Bugün - 11 Aralık 2018 Salı
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...

Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yazı Tarihi: 13 Nisan 2015 Pazartesi

Andante dergisinin Mart sayısında çıkan bir yazı üzerine Prof. Ruhi Ayangil hocamızın bir gerçeği dile getirmesi, müzikologlara araştırmalarında ne kadar dikkatli, ne kadar 'mudakkik' olmaları gerektiğini hatırlatmaktadır. Anlaşılması için olaydan kısaca bahsetmem lazım. Derginin kapağında 'Hasan Ferid Alnar'ın mirasına sahip çıkan kanuni' olarak duyurulan yazıda bazı gerçeklerin göz ardı edilmesi Ruhi Ayangil'in dergiye açık mektup (02.04.2015 tarihli) yazmasına sebep olmuştur.

Bir konuyu ilk defa dile getirmek, yapmak, uygulamak müzik bilimine ve müzik tarihine iz bırakmak insanlık tarihine hizmet etmektir. Bunun için özel bir tarih alanı geliştirilmiştir= İlkler Tarihi (eski adı İlm-i Evail yani ilkler bilimi). Bu bilgi alanı müzik tarihinde de aynı öneme sahiptir. Özel bir yapısı, özel bir yönü olan her proje, yazı, icra, fikir özgündür, telif hakları yasasına göre 'özgün eser' hükmündedir. Müzikolog, kimsenin hakkını yememek, hak edene hakkını vermek üzere araştırmasını yapmakla sorumludur. Bazı insanların yazılarında kendilerine mal ettikleri fikir ve icraatları tespit edip, gerçek kişiye hakkını vermekle sorumludur. Bunun için yaptığı araştırmanın gerçeği yansıtması gerekir. Bu konuda araştırmacının kendisine karşı gerçeği tespit etme uğrunda, danışmanların öğrencilerine karşı bilgiyi doğru anlatmalarını istemede acımasız olması gerekir. İdeal olan budur.

Aksi halde müzik biliminin başına neler geliyor, ne yanlışlıklar yapılıyor, ne yanlış bilgiler aktarılıyor. Sonra 'müzikologlar bilimden anlamaz' deniyor, müzikolojiye ve müzikoloğa değer verilmiyor. Eğer bu alanda çalışanlar kendinize değer verilmesini istiyorsanız, alanınıza özen gösteriniz. Özenle elde ettiğiniz bilginin kıymetini biliniz.

Bazı sahtekarların (toplumda bunlar bazen yanlış olarak 'uyanık' diye anılmaktadır) başkalarının fikirlerini ve projelerini sahiplendikleri, kendilerine mal ettikleri her alanda görülmüştür. Evet bazen bilgisizlikten, bazen kendilerini popülerleştirmek için reklamda öne çıkarma arzularından, bazen de kendileri dışındakilere değer vermemekten kaynaklanmaktadır. Her üç ihtimalde hatadır. Hele bu hataların yazıya geçirilmesi daha büyük hatadır. Bazen 'sanatçı kaprisi' der geçeriz ama bu kaprisler hiç bir zaman yazıya geçmez, geçmemelidir, geçerse tehlike başlar.

Bu tartışmada son nokta 'insan zaafı, etik/ahlak, kemal/olgunluk/erdem' konularına gelir, dayanır. Sanatçı kimdir? Sanatçı kime denir? Sanatçı kimliği nasıl olmalıdır? Gibi sorulara gelinir. Hemen hemen her meşk eğitimcisi de şunu söyler. Müzikte meşk eğitimi sadece sanatçı yetiştirmeği amaçlamaz, aynı zamanda erdemli insan yetiştirmeği amaçlar. Bu açıdan modern müzik eğitiminden farklıdır. Bununla modern müzik eğitiminden vaz geçelim diyemeyiz, ama her müzisyenin kendine olduğu kadar diğer sanatçılara (sanatçı veya müzisyen dayanışması), topluma ve gerçeğe saygılı olmasını bekleriz. Bu toplum gelecek nesilleri 'gerçeğe gözünü aç', 'kendine zarar vereceğini de bilsen hakikate sahip çık' diyerek yetiştirir. Sanatçının da müzikologun da böyle olması beklenir, böyle olmalıdır.

Maalesef Türk müzikolojisinde bazı sahtekarlıkların olduğunun örneklerinden nadir de olsa derslerimde söz ederim. Bu türlü sahtekarlıklardan söz etmek alana saygıyı azaltacak endişesini taşımakla birlikte, sahtekarlıklara karşı uyanık olmalarını sağlamaya çalışıyorum. Sahtekarın yanına kar kalmamalıdır, bir hukuki süreç yaşamadan da bilimsel yollarla bu tür yanlışlıkları ve sahtekarlıkları düzeltmek akademisyenin görevidir. Her zaman size bu sahtekarlıkları anlatacak bir eğitmen/ eleştirmen bulamayabilirsiniz, dolayısıyla bu özelliğinizi geliştirmeğe çalışmalısınız. Ruhi Ayangil'in dediği gibi müzikolog 'pirincin taşını ayıklamak'la yani gerçekler arasına saklanmış yalan yanlış bilgileri ayıklamak zorundadır. Araştırma Teknikleri derslerinin bence yüklemesi gereken en önemli özellik budur, diğerleri şekille ilgili bilgilerdir. Üstelik gerçeği araştıran müzikolog bu işinin her hangi bir karşılığını beklemeden yapmak zorundadır. Müzikoloji alanında bilginin paraya dönüşmesi imkanı yoktur veya çok azdır. Diğer taraftan devletten de özel bir teşvik görmezsiniz. Ya bu kimlik inşa etme idealinden vaz geçersiniz, mesleğiniz de boşuna düşman kazanmak istemezsiniz veya zaman zaman bıkkınlık verse de hayatınıza yüklediğiniz değerler içinde yer alan idealler uğruna devam edersiniz. Elde edeceğiniz tek şey yıllar sonra ya 'korkulan ve geçimsiz insan ünvanı almak' veya 'bu işten iyi anladığınız' olacaktır. Bununla birlikte gerçek değerinizi bilen birileri, dostlarınız, öğrencileriniz, bilim adamları her zaman var olacaktır, bundan emin olunuz.

Aslında bu hafta yazmak istediğim o kadar çok olay meydana geldi ki hangisini yazmam gerektiğine karar vermekte zorlandım. Sonunda Ruhi Ayangil'in haklı mektubunu başlık yapmağa karar verdim. Çünkü bu olay alanla ilgilenen hepimizi, bütün müzikolojiyi ve müzikologları, hatta bütün dünya müzisyenlerini ilgilendirmektedir.

Bu yazıda yer vermek istediğim diğer başlıklar arasında neler vardı? İlki önceki yazımda belirttiğim 'Meragi'nin Türkçe Edvar Kitabı Var mı?' idi. Sonra aklıma gelen 'Meragi hakkında yapılmış bu tezi sakın kullanmayın' veya 'Kültür Bakanlığı Güzel Sanatlar Müdürlüğü'nün Online Yayınladığı e-kitap edvar Yayını'  veya 'Türkiye'de İlk Müzikoloji Ne zaman Kuruldu?' veya 'Müzik Söyleşileri Kitabı Dolayısıyla' gibi başlıklar düşünmüştüm.

Neyse bunlar sonraya kaldı, yeni bir sohbette görüşmek üzere.

Recep USLU

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
Müzikoloji’de bir kaynak: Keşfü’l-Hümum 1341
Müzikoloji ve Cumhuriyet Bayramı…
Müzikoloji açısından “Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları”…
Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Müzikoloji ve zevk-i selim…
Müzikoloji, Lazkiye ve Mehmet Ladiki…
Müzikolojide Bir Problem: “Kantemiroğlu 'Edvar'ını ne zaman yazdı? XVI ve XVII. Yüzyıllarda 'Edvar' var mı?..“
Müzikoloji ve Gürültü Teröristleri...
Müzikolojide Yusuf Kırşehri’nin Önemi: Yeni Sistemci Anadolu Edvarları Ekolünün Kurucusu…
Müzikolog Rauf Yekta küstü mü? "Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları" üzerine...
Müzikolojide Dualistlikten Deistliğe
Müzikoloji ve yeni Türkiye...
Müzikoloji, Müzikterapi ve Rahmi Oruç Güvenç…
Müzikolojide Rol Model -1-
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Müzikolojinin veya İTÜ TMDK’nın 43.YIL kutlaması…
Müzikolojide veya müzikte yansıma felsefesi…
Müzikoloji ve Bölüm Başkanı Stratejisi...
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

Sedef ve sedefkârlık üzerine…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE...
Günün Sözü
Türkiye akademik müzik hayatındaki içsel çatışmalar bize tarihimizin bir mirasıdır...
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,42ms