Bugün - 17 Ekim 2018 Çarşamba
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet -  Itri Adına Ödül Organizasyonu…

Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Yazı Tarihi: 8 Şubat 2016 Pazartesi

02 Şubat 2016’da İstanbul-Cemal Reşit Rey salonunda  Itri Türk Musikisi Ödülleri-2016 düzenlendi, sonuçlar yayınlandı. Daha önceki yıllarda birincisi yapılmıştı, bu düzenlemenin ilkinde ödül verilenlerden biri de bendim. “Yılın Müzik yazarı” kategorisinde ödül verilmişti.

Katıldığım organizasyonlar içinde İstanbul-Antik AŞ’nin yapmayı tasarladığı “Filatelide Müzik Koleksiyonu” diğer bir ifadeyle “pullarla müzik” çalışmasına katılmış, dünyaca ünlü Pul Tüccarları Derneği Başkanı Filatelist Arman Arıkan ile birlikte pullarla müzik tarihine “küratörlük” yapmıştım. Çok özel ve güzel bir koleksiyon çalışmasıydı. Yüzlerce müzik konulu pul, besteciler, opera binaları, festivaller, anma günleri, çalgılar, operacılar, rock’n rollcular, popüler müzisyenler, çalgıcılar, halkoyunları, dünya müzisyenlerinden ve müziklerinden örnekler, daha bir sürü Amerikan ve Avrupa baskılı pullar, bunlara ilave olarak az bir yer tutan Türk pullarından oluşan büyük bir sergi tasarlanmıştı. Daha sonra kitap haline getirilecekti. Bu organize maalesef gerçekleşmedi. Onun için organizasyonların gerçekleşmesi, devamlı ve kalıcı olması önemlidir.

2016 Itri Türk Musikisi Ödüllerini alan veya alamayan bütün değerli arkadaşlarımın başarılarının devamını dilerim. Ödül alanları tebrik ederim.

Seçimin zorlu olduğunu sanıyorum, gösterilen adayların hepsi değerliydi.

Fakat hemen o gün bir “eleştiri furyası” ortalıkta dolaşmaya başladı. Özellikle akademisyenler hedef alınıyordu. Dikkatle izlemeye çalıştım. Bu bir eleştiri değil sanki “TSM-THM” düşmanlığına davet idi. Nitekim devamı öyle geldi, sosyal medyada yayınlanan mesajların, en azından bir kısmının içerikleri kesinlikle “düşmanlık”, “ayrımcılık”, “aykırılık” içeriyordu.

Oysa gerçekçi olmak lazım.

Nasıl mı? İzah edeyim.

Önce yapılan işin bir müzik alanında ödül organizasyonu olduğunu ve bunun bir çeşit teşvik edici unsur taşıdığını kabul edelim. Ülkemizde akademik teşvik yasasının uygulamaya başlandığı şu günlerde, akademisyenleri teşvik eden organizasyonlardan biri de bu tür ödül dağıtımlarıdır.

Şöyle düşünelim,

Bu organizasyon olmasa daha mı iyiydi? Herhalde olmasının daha iyi olduğu kanaati bütün akademisyenlerce kabul edilir.

Ortada bir organizasyon yapılıyor, ödül dağıtılıyor. Organizasyonun başlığı “Itri Türk Musikisi” adına, daha başlıktan “Itri dönemi Türk müziğini temsil” edenler için özel olduğu belirtiliyor, değil mi? Bu başlığın ikinci anlamı belki şöyle de anlaşılabilir, “Itri adına Türk müziği ödülleri”. Bu durumda kategorileri ayrı ayrı ele almak, daha önceki uygulamalara da bir bakmak lazım.

Organizasyonun kategorilerine bakalım:

“Yılın Türk Müziği Bestecisi” kategorisine Türk popüler müziğinin (veya halk müziğinin) hangi bestecisini aday göstereceksiniz? “Türk Halk Müziğinde bestecilik yoktur” denmiyor mu? “Halk müziği anonimdir” denmiyor mu? Ya akademik eğitimde bugüne kadar devam eden “Halk müziğinde bestecilik” yoktur kuralını “Halk müziğinde bestecilik vardır” diye değiştirilmelidir, eğer değiştirilmezse THM’den bu kategoriye girecek bir aday gösterilemez, veya susmalıyız. Diyelim ki THM’deki bu akademik kuralı değiştirdik, o zaman bu konuyu tartışabiliriz.

“Yılın Türk Müziği Ses Sanatçısı” kategorisinde gösterilen adayların hepsi TSM tavrı ses icrası yapanlardan, bunların arasına THM tavrı ses icrasını koymak bir karışıklığa sebep olmaz mı? Ben GÜ TMDK Müzikolojide bu iki alanı birleştiren bir programla “Türk Müziği Repertuvar Bilgisi” dersini iki dönem koydum, isimde ayırım yapmadan, bütüncül bir isimle, fakat uygulamada ilk dönem sanat müziği, ikinci dönem halk müziği dağarı olmasını istedim. Öncelikle her iki alana hakim, sesi uygun, akademik şartlara uygun öğretim elemanı bulmakta sıkıntı çekiliyor (olur mu olmaz mı konusunu ayrı tutuyorum). Yine de uygulamanın ilk senesinde bir TSM ses sanatçısından bunu rica ettim, ilk dönem TSM, ikinci dönem THM dağarından örnekler öğretti. Sene sonunda bunun çıktısını soruşturdum, öğrenciler uygulamayı beğendiler, fakat öğretim elemanını bu uygulamayı devam ettirmek konusunda ikna edemedim. Konunun ses tavrı, söyleyiş biçimi olduğunun farkında isek, TSM tavrı ses sanatçısı içinde THM tavrı ses sanatçısının arasında birincilik ödülü için seçimin kriteri/ölçüsü nasıl olacak? Bu nasıl belirlenecek? İşte belirlenmesindeki güçlük sebebiyle ikisinden biri olmak zorunda değil mi? Bu yaklaşımı biraz sonra gelecek kategoriler için de aklımızda tutalım.

“Yılın Türk Müziği Saz Sanatçısı” kategorisi için de aynı şeyler söylenebilir. Aksi düşünülürse eski müzik teorisi kitaplarında görülen “kamil saz” problemi ortaya yeniden çıkar, çıkarmayalım bence.

“Yılın Türk Müziği Yayını ve Yazarı” kategorisinde de başlığın bağlayıcılığı var, ama diğer alternatif de düşünülebilir? Bakın bu tartışılabilir. Organizatörlerin gerekçelerini bilmiyorum. Belki de iler ki yıllarda bir Halk Müziği yazarı ödül alabilir kim bilir?

“Yılın Türk Müziği Prodüksiyonu” kategorisinde de aynı durumun olabileceğini söyleyebiliriz.

“Yılın Türk Müziği Süreli Yayını” kategorisinde aday gösterilen dergilerde TSM ve THM makaleleri yayınlanıyor, bu konuda her halde “Türk Musikisinde akademik birlikteliğin” temel görevini en iyi üstlenen dergilerdir. Fakat yayınlanan yazıların yazarlar ve hakemler tarafından çok ciddi çalışmalar olmasına dikkat edilmesi gerekir. Bu ödüle aday gösterilen dergilerin kategorilerinde “e-dergi”, “öğrenci dergisi”, “akademik dergi”, “popüler dergi” ayırımlarına da özen göstermelidir.

“Yılın Türk Müziği TV ve Radyo Yayını” kategorisinde TSM’nin gözetilmesinin de başlığın bağlayıcılığı hissediliyor.

“Yılın Türk Müziği Akademisyeni” kategorisi eleştirilerin odak noktası olduğu anlaşılıyor. Bu başlıkta adayların her alandan akademisyen olması mümkün olabilir mi? Belki olabilir. Başlığın içerdiği XVII. Yüzyılla belirlenen “müzik” anlayışı içinde, 1950 sonrasında ortaya çıkan bir müziğin akademisyenlerine bu kategoride yer verilebilirdi, fakat biraz düşününce bunun çok da doğru olmayacağı ortadadır. Onun yerine belki  “Yılın Türk Popüler Müziği” kategorisinin açılması ve orada THM’ye ve diğer popüler müzik akademisyenlerine yer verilmesi daha uygun olacaktır diye düşünüyorum. Fakat bu durumda da “bu bir Itri ödülüdür, onun müzik tavrındaki emeklere ödül verilebilir” diye itiraz gelebilir. Makul/Akıllıca/İkna edici. Akıllıca olmayan ise ödül alan akademisyenlerin eleştirilmesi. Bu kategoride yer alan akademisyenler kendi istekleri ile değil, sanırım organizasyonun yaptığı seçimlerle aday gösteriliyorlar. Kamu oyu yoklaması yapılıp ödüller ona göre veriliyor olmalı. Organizasyonda THM’ye yer verilmediği için akademisyenler, “ayağa kalkın ve bu duruma isyan edin” demek ne kadar mantıklı ve gerçekçi bir yaklaşım? Bunu bir TSM-THM düşmanlığına dönüştürmeden tekrar düşünelim. Hepiniz müzisyensiniz.

Ben Itri Ödülleri’nde organizatör değilim, organizasyonun danışmanı değilim.

Bu ödül organizasyonun eleştirisini yapan yazılarda ifadelerin bazıları gerçekçi olsa da, bazılarının gerçekçi olmadığını düşünüyorum. Gerçekçi olmayan ifadeler yanlış sonuçlara götürür. Dolayısıyla yazdıklarımızı hırsla kaleme alabiliriz, ama yazımızı yayımlamadan önce üzerinde biraz düşünmek lazım, empati yapmak lazım, olumlu yaklaşım yapmak lazım, yapıcı olmak varken mevcut olanı yıkmamak lazım.

Organizasyonu eleştirirken, konu dışına çıkıp, “kaşın kara” dememek lazım, ilgisiz konuları ortaya atmamak lazım, gerçeğini bilmediğimiz konularda üçüncü şahısları veya kurumları veya bilim adamlarını hedef gösteren ve karalayan ifadeler kullanmamak lazım.

İşte organizasyona ciddi bir eleştiri, çok taze yayınlanmış, uzun yılların araştırma ürünü olan, geçen yıl yayınlanan “Mustafa Itri Buhurizade Panoraması” (2015) gibi bir eser böyle bir organizasyonda niçin ödüle layık görülmedi? Veya en azından araştırma adayı olarak gösterilmedi? Diye sorulabilirdi? Ama sorulmadı, soran olmadı. Kim bilir, Rüştü Şardağ’ın yazdığı eserden sonra yapılmış en ciddi yayınlardan biri olan bu eser, belki ilerde yapılacak olan organizasyonlarda aday gösterilebilir, ödül alabilir veya almaz.

Türk müziğinin bütünlüğü, evet. Ben Türk müziğinin bütünlüğünden yanayım. Sadece Türkiye’de değil, Japonya’ya kadar uzanan bir müziğin bütünlüğünden yanayım. İşte size bir müzikoloji projesi. Fakat bu nasıl olur? Müzik teorisyenleri düşünsün ve müzikolog-devlet el-ele gerçekleştirmeğe çalışsınlar.

Recep USLU

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

Mustafa Uzun()
Sayin hocam Turk muziginin butunlugunu savunuyorum diyorsunuz ama kendinizle celisiyorsunuz. Elestirilen yarismanin olmasi ya da bu yarisma da halk muziginin yer almamasi degil. Turk MUzigi adinin sadece Turk Sanat Muzigini ifade ediyormus gibi kullanilmasi bence. Tabii ki Itri adina yapilan bir yarismada Turk Sanat Muzigi odulleri verilmesi gayet normaldir. Sorun Turk Muzigi isminin bu odul icin tek kullanilmasidir.Konservatuvarda halk muzigi ve sanat muzigi egitimini birlikte aldik. Ben Turk Muzigi denince tek bir muzik turunu anlamiyorum.Butun hak ederek kazananlari ozellikle de Necdet Yasar hocami gonulden kutluyorum.
Gönderilen Tarih - 12 Şubat 2016 Cuma (19:19)  

Diğer Yazıları

Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Müzikoloji ve zevk-i selim…
Müzikoloji, Lazkiye ve Mehmet Ladiki…
Müzikolojide Bir Problem: “Kantemiroğlu 'Edvar'ını ne zaman yazdı? XVI ve XVII. Yüzyıllarda 'Edvar' var mı?..“
Müzikoloji ve Gürültü Teröristleri...
Müzikolojide Yusuf Kırşehri’nin Önemi: Yeni Sistemci Anadolu Edvarları Ekolünün Kurucusu…
Müzikolog Rauf Yekta küstü mü? "Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları" üzerine...
Müzikolojide Dualistlikten Deistliğe
Müzikoloji ve yeni Türkiye...
Müzikoloji, Müzikterapi ve Rahmi Oruç Güvenç…
Müzikolojide Rol Model -1-
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Müzikolojinin veya İTÜ TMDK’nın 43.YIL kutlaması…
Müzikolojide veya müzikte yansıma felsefesi…
Müzikoloji ve Bölüm Başkanı Stratejisi...
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter
Topluluktan orkestraya...
Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Esin Atıl’ın Levni ve Surname" kitabında çalgı adlandırma yanlışları (2)…"
Günün Sözü
"İstanbul sokaklarında entellektüleller de krolaştı..."
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Frankfurt Musicmesse'de Hohner ve Stephan Wieland ile röportaj…
Frankfurt Müzik Fuarı'nda fabrikası Almanya Trossingen'de bulunan Hohner akordion ve ağız mızıkası  firmasının satış müdürü Stephan Wie...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,50ms