udu al" isteğime cevabı şöyleydi:

- "Udu almak şimdi içimden gelmiyor. Çünkü bu kısa görüşme zamanımızda sana akort düzeltme sesleri dinletmek istemiyorum."

*   *   *

İzmirli çalgı yapımcımız Yavuz Gül GTSM'ye özgü olan lavta tipinin teknesi ile bağlamanın sapını birleştirip 10 yılda ortalama yüz kadar deneme çalgısı yaptıktan sonra adına "Divane" dediği bir çalgıyı ve sonrasında bu tüm tecrübelerinin ışığında, Almanya çalışma çevresinin katkısıyla "vida burgu akort sistemli, sap atma önlemli metal profil saplı bağlama"ya ulaştı. O zamana değin patenti alınmadığı için de patentini TPE'nden aldı.

Reklam tasasından öte belirtmeliyim ki bende kendisinin -orta aşamalardaki deneme çalışmaları sırasında yaptığı-  bir divane çalgısı bulunuyor. Tel türü ve maddesinin tercihi araştırmalarının sonuçlanmamasından gayrı hiçbir problemi yok. Akortlamamdan bir ay sonra da akort yapmaya gerek duymadan tekrar çalabiliyorum. Standart icra seviyesine yaklaşmış bir müzisyen başka ne isteyebilir ki?

Çalgıda işlevsellik çok önemli...

Çalgı yapımcılarımız hala "Marangozlar Odası" bünyesinde. Hemen tümü sıradan AR-GE'siz ustadan görme yöntemlerle üretiyorlar. Ürettikleri çalgının tınısı hala "ne çıkarsa bahtına"lara bağlı. Hele tanıdığım bir ud yapımcısı var ki kendince AR-GE'li çalışıyor. Yaptığı ise her yeni çalgısında çalgının bir yerini değiştirmek. Kendisi kimi zaman çalgının göğsü altındaki balkonlardan/ızgaralardan birinin ucunu yontuyor, kimi zaman göğsün tekne ile birleştiği yer düzlemini değiştiriyor vb. benim bildiğim 20 yıldır...

Geçen gün telefonda sordum. "Hala oynuyor musun" diye. "Evet" dedi. Sözlerinin devamını "gereksiz bulursunuz" tasasıyla anlatmıyorum. Benim 20 yıl dinlemeden sonra bulduğum gibi...

GTM çalgıları konusunda iki konservatuarın çalgı yapım bölümü var. Birisi bölümün ismini değiştirdi. Çalgı yapım bölümünü "Teknoloji" sınıfına dahil etti etmesine ama izlenim ve görünüm piyasadaki çalgı yapımcılarından farksız. İçini, içindeki gelişimcileri bilmiyoruz. (Yazmıyorlar.)  Dolayısıyla mezunları da öyle. Yani çark sıradan sistemde olduğu gibi dönüyor.

"Pitagor Çemberi'nde 24 cent'in artık hale neden geliyor oluşu ve doğuşkanların kötü tınlayanlarının çalgı tınısı üzerindeki etkilerini bırakınız sorgulamayı, bilme boyutuna dahi büyük çoğunluğu henüz girememişler. "

Uygun bulduğunuz çalgı yapımcısına sorarak muhabbete vesile olabilirsiniz...

*   *   *

İzmir çalgı yapımcısı ve "Divane" çalgısı mucidi Yavuz Gül müzisyen kimliği olmamasına rağmen Divane ve Metal Profil Saplı Bağlama ile ilgili olarak 10 yıldır AR-GE çalışmaları içinde. Müzisyen kimliği olsaydı neler olmazdı ki...

Olsun. Şimdi onun çalgı yapımı hakkında yanında çalıştırdığı çalgı yapımcıları ve çalgı yapım piyasasıyla ilgili yaşadığı, içinde yer etmiş/ettirilmiş tecrübeleri var. Almanya'ya uzanan, oradaki gelişimlerin bilincinde olan ve en önemlisi GTM Çalgı Yapım Endüstrisi açısından gelecek vaad eden.

*   *   *

GTM çalgıları kitabımda şöyle yazmıştım:

"Çalgı, işgördüğü müzikte ihtiyaç duyulan sesler/tınılar boyutunda gelişir"

*   *   *

Türkiye güzel ülke.

Bitlis'te elektro gitar, İzmir'de metal profil saplı bağlama.

İnsan "şehirler ters mi" demekten kendini alamıyor.

Yani "metal saplı profil bağlama" Bitlis'ten, "elektro gitar" İzmir'den gibi.

*   *   *

Aramızda sıradan insanların bizi tutmak istedikleri dar beyin yapısının ötesinde, üretmeye kudretkar geniş beyinli insanlarımız var.

Onların varlığını bilmek bizi mutlu ediyor.

Ayhan SARI

_______________________________________

(1) http://finans.mynet.com/haber/detay/ekonomi/bitliste-yapip-dunyaya-satiyor/92142

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Sedef ve sedefkârlık üzerine…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE...
Günün Sözü
Gerçek müziğin farkına varan ve onun ardındaki sırrı çözebilenler, bütün evren ile aynı frekansı titreşir ve her şeyle anlaşıp konuşabilirler.
(Sufi İnayet Han 1882-1927)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,27ms