Bugün - Thursday, November 14, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Koro müziği yükselen değer...

Koro müziği yükselen değer...
Yazı Tarihi: Wednesday, May 18, 2016

Koro müziği; birlikte müzik yapmanın sınır tanımayan ortak sesi ve bu tınının usta ellerde dünyanın titreşimini değiştirebileceği öngörüsü. Müziğin türü değil önemli olan. Müzik sevdalısı insanlar kendi müzik türlerini seçiyorlar, seçtikleri müziğin ses çatısı altında adeta kanatlanıyorlar. O doygun, güzel his ki onları her koşulda biraraya getiriyor.

Bu değeri, bu değerin bilinçli gelişmesi gerektiğini görmek...

Türkiye'de koro söyleme geleneği batının (vahşi batı değil, bizim batı) kilise koroları gibi eski değildir. Köylerde sundurma altında genç kızların birlikte söyledikleri türküler ve oturak, yaren vb ezgilerinden başka Sarayda cariyeler arasında toplu söylemeler seyirciye yönelik olmaması bakımından bugünkü korolarla aynı değilmiş gibi görünse de, koro söyleme geleneğinin bir anlamda musiki cemiyetçiliğinin/dernekçiliğinin öncülüdürler.

Türkiye'de koro kentleşmenin bir sonucudur. İstanbul'da başlamıştır. 

20.yy başlarında yani kadın ve erkeklerin aynı şehir hatları vapuruna binmeye başlamaları, aynı işyerinde çalışmalarının mesai saatleri dışında gerçekleştirilen sosyal boyut uzantısıdır.

O dönemin Facebook'u gibi bir şey…

Cemiyetler, dernekler ve kurum/kuruluş koroları.

Bugün tahminimize göre Tüm Türkiye'de 5000 civarında amatör koro faaliyet gösteriyor.

İstanbul, İzmir ve Ankara sıralamada başı çekiyor.

Koro kent müziğini yansıtıyor.

Mersin'de 2015 yılında kurulan Roman Kadınlar THM Korosu (Bkz: http://www.musikidergisi.com/fotograf-20-mersin_roman_kadinlar_korosu.html#galeri  ) gelinen ve gidilecek boyut açısından önemli bir örnek.

Almanya'da 60.000 dolayında koro ve müzik topluluğu var.

Türkiye'de koro sayısı giderek çoğalıyor.

Koro şenliklerini şimdilik koronun batı müziği tarafındakiler düzenliyor. Görülüyor ki onların koro şenlikleri sayısı Çanakkale'den Afyon'a, Ankara'ya, İstanbul'a, İzmir'e artıyor.

Belirtmeli ki bu nam-ı di(e)ğer batı müzikçiler! GTM korolarını festivallerine şenliklerine almıyorlar.

Eğitimi batı müziği, gelenekten Türk müziği kökenli ve 8 yıl da Devlet Korosu şefliği yapmış olmanın tecrübesiyle birçok platformda dile getiriyoruz, daha sık getirmeliyiz:

"Siz geleneksel Türk müziğini yıllarca dışladınız. Şimdi ağzınız öyle demese de uygulamada gene dışlıyorsunuz. Tamam, bu amatör GTM korolarının çoğu hobi korosu kimliğinde. Sanat kimliğinden sözetmek çok zor, ama içlerinde gerçekten sanat kimliği olanlar var. Bunlar belirlenir ve davet edilebilir, çoksesli koro yanında amatör geleneksel koro branşı açılabilir… Aksi takdirde zaten herkes kendi yolunda gidiyor. Kaybetmek, kaybettirmek değil, kazandırmak önemli…" dedik, diyoruz yıllardır.

O gözlerinin kenarları kapalı batı müzikçilere tavır koyuyoruz.

Merak etmeyin, giderek sesimizi daha çok duyuruyoruz.

Siz amatör Türk müzikçilerinin bu konuda tasası olmasa da…

Her iki taraf da konunun büyüklüğünün, devasalığının; birliktelik sonucu toplumsal kazanım boyutunun henüz bilincinde değil.

Eğer bu büyük buluşma gerçekleşirse toplumsal birçok sorun çözülecek, insanlar müzik etrafında birleşerek paylaşacak.

Politika değişecek. Politikacılar kanarya yemi sevenler derneğini ziyaret etmek yerine müzik korolarını ziyaret edecek, yetmeyecek o koro içinde şarkı/türkü söyleyecek.

Koro barış getirecek.

Belki de toplumsal kabalığı ön plana çıkan o insanları törpüleyecek.       

Ama önce:

Batı ve geleneksel Türk müziği koroları aynı çatı altında yaşamayı, müzik yapmayı öğrenecek.

O zaman Türkiye'de hayat daha güzel olacak...

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
"Perdesiz gitar oluyor da, neden dört telli kemençe olmuyor?"
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.33ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys