Bugün - 11 Aralık 2018 Salı
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin

Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Yazı Tarihi: 20 Haziran 2016 Pazartesi

15 Haziran akşamı Üsküdar Belediye Başkanı Hilmi Türkmen’in verdiği iftar resepsiyonunda ben de vardım. Epey kalabalıktı. Benden başka İskender Pala, Uğur Derman, Çiçek Derman, Hasan Çelebi, Ahmet Kutluhan, İlyas Çelebi, Ali Tan, Sami Dural, Zeki Kuşoğlu gibi daha niceleri gelmişlerdi. Her birisi alanında “Kültür kanaat önderleri”. İftarın amacı, Üsküdar Belediye Başkanı Hilmi Türkmen’in konuşması ve duyurusuyla “Klasik 7 sanat yarışması” organizasyonunun başlangıcını haber vermek oldu. İftarda uzun süre kalamadım, ama ana tema Klasik 7 sanat yarışması idi. Nedir Klasik 7 sanat: hat, tezhip, minyatür, kat’ı, ebru, çini ve ciltçilik yarışması. Ödül dağıtımının ilki Haziran 2015’te yapılmış, 7 klasik sanat ödül sahiplerini bulmuştu. 2016’daki yarışmanın startı bu iftarla verilmiş oldu. Üsküdar Belediyesi Başkanı Hilmi Türkmen’in sanata verdiği değeri göstermiyor mu? Bir “fehm-i muhsin” örneği.

Ancak müzikle ilgilenen biri olarak dikkat ettim.

Aralarında klasik müzik yok. Garib değil mi? Klasik Türk müziği.

Oysa bütün bu sanatların arasını birleştiren yapıştırıcı sanat Klasik Müziktir. Çünkü sayılan 7 sanatın zirvesi, Klasik müziğin de zirvede olduğu 17. Yüzyıldı. “8. Klasik Sanat Ödülü” fena olmaz.

Üstelik bir klasik Türk müziği şövalyesi olan İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sanat Tasarım Fakültesi Dekanı Doç. Dr. Ali Tan yemekte idi. Eminim birçok kişi gibi Ali Tan hocamız da bu Klasik sanatlar içinde müziğin yerinin ayrı olduğunu ve Klasik sanatlara sahip çıkan Üsküdar Belediyesinin Klasik müziğe de sahip çıkmasını isteyeceklerdir. Şüphesiz Doç. Dr. Ali Tan hocamızı yemeğe davet etmek bile Klasik Türk müziği sanatına verilen değeri göstermektedir.

Bütün sanatlar gibi Klasik müzik sanatının önemli bir vizyon olduğunu ilk anlayanlardan biri Farabi, diğeri Urmevi’dir. Her ikisi de müzik üzerine bir kaç kitap yazmak ihtiyacını hissetmişlerdir. Her ikisi de Türk, Türklerin müzik sanatına verdikleri iki değerdir, iki “fehm-i muhsin” sahibi müzik teorisyenidir.

Müzikolojide “sanat” teriminin ve kavramının ayrı bir yeri ve değeri vardır.

Müzik sanatı kavramının anlamı hakkında çok çeşitli temel fikirlerin birbirine karıştığı ve farklı temellere dayanan müzik sanatı örneklerine bakarak karar vermemek lazım. Özellikle, şu günlerde Klasik Türk Müziği denince aklınıza “Itri’nin tekbiri ve salası” gelsin. İşte Klasik Türk müziğini ve anlatmanın en kestirme yolu bu. Bugünlerde her teravihte okuduğumuz kaideli salavatlar aklınıza gelsin. Fehm-i muhsin sahibi iseniz ne demek istediğimi anlamışsınız demektir. Fehm-i muhsin nedir? Birazdan açıklayacağım.

Müzik sanatının “ilahi ilimlerden” olduğunu ünlü sufi Muhyiddin Arabi eserlerinde bir kaç kez yazmıştır. Bu cümleyi onun kitaplarından okumuş olmakla birlikte hala bu konuda Muhyiddin Arabi’nin fikirlerini bize aktaran bir çalışma yapılmamıştır. Muhyiddin Arabi ve onun müziğe verdiği değer bir “fehm-i muhsin” göstergesidir.

Müzik biliminin/ Müzikolojinin şerif bilimlerden oluşu müzik sayesindedir. Müzik sanatına verilen değer Mevlevilerin müzik, zikir, semayı bir arada yapmalarından anlaşılmaktadır. Ancak günümüzde müzik kadar müzikolojiye de değer veriliyor mu? Merak ediyorum.

Türk müziğinde bir “fem-i muhsin” terimi vardır. Türk Müziği Ses eğitimcileri bu terimi iyi bilirler. Kelime anlamı “düzgün ve doğru okuyuşu olan ağız” demektir. Mesela İngilizce öğrenmek istediğimizde bize hep spikerlerden veya İngiliz asıllı İngilizce eğitmeninden öğrenmemiz istenir ya onun gibi bir şey, resmi telaffuzunuzun düzgün olması için yöntemdir. İşte bunun için Türk müziği “fem-i muhsin”den öğrenilmeli. Fakat her kes için gerekli olan bir başka şey daha vardır: “Fehm-i muhsin”, yani iyi kavrayış, güzel kavrayış, güzel anlayış.

Eğer fehm-i muhsin özelliği yoksa kişiye laf anlatamazsın. Bu kişi isterse eğitimli olsun. İnsanın hayatı boyunca kazanması gereken özelliklerden biri de “fehm-i muhsin” olmalı. Fehm-i muhsin sahibi olan kişiler “değer” bilirler, tıpkı kuyumcu gibi. Hep deriz ya “cahil” diye, ya eğitimli insana ne diyeceğiz: “Fehm-i muhsin yoksunu”.

Çağdaş Müzikolojinin vermek istediği özelliklerden biri de müzisyene veya müzikoloğa “fehm-i muhsin” özelliği kazandırmak olmalı: Güzel anlayış, iyi kavrayış özelliği. Güzel anlayış özelliği olmayan insan müzikteki güzelliği, estetiği, sanatı göremez. Fehm-i muhsin kişinin kendisini geliştirmesi için gereken en önemli özelliklerden biridir. İnsanın hayatta iken kazanması gereken özelliklerden biridir. Kişiye “fem-i muhsin”i müzik eğitimiyle verebilirsiniz ama “fehm-i muhsin” özelliğini ancak kişinin kendisini eğitmek istemesi, bu özelliği kazanmak istemesi ve estetik bakış açısı kazandıran bir müzikoloji eğitimiyle verebilirsiniz.

Hepimiz müziğin kalitesinin düşmesinden şikayet ederiz. Kalitesi düşen müzik kirli müziktir. Kirli müziği iyi bir müzikoloji eğitimi ve “fehm-i muhsin” ile ayırt edebilirsiniz. Herkes müzikoloji eğitimi alamayabilir ama “fehm-i muhsin” özelliği kazanabilirsiniz. Fehm-i muhsin “değer”i doğru takdir etmenizde yardımcı olacaktır.

Gazi Üniversitesi Rektörlüğü bu yıl “Uluslararası Yayın Teşvik Ödülleri” dağıttı.

Bu ödüle başvuranlardan biri de bendim. M. Greve’nin editörlüğünü yaptığı Writing the History of Ottoman Music (2015) adlı kitapta bir makalem yayınlandı. Hemen belirteyim, Almanya’da basıldı ve makalelerin hepsi İngilizce.

Gazi Üniversitesi Rektörlüğününün “Uluslararası Yayın Teşvik” uygulamasından. 08.03.2016’da büroya baş vurumu yaptım, kabulde karşılaştığım endişeli ifadeler: “Efendim biz şimdiye kadar böyle bir uygulama yapmadık. Bugüne kadar Türk müziğiyle ilgili hiç bir makalenin Uluslararası Yayın Teşvik Bürosuna başvurusu gelmedi. Kabul edileceğini sanmıyorum”. Memurun dediği çıktı. Komisyon değerlendirmeye uygun görmemiş. 20.06.2016’da büroya uğradım ve gerekçe sordum. “Yazılı gerekçe yok, ama SCI’da yer almamış” dendi.

Birincisi Başvuru Şartlarında Belirtildiği gibi bu makale, bir kitap içinde yayınlanmıştır, dergi değildir, SCI’da yer alması mümkün değildir. İkincisi başvuru kitap içinde makale kategorisinde yapılmıştır, bu makale Türk müziği ile ilgilidir ve yayınlanması nadir olaylardandır. Bu kitabın Book Citation Index kapsamına girmesi bir kaç yılı alabilir (kitap için aranan şartlardan biriydi), dolayısıyla 2016 kayıtlarında bulamayabilirsiniz, kayıtlardan daha çok belgelerime bakmak zorundasınız. Fen veya Tıp kitapları gibi değil ki hemen indexlere girsin, nitekim indexte yok, indexe girmemiş. Ama, online bakarsanız Amazon’da satışta görebilirsiniz. Gitti bizim bütün çabalarımız. Her zaman ne diyoruz: İngilizce çok önemli! Uluslararası yayın çok önemli! Bunların hepsi belgelendi ama belgeler “fehm-i muhsin” özelliği vermiyor ki.

İşte Türk müziğine verilen değer, işte “Fehm-i muhsin” anlayışının gerekliliği.

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

Göktan AY()
Sn.Hocam, makale için elinize sağlık.Önemli olan böyle bir çalışmayı ortaya koymanız."İyilik yap, denize at,balık bilmezse halik bilir." Sizin çalışmalarınızı yakından takip ediyoruz. (Herhalde müzikolog arkadaşlarda takip ediyor, basılı eserlerinizi kütüphanelerine koyuyorlardır.) Elbetteki çok haklısınız.. Komisyon yanlış yapmış, böyle bir çalışmayı idrak edememiş. Mademki bugüne kadar Türk müziği alanında böyle bir çalışma gelmemiş ne demek? Gelmiş işte!..Uygulasana, elini tutan mı var?, akademisyenin hakkını neden engelliyorsun?!.. Mahkemeye verseniz kazanırsınız ama uğraşmak istemezsiniz...Yıllar önce 2008'de eğitime bakan Müd.Yard. olarak Doç. kritelerinde Türk müziği maddelerinin olmadığını görmüş, Müdür Bey'e sormuştum..Bana "zaten olacak kişi yok ki" demişti.Israrım üzerine "peki bir çalışma yap gönderelim" demişti. Ben hızlı bir şekilde hazırlayıp, yönetim kurulundan geçirmiş ve YÖK'e göndermiştim. YÖK'ten olumlu cevap gelmiş ve ilk Doç. te bilinen şahıs olmuştu. O nedenle bu tabuları yıkmak, akademisyen/sanatçıların önündeki engelleri yıkmak lazım..Durmak yok yola devam...Saygılar ve teşekkürler.
Gönderilen Tarih - 26 Haziran 2016 Pazar (10:50)  

Diğer Yazıları

Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
Müzikoloji’de bir kaynak: Keşfü’l-Hümum 1341
Müzikoloji ve Cumhuriyet Bayramı…
Müzikoloji açısından “Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları”…
Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Müzikoloji ve zevk-i selim…
Müzikoloji, Lazkiye ve Mehmet Ladiki…
Müzikolojide Bir Problem: “Kantemiroğlu 'Edvar'ını ne zaman yazdı? XVI ve XVII. Yüzyıllarda 'Edvar' var mı?..“
Müzikoloji ve Gürültü Teröristleri...
Müzikolojide Yusuf Kırşehri’nin Önemi: Yeni Sistemci Anadolu Edvarları Ekolünün Kurucusu…
Müzikolog Rauf Yekta küstü mü? "Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları" üzerine...
Müzikolojide Dualistlikten Deistliğe
Müzikoloji ve yeni Türkiye...
Müzikoloji, Müzikterapi ve Rahmi Oruç Güvenç…
Müzikolojide Rol Model -1-
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Müzikolojinin veya İTÜ TMDK’nın 43.YIL kutlaması…
Müzikolojide veya müzikte yansıma felsefesi…
Müzikoloji ve Bölüm Başkanı Stratejisi...
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

Sedef ve sedefkârlık üzerine…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE...
Günün Sözü
Müzik, ruhu kelimelerden daha etkili binlerce şeyle doldurur…
(Mendelsohn 1809-47)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,50ms