Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - GTM'de melek üçgeni…

GTM'de melek üçgeni…
Yazı Tarihi: Monday, August 29, 2016

"Gelebilenin geleneksel olması" rutin süreci dışında 19.yy başından beri müzik ile ciddî olarak ilgileniyoruz.

Müzik okulu kurup "duruyoruz" hemen 200 yıldır.

Müziğe önem veriyoruz!..

1990'lı yıllardan beri de müziğe boşveriyoruz.

Kurumlarımız sayıca artış düzeyinde.

Sonuç, ürün, başarı ve en önemlisi "ses" bekliyoruz.

Ve; duyma, algılama seviyesinin yükselmesini.

Maalesef gelmiyor. Herkes, her kurum, her politikacı kendi çapında duyuyor o sesi.

İlgi eksilmesinin başlangıcı ve bir anlamda gerileme süreci.

İlgi eksilmesine neden olanlar yerleşmiş, tutan değil, tutunan olmuş.

Onlar ki dinamikleşmiş, hatta statüko sistemini bile kurmuş.

Eh, devlette de sistem kanıksanınca.

. . .

1990 ikinci yarısı DSP'li bakan  İstemihan Talay dönemi, GTM kültürünün zayıfladığı dönem. Taşra devlet korolarının üç büyük şehre sonsuz geçici görevlendirmeler nedeniyle, müzik yapamıyacak sayıya düşmeleri.

GTM'de açık erozyon sinyalleri.

Sinyalleri algılayan ise yok gibi.

Üniversitelerde sayıları artan konservatuar, müzikoloji bölümleri.

Yeni bir dönem.

Konservatuarların müziği geliştirme değil, o üniversitenin etrafa hava atma kurumları haline gelişi…

. . .

Artık sanat/müzik yaratıcılığı yok.

Klişe müzik bilgileri ve geçmişte yapılan müziklerin tekrarlanması ve onların sürekli ama sürekli ne kadar büyük müzik oldukları şeklinde övülmeleri başlar. O popüler repertuarın öğretilmesi ve icrası yeterlidir.

Bu monoton ve yaratıcılığı öldüren müzik eğitim sisteminde üretenler çıkmamıştır.

Çıkan alınmasın, sözümüz uluslararası arenadaki sesimizin kısıklığından…

III. Selim'den bu yana yenilikçiler var idiler.

O yenilikçiler ki çok zaman başarının ucuna kadar geldiler. Tarihte notları, belgeleri var.

Fakat nasıl olduysa bir el o yenilikçileri, orta yolcuları her atılımda bir geri götürmeyi, götürülmesini, götürülmesine aracılık etmeyi başardı.

Klasik dediklerini de öğretemediler, yaygınlaştıramadılar. Üç-beş kişinin eline/bilgisine! bakması istenen, kendine güveni olmayan komplexli bir nesil yetiştirdiler. 

Adeta resmi kısır bir döngü oluştu.

Örneğin H.S.Arel ve arkadaşı Dr. Zühtü Rıza Tinel 1930'larda ilk kemençe beşlemesini imal ettiler, beste bestelediler ve seslendirdiler. Önce 1940'larda Tinel sonra  Arel 1955'de vefat edince kendilerini kimse takip etmedi, takip edilmesine önayak olan da çıkmadı.

. . .

İlk evre tamamdı.

Sonra 1980'lerde Cüneyt Orhon, Cafer Açın, Necati Giray, Mutlu Torun TM Triosu ile çıktılar.

Yani 50 yıl beklemek gerekti.

Sonra Ruhi Ayangil ve ATMOK.

Olsa da…

Yine tıkandı atılım, yarım kaldı.

Tâ ki 2010'da gerçekleştirilen İTÜ TMDK  "Kemençe Sempozyumu'na dek.

Kemençe Beşlemesi Onur Türkmen'in bestesinde yeniden canlandırıldı ve seslendirildi.

Zühtü Rıza Tinel'in 1920'larde kaleme aldığı, Asri yani 20.yy kemençesini konu edindiği Osmanlıca yazması Ayhan Sarı incelemesiyle gün yüzüne çıkarıldı.

1930'dan 1980'e 50 yıl; 1980'den 2010'a 30 yıl beklemek gerekmişse de, 50 yıllık yeniden ayma süreci 30 yıla inmişti.

Demek ki 20 yıl ilerlemiştik!

Aslında her yarım kalmada yeni birkaç insan tohumu atılmıştı.

Şimdi 2016 Eylül.

Kıpırdanmalar var, iş bu kez ciddi gibi görünüyor.

Zihinler henüz "olgunlaşma" olgusundan uzak gibi görünse de kurumsal yapı dinamiklerinde hareketlenme havası koklanıyor.

50 yıldan 30 yıla ve bugün neredeyse 10 yıla…

Tablo 40 yıl ilerlemişiz gibi görünse de hala filizlenme halindeyiz.

. . .

Günümüzde yaşanan müzik kurumlaşması bilinçsizliğinin içinde yerleşmiş görünen, müziğimizin adeta önünü tıkayan, sipaliciliğe yol açan dernek, müzik kursu eğitimi anlayışının dışına çıkabilmiş az da olsa değerli müzik uğraşanlarımız var.

Müzik teorisi bölümümüz bile vardı; onlar ki, ne işe yaradıklarını henüz kanıtlayamasalar da…

Çünkü ayinesi iş idi kişinin, herkes müziğe bakmakta idi…

. . .

Lafın/sözün özü:

GTM'de gelişimi üç ana müzik ögesine indirgiyoruz:

Bestecilik/kompozisyon; Çalgı yapımı ve Orkestra.

. . .

Ve biz buna "GTM'de melek üçgeni" diyoruz.

. . .

Ayrıntılar sonra. . .

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Gerçek müziğin farkına varan ve onun ardındaki sırrı çözebilenler, bütün evren ile aynı frekansı titreşir ve her şeyle anlaşıp konuşabilirler.
(Sufi İnayet Han 1882-1927)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.33ms