Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...

Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Yazı Tarihi: Thursday, December 11, 2014

Kanun enstrumanında son yılların çığır açan sanatçısı Göksel Baktagir, müzisyen dünyamızın içinde en mütevazı olanlarından biridir. Kendi geliştirdiği kanun mızrap vuruşlarının sihrinden kaynaklanan çalgısal ve sözel yapıtlarıyla kültürel coğrafyamızda yankı bulmuş, geleneksel Türk müziğine hem besteci, hem de icracı olarak imzasını atmıştır...                        

Göksel Baktagir Kültür ve Turizm Bakanlığı - İstanbul Devlet Türk Müziği Topluluğu sanatçısı. Çocukluğunun Trakya'sı temelinden hareketle oluşturduğu hem kendi, hem de Türkiye müziğini içinde öğütmüş, özümsemiş ve bu öğütüp özümsediklerini müziğiyle, sanatıyla, saygın kişiliğiyle dışa yansıtabilen bir sanatçı.

Solak olmasını kanun icracılığında bir avantaj olarak görür. Kanun sol elini kullananlar için avantajlı bir çalgıdır. Çünkü herkes genellikle sağ elini asıl olarak kullandığı için, sağ elini kullananlar kanun çalmaya geçtiklerinde sol elleri güçsüz kalır. Bu nedenle "kanun çalgısında solaklar daha başarılıdır" demenin örnek sanatçı/icracısıdır Göksel Baktagir.

Birçok idealinin olgunlaşmış hayalleri peşi sıra koşmaktadır.

Türkiye'de "ideal" düşüncesi henüz rayına oturmamış/oturtulamamış olsa da Baktagir; TRT'nin yapısı değiştirilmiş kanalı TRT Müzik'te "Hayal Gibi Ezgiler" programında zor beğenenlere bile hitab eder hale gelmiş iken, Baki Kemancı'dan Serkan Çağrı'ya, Hüsnü Şenlendirici'den Yurdal Tokcan'a geleneksel Türk müziğinin kendini dünya müziğinde (world music) kabul ettirmiş seçkin icracıları kaynaklı yeni bir müzik anlayışında örnek "abi" "hoca" icra tavırları/müzikleri geliştirmişler idi.

*   *   *

Bu arada devlet Türk müziği koro topluluklarını kapatma düşüncesinde olanlara onların şahit olamıyacağı birçok yaşanımımızdan birini söylemek gerek. Şöyle ki:

"Grek'inden Amerika'lısına değin çeşitli Türk müziği meraklısı yabancı öğrencilerin GTM provası yapılan salona geldiklerinde takdir, hûşu içindeki tavırlarına tanık oluyoruz. GTM koro toplulukları vitrindir. Bu vitrin eskimiş, bakımsız hale gelmiş/getirilmiş olabilir. Vitrini kapatma yerine pekala yeniden düzenlenebilir."

Müzik okullarımızın olgunlaşmasına ise henüz zaman var gibi görünüyor...

Türkiye halkında/toplumunda hemen her olumlu başlangıcın, başarının önüne neden koca bir bend/duvar örüldüğü hususu, henüz çözülecek bilince ulaşılamamış olsa da Kapıkule'den ötede, tüm dünyada henüz tohum aşamasında olan birçok müzik insanımızın bulunduğu bilinmekte, "tesbit ve takdir anlamında" hemen hepsinin kendi yağlarıyla(!) kavrulmakta oldukları, mücadele ettikleri görülmektedir.

*   *   *

TRT Müzik TV kanalında Göksel Baktagir'in müzikal kişiliğinde/yönetiminde yayınlanan "Hayal Gibi Ezgiler" programı uzun zamandır yok.

Kaldırılmış olmalı...

Aynı kanalda düzeyli GTM açısından seyredilecek bir program ise hemen kalmadı gibi. Olanların çoğunluğu sıradan ve enerjisiz. Örnek olarak kendi özgünlüğünde Melihat Gülses var. TRT'nin -kendi sanatçılarına bile- artık program, bant kaydı yaptırmadığı, klasikleşmiş GTM programlarını yayından kaldırdığı konuşuluyor.

İnsanlar geleneksel Türk müziğinde çeşitliliğe hasret kaldı. Bolluk içinde yokluk tam da bu olsa gerek. Böylesine değer verilen bir sanat dalı olan GTM nasıl olur da bu denli yok edilir, soğutulur, izleyicisi aç bırakılır ? Üstelik bu kadar da konservatuar mezunu var iken...

Anlamak zor...

Bilinçli bile yapılsa, yine de amaca bu denli kolayca ulaşmak adeta mümkün değil.

Belki de "mümkün değil idi."...

Bu yok edişte başarı oranının yüksek olmasını, icraatın bilinçsizce yapılmasına bağlayabilir miyiz?

* * *

"O halde kim atadı bu bilinçsiz, idealsiz yöneticileri?"

Ve bu geleneksel Türk müziği kültürünü yok ediş neden?

Tam da çeşitlenmek üzereyken...

Soruların ardından gelen sorular, görüşler ve yine sorular...

Yıl 2014.

TRT 4 TV'den dönüştürülen şu TRT Müzik kanalına kumandada -alışkanlık ve umarlık sonucu- parmağımız kayıyor.

Fakat her kayışta yeni bir hayal kırıklığı...


Sevgili Göksel Baktagir ve "Hayal gibi ezgiler" bakış açısındaki gelecek müziğimize yön vermesi mümkün programları artık bulamıyoruz.

*   *   *

Biz mi eskidik, yoksa bayramlar mı?..

_____________________________________
Dr. Ayhan Sarı "Nerde o "Hayal Gibi Ezgiler" 10 Ocak 2014, www.musikidergisi.com

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Müzik, gençleri geleceğe, olgunları geçmişe yöneltir...
(Anonim)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.30ms