Bugün - Monday, November 25, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Sanatta ücret iadesi…

Sanatta ücret iadesi…
Yazı Tarihi: Tuesday, June 21, 2016

Beğenmediğimiz konserin ve para ödeyerek özel muayenesine gittiğimiz doktorun faydasızlığı, muayene neticesi tesbitlerinden tatmin olmama durumunda ödediğim -bedeli değil- parayı geri isteme hakkına sahip olma konusunu düşünüyorum. Her ikisi de son zamanlarda yaşanan hadiselerden. Sanatçı mı yetişmiyor, artık doktor mu çıkmıyor mevzuu ayrı…

Daha zor mu beğenir olduk, hastalıklar mı daha çaresiz oldu; yoksa asılsız abartılmış, şişirilmiş sanatçı ve doktorların eline mi kaldık?..

*   *   *

Plastik sanatlarda bir resmi veya heykeli vs beğenirsek parasını veriyor ve satın alıyoruz.

Sinema filmine, müzik eserine internette veya gişede parasını ödüyor; seyrediyor veya dinliyoruz.

Geçenlerde İzmir’de bir mekanda bir grup konsere başlıyor. İlk şarkıda bir seyirci dışarı çıkıyor,  beğenmedim diyerek parasını geri istiyor, sonrasında büyüyen tartışmalar, sertleşmeler…

Gelecekte bu tür davranışlar artar mı?

Sonuçta bir para çıkışı var.

En önemlisi de kapitalizm ile yönetiliyoruz.

Dolayısıyla kapital konuşuyor. Kapitali konuşturan maddi açıdan refaha ulaşıyor.

Kapital bu denli önemliyken vatandaş da parasını verip memnun kalmadıysa iade  hakkına sahip olmalı.

Tüketici hemen herşeyde ödediği parayı alma hakkına sahip iken bu konularda değil, zaten şu anda öyle bir talebi de yok. Belki de bu konu henüz bilinç alanına girmedi. 

Girdiği zaman daha da bilinçlenmiş olacağız.

*  *  *

Sanat hem soyut hem de görece. Zaten bu yüzden her sanatçının kendine özgü hayranları var. Bu hayran kitlesi sanatçının yapıtını da bu önbeğenili fikirlerine göre dinlemeye/izlemeye gider, yapıtını satın alırlar.

Geçen aylardan birinde D&R mağazasından, övgüsünü duyduğum, anlık dinlediğim bir keman sanatçısının konser kaydı CD'sini - tümünü dinlemek arzusuyla epey pahalı bir şekilde- 50TL (2015)  ödeyerek sipariş etmiştim. Geldi. CD'nin jelatinini yırttım,  cdçalarıma koydum ve başladım dinlemeye.

Dinledim, dinledim.

Beğenmedim. Anlamadım mı acaba dedim. Bir-iki kez daha dinledim.

Gene beğenmedim.

Ve CD'yi iade ettim.

Ciddi kuruluş bilinci yerleşmiş, bedeli iade ettiler.

*   *   *

Sanat yapıtlarının değeri, sanat yapıtına ödenen para gün geçtikçe artıyor.

Konserler, tiyatrolar da öyle.

Telif meslek birliklerinde dönen paradan belli değil mi? (Telif yasasının adil bir şekilde hala çıkmaması sorun olarak karşımızda duruyor.)

2000 öncesi mantığıyla olsa böyle bir iade düşüncesi aklımıza bile gelmezdi.

Bugün devir değişti. Para daha çok ön plana çıktı.  

Hatta sanatın bile önüne geçti.

"Para sanatın önünde mi olmalıdır arkasında mı" günümüzde başka bir muamma?..

*   *   *

Sanatçı arkadaşlarımın hemen hiçbiri parasız iş yapmaz oldu. Haklıdırlar.

Para ön plana çıktı.

O halde beğenmediğimiz; konserin, tiyatronun, sinema filminin bilet bedelini geri almak hakkımız değil midir?

Sanata ödediğimiz parayı memnun kalmadıysak neden geri almayalım, almak hakkına sahip olmayalım.

*   *   *

Sanatçı telifim ödenecek mi, yapıtımın hakkını alabilecek miyim düşünceleriyle meşgul olmak zorunda kalmamalıdır. O sanatını para kaygısı gözetmeden üretmelidir. Tarihte çok örnekleri vardır. Sanat, parasal açıdan zengin sanatseverler tarafından desteklenir. Dünyada sık görülen öyle bir sistemi az da olsa sadece plastik sanatlarda olmak üzere Türkiye'de de görmekteyiz. Müzikte besteciye eser ısmarlamanın yerleştiğini söylemekten henüz uzağız.

*   *   *

Sanat gişelerde gelişmez.

Sanat gişelerde gelişecekse, onu satın alanın da iade hakkı gelişmek zorundadır.

*   *   *

O halde gişeye ödenen paranın da iade hakkı olmalıdır…

 

Ayhan Sarı

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Gelirin sadece maaşın olacaksa müzikoloji mesleğini seçme…
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.30ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys