Bugün - Friday, November 22, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…

Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Yazı Tarihi: Monday, July 13, 2015

Geçtiğimiz günlerde Türk müzik hayatı bir rekora sahne oldu. Müzisyenlerimiz dahil çoğu kimseye duyurulamadı. İlgi mi çekmedi, yoksa Türkiye’de böyle başarılara artık önem verilmez mi oldu?..

Hangisi olursa olsun her başarı uzun uğraşlar sonucunda elde ediliyor ve diğerlerini geride bırakan bir zirveyi temsil ediyor.

Muhammed Yıldırır 1987 doğumlu. 12 yaşında yaptığı ilk bestesi “Şeytanın Rüyası” konservatuvarda sınav parçası olmuş. Babası Ali Yıldırır’ın verdiği ilk keman eğitiminden sonra 13 yaşında  İtalyan keman virtüozu Maggini’den dersler almış. 2007 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi tarafından keman bilgi, deneyim ve yeteneğinin mükemmel seviyede olduğunu belirten bir sertifika verilmiş. Marmara Akademi’de Film yönetmenliği bölümünü bitirmiş. Film projesinde Paganini’yi oynamak istiyor. Halen (2015) İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı, Kompozisyon Bölümü öğrencisi. Beyoğlu Belediyesi Gençlik Orkestrası’nın şefi.

Ve o tescillenmiş bir müzik rekortmeni. Rus Besteci Nikolay Rimsky-Korsakov’un virtüözlük derecesinde ölçüt sayılan Yaban Arılarının Uçuşu (*) adlı interlud’u (araçalın) icrasında 1981 doğumlu İngiliz kemancı Ben Lee’nin Ocak 2013’de 54 saniye ile kırdığı rekoru 15 Haziran 2015 günü 37 saniye ile geçti ve bu rekorun yeni sahibi,  “En Hızlı Keman Virtüözü” olarak Guinnes Rekorlar Kitabı’na girmeye hak kazandı.

Yıldırır, Guinness Rekorlar Kitabı’nın resmi temsilcileri tarafından tescillenen rekorunu, 15 Haziran 2015 Pazartesi akşamı Maslak Darüşşafaka Sosyal Tesisleri’ndeki keman dinletisi sırasında gerçekleştirdi.

Yıldırır’ın uzun çalışmalar sonucu elde ettiği bu başarısını tescilleme için destek arayışları o kadar kolay sonuçlanmamıştı. Şöyle diyor:

“… Rekor süresini kendi kendime yaptığım çalışmalarda 55 saniyeye kadar indirdim. Bu sırada Guinness ile yazışmalarım oldu. Jüriyi çağırmam için sponsor arayışı içine girmem gerekti. Ülkemizde bu işler çok zor ve çıkar ilişkisi fazla. Bu sırada rekor Koreli bir virtüöz tarafından tekrar kırıldı. Ben de yeni çalışma teknikleri geliştirerek rekoru 50 saniyeye indirdim ve yurt dışında sponsor arayışına girdim…”

Ve Türkiye’de tüm başarılı müzisyenlerin yaşadığı tecrübeyi genç yaşında yaşıyor, şöyle diyordu:

“Müzisyenlerin diğer müzisyenlere olan kompleksini bir türlü anlayamıyorum…”

*   *   *

Uludağ Sözlük’te ise “Muhammed Yıldırır” isminin altına şu yazılanları; Türkiye’de artık komik olarak kabul edilemeyecek bir boyutu göstermesi bakımından anlamlı buluyoruz. Şöyle yazmış –malum- iki tip:

“Töbestafurullah. Anne babasının hiç mi aklı yoktur hiç mi düşünmezler bu çocuğun adının soyadının aslında ne anlamlara gelebileceğini. Yazık” ;  “Ana baba kurbanı. Ne acı, ne yazık.”

*   *   *

Müzikte başarı yetenekten, ortama, hocaya ve en önemlisi destek gibi birçok koşulun biraraya gelme zorunluluğunun yanında üstün çalışma azmi. Ve o azim ki öyle sadece parayla, rahat yaşam/çalışma koşullarıyla edinilen/edindirilen bir şey değil. Edinmiş olup da başarı gösterene sahip çıkılmasını gerektirir.

Amatörlerin bir yaptığını ikinci kez yapamaması gibi Türk müziği dünyası uluslararası başarı gösteren sanatçı yetiştirme konusunda profesyonelleşemedi.

Durum Yıldırır’ın Twitter mesajında şöyle dile geliyordu:

“Bir Türk, Ülkesi adına birşeyler yapmaya çalışıyor ama ülkesi Bir Türk İçin, hiçbirşey yapmıyor. Ben yapmaya devam ederim…”

Müzikte hız ilk aşamada büyük bir beceri gibi algılanırsa da sanatçılık açısından tek başına bir şey ifade etmez. Yıldırır bunun bilincinde olduğunu icralarında gösteriyor.

*    *    *

Erişilmesi zor bir uluslararası başarıya genç yaşta imza atmış, bilgiden, eğitimden diğer desteklere değin verilen her katkıyı kabul edebilecek; bu katkıları karşılıksız bırakmayacak bizden bir sanatçı portremizi - içinde bulunduğumuz durumu hatırlatması bakımından- anlatmaya çalıştık.

Muhammed Yıldırır bize geçen günlerimizin geri gelmemesi gibi, gelip hemencecik giden nice değerlerimizi hatırlattı.

Umarız bu kez böyle olmaz…

______________________________

(*) “Yaban Arısının Uçuşu” : Rus besteci Rimski-Korsakov’un (1844-1908) 1899’da Puşkin’in doğumunun 100.yılı nedeniyle bestelediği “Çar Saltan Masalı” operasında  3 kötü kadın Çar Saltan’ın karısı ve oğlu hakkında dedikodu çıkararak onların bir şekilde bir fıçıya konulup denize atılmasını sağlarlar. Anne ve oğul büyülü bir adaya çıkar, oğul Guidon burada kuğu prensesi  ile evlenir ve adanın kralı olur. Ancak babasına ulaşma isteği içinden hiç gitmez. Sonunda Guidon, bir yaban arısına dönüşüp babasının krallığına üç kez gider. Her seferinde hala dedikodu yapmakta olan kadınlardan birini sokar.  Kendi ülkesine uğrayan denizcilerle haber yollayarak babasını adasına davet eder. Çar Saltan, Guidon’un ısrarlı davetini kıramayıp bir gün adaya gider ve ailesiyle kavuşur. Hikaye mutlu sonla biter. Guidon’un yaban arısı şeklindeki yolculuğu Yaban Arısının Uçuşu "The Flight of the Bumblebee" virtüözite ölçütü bir eser olarak müzik literatüründeki yerini almıştır.

Piyano uyarlaması Kırım Tatar kökenli bir başka Rus besteci Sergey Rahmaninov’a (1873-1943) ait olan "The Flight of the Bumblebee" icra rekoru ilk olarak Alman Keman virtüözü David Garrett (1980) tarafından 2008’de 66 saniyede, ardından İngiliz keman virtüözü Ben Lee (1980) tarafından iki kez, önce 58 saniye (2011), en son da Ocak 2013’de 54 saniye ile kırıldı.

(**) Video kayıtları için bkz:

http://www.musikidergisi.com/video-52-turk_keman_virtuozu_muhammed_yildirir.html 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Müzisyenin "akademisyen" olmasını bekliyoruz yıllardır!..
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.28ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys