Bugün - Friday, November 22, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Müzikoloji ve Timur Selçuk’un ardından...

Müzikoloji ve Timur Selçuk’un ardından...
Yazı Tarihi: Sunday, November 15, 2020

Al Jazeera Türk TV programında “meslektaşlarımdan ümidim yok” demiş olan, besteci, yorumcu, şarkıcı, orkestra şefi, öğretmen, müzik yazarı, yakınlarda vefat eden Timur Selçuk ile doğrudan tanışmadım. Hayatı hakkında yaptığı son roportajlar, geçmişi değerlendirme, hayatın amacı konularında önemli ipuçları vermektedir. İşte Veyis Ateş’le röportajından:

Kendisini “adan bana özel bir tercih gücü verdi”, “Türkiyedeki sıkıntıların ardında kalmadım, üreten ve paylaşan bir adam” olarak değerlendiriyor. Anne ve babası için “ölçülü ve edebli” insanlardır diye tanımlıyor. Bunu herkes için olması gereken geçerli bir değer olarak görüyor.

Babası ve Atatürk arasında geçen anlatıların tamamen gerçeği yansıtmadığını, Atatürk'ün başına kadeh koydurmadığını, silahıyla ateş etmediğini, boş silahla tetik düşürdüğünü ve sonra “aferin, sesin kadar cesaretin de güzelmiş” dediğini, karşılıklı “sevgi, saygı” doğrultusunda olduklarını aktarıyor.

Babasının müzik sevgisini anlatırken “Türk musikisinin göksel bir yanı vardır, sanıyorum bu yanı Selçuk babayı etkiledi” der.

Kendisini değerlendirerek “hiç pişmanlık duymadım der, bir iki kadeh fazla attığım dışında duymadım” der.

Galatasaray Lisesinden ne aldınız? sorusuna “genel kültür, özellikle fen bilgisi” der. Liseden sonra Fransa’ya gidip “piyano, bestecilik” okudu. İlk bestesini orda yapar. Besteler Türk pop müziğinden, çağdaş., armonik. “Ekonomi tıkırında” vs. gibi besteleri 68 kuşağından etkilendiğini göstermektedir. Siyasi eğilimini “ilkokuldan itibaren politik eğilim vardı” diyerek annesinden aldığını belirtir. Babadan bir değerlendirme “Münir baba, barıştan ve özgürlüklerden yanaydı” ile kendisini “sol bir ortam içinde emeğin üstünlüğü ilkesi doğrultusunda> görür. Bir itiraf “son yirmi-yirmibeş yıldır hayata bakışım değişti, bütün ahlaklı insanlar hepsi emeğin üstünlüğünden, üretmek ve paylaşmaktan yana. Üretim ve paylaşımın önündeki engellere karşı çıkmaktan yana. Yaklaşım artık çok değişti, bir tek sol-sağ gibi değil. Daha bir ahlaklı insan olmak gibi. -Düşüncelerim- 68 kuşağı içindeyken bu kadar berrak değildi, sonra okuduğumuz kitaplar doğrultusunda ve yaşadıklarımız doğrultusunda bunun daha uygar olduğunu düşündüm. Bu konuda sanıyorum kendimi kutlayabilirim” diyerek fikirlerindeki gelişmişliğini özetler.

Baba olmak nasıl bir duygu? “çok değişik bir duygu, net bir şey söylemekte zorlanabilirim”. Kızına yaptığı bestede “Bütün insanları kardeşin bil, dostun bil” çağrısı yapar.

Pariste 11 yıl sonra Türkiye’ye dönüşüne verdiği neden için “kime hizmet edicem” der. Bunun politik bilinçle değil “kafa ve yürek”ten olduğunu söylüyor.  Kızının iki yaşında ve durumunun iyi olduğunu, buna rağmen dönme kararını hayatının en doğru kararı olarak değerlendirir. Emekten yana devrimci ve 1 mayıs marşları besteler. Mahkemelere girer çıkar, ama hepsini helal etmiştir.

Hala sosyalist misiniz sorusuna “artık daha geniş bakıyorum, ama emekten yanayım, herkese dostça ve kardeşçe bakarsak, herkes kardeş haline gelir; elli-otuz sene önce bunları söyleyemiyorduk, ne mutlu bu günlere”; 1977’de Çağdaş Müzik Merkezi’ni kurduktan sonra öğretmenliğini ”üretiyorum, nasıl paylaşacağım; farklı bir usulle paylaşıyorum yani doğu ve batı karışımı bir müzik eğitimi uyguluyorum” diyerek. 1989’da Timur Selçuk’un “Bana bana” bestesiyle Eurovizyon’a gidildi. 1992’de babasının eserlerini doğru söyleyemeyenlere sert tepkiyi, yeni jenerasyon MNSelçuk’u öğrensin, söylesin “tabi söylesinler ama bozarak değil, babam bütün bunlara doğru sahip çık demiştir, biraz uslubum sert olabiliyor, bugün onu paylaşmıyorum; notasını değiştirmiş, meyhane uslubu ile okuyor, meyhanede okusun ama kalıcı bir yayına aktarmasın” der, ve babasının eserinden “bu son fasıldır nasıl geçersen geç” örneği verilir. Kendisi için kullandığı “özürlü marjinal”i, “çağın koşullarına maddi-manevi ayak uyduramadım, manevi anlamda hangi şeyin içine girersem daha çok sesim duyulur, daha çok program yaparım -bilemedim- onun için özürlü marjinal çok yakışıyo bana”.

Namaz kılmayı açıkladığı zaman gördüğü tepkiden söz ederken, “keşke bunları eskiden de konuşabilseydim, açıklayabilseydim, fakat bunlardan daha önemlisi ahlaklı olmaktır”; inancı hakkında “Anacığım, babacığım ve nenemden evimizde zaman ötesi göksel konuşmalar o hep gönlümde benim”. Annesi ile eşsiz yaradan ve eşsiz kitap eğitiminden kopmadığını, onun için hep emekten yana olduğunu, emeğin en derin ve en yalın anlatımını o kitapta gördüğünü, ahlaklı insan tarifini o kitaptan öğrendiğini ve kopmadığını, Allah’tan da koparmamasını, bütün kusurlarıyla onun huzuruna çıkmayı temenni etmektedir. (Youtube 30 Ekim 2018 yayın tarihli Haber/Türk Veyis Ateş röportajından).

Umarım gönlüne göre huzura çıkmıştır, rahmetle.

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Müzikolojiye müzik terimleri sözlüklerinin bir yenisi...
Müzikoloji: Değerli Bilgem söyle bana, Türk müziğine atıf var mı?..
Müzikoloji ve Hanefi Özbek’in Form-Tür ve Usul Bilgisi Yayınları...
Müzikoloji ve Gökhan Yalçın’ın Kevseri Mecmuası...
Müzikoloji ve Timur Selçuk’un ardından...
Müzikoloji ve terimlerle ilgili Dr. Göktan Ay’ın yeni kitabı...
Müzikoloji: Meragi’nin Zübdetül-Edvar’ı yayınlandı...
Müzikoloji ve "karabilim-bad science"...
Müzikoloji, Hafız Post Mecmuası, Buhurizade ve Kuçeksünbüle Makamı...
Müzikoloj ve saygı ile linç arasında…
Müzikolojide yeni bir bibliyografya…
Müzikoloji ve “Unmuzec İlimler Ansiklopedisi”nde müzik ilmi…
Müzikolojiye yön veren metinler...
Müzikoloji ve romanlarda müzik…
Müzikoloji: Meragi, Nesimi’den ilham aldı mı?..
Müzikoloji ve Mühr-i Süleyman...
Müzikoloji ve Müziğin İcadı, Mehmetşah, Pisagor, Şeyh-İ Musikar...
Müzikoloji, Meragi’nin Cami’si ve Babak Khazrai Edisyonu
Müzikoloji, Müzik Sosyolojisi ve Meragi...
Müzikolojide ötekileştirme…
Müzikoloji ve 16. yy Türk müziği: “Orada bir musiki var”…
Müzikoloji ve elimdekiler
Yeni bir "Edvar"…
Müzikoloji ve yeni yıla giriş…
Müzikoloji ve Müzik Tarihinde Kevseri-Kemani Hızır Ağa…
Müzikoloji ve Selim Dede Kimdir?..
Müzikoloji'de Oransay 30.Yıl Anması ve 1702 yılında Itri…
Müzikoloji, Asaf Halet Çelebi ve Todi Musikisi…
Müzikoloji ve Canfeza Edebiyat…
Müzikoloji ve Keman Tarihi ya da Saraydaki Kemancı 1777 …
Müzikoloji Ve Hafız Emin Işık’ın Kasidesi…
Müzikoloji ve Katibi Edvarı- 1530
Müzikoloji kütüphanesine yeni bir yayın: “Türk Musikisi Atlası”
Müzikoloji ve , Neyzen Özdönmez...
Müzikoloji ve Ökten’den Sanat Felsefesi…
Müzikoloji ve altı parmakla mucib problemi…
Müzikoloji ve adalet duygusu...
Müzikoloji makalelerinde bibliyografyanin yeri: Bibliyometri analizi…
Müzikoloji sefinesi ya da gemisi…
Müzikoloji ve Meragi’nin mavi boncuğu…
Müzikoloji ve mağara metaforu...
Müzikoloji ve Barış...
Müzolojide Dürretüt-Tac, O Eseri Şirazi Yazmadı; Meragi öyle diyor…
Müzikoloji ve uzay yolculuğu...
Müzikoloji ve Afyonkarahisar İbrahim Alimoğlu Çalgı Müzesi…
Müzikoloji ve Demetnağme; bir kadın bestekar Demet Tekin yeni albümü…
Müzikoloji ve tereke defterleri veya müzayede katalogları…
Müzikoloji: Nayi Osman Dede’ye verilen teşvik ve bize verilen teşvik…
Müzikolojide fedakarlık, adalet, bol toplumsal örnekli yeni yıl…
Müzikolojide bir sempozyum macerası: Mevlana Araştırmaları Enstitüsü’nün Selam Vakti 745. Vuslat Yılında A.A. Konuk, Mesnevi, Fusus arasında intihal ve sadeleştirme
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
Müzikoloji’de bir kaynak: Keşfü’l-Hümum 1341
Müzikoloji ve Cumhuriyet Bayramı…
Müzikoloji açısından “Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları”…
Müzikoloji, deprem, İstanbul ve Itri
Müzikoloji ve zevk-i selim…
Müzikoloji, Lazkiye ve Mehmet Ladiki…
Müzikolojide Bir Problem: “Kantemiroğlu 'Edvar'ını ne zaman yazdı? XVI ve XVII. Yüzyıllarda 'Edvar' var mı?..“
Müzikoloji ve Gürültü Teröristleri...
Müzikolojide Yusuf Kırşehri’nin Önemi: Yeni Sistemci Anadolu Edvarları Ekolünün Kurucusu…
Müzikolog Rauf Yekta küstü mü? "Rauf Yekta’nın Musiki Antikaları" üzerine...
Müzikolojide Dualistlikten Deistliğe
Müzikoloji ve yeni Türkiye...
Müzikoloji, Müzikterapi ve Rahmi Oruç Güvenç…
Müzikolojide Rol Model -1-
Müzikoloji ve Neva Kâr’ın yıldönümü…
Yeni bir yayın: Müzikoloji ve “Evliya Çelebi’de Çalgılar“ …
Müzikolojinin veya İTÜ TMDK’nın 43.YIL kutlaması…
Müzikolojide veya müzikte yansıma felsefesi…
Müzikoloji ve Bölüm Başkanı Stratejisi...
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Yirminci yüzyıl: İcracının çağı*...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
"Ben yaşadığım sürece, öğrenciyim..."
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.31ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys