Bugün - 21 Ocak 2018 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Recep Uslu

Recep Uslu - Müzikoloji

Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Yazı Tarihi: 21 Aralık 2016 Çarşamba

Bilgiyi eleştiri, bilimi geliştirir. Müzikolojide eleştiri “Frankfurt ekolünü”, “critical musicology” terimini doğurmuştur. Bir Türk “Üniversitesi” veya “İstanbul” ekolü çıkarmak benim hayalim ama… Dünyada bilgiyi eleştiri, bilimin temelidir. Fakat bazı eleştiriler dedikodudur. Bunları ayırt etmek bilimsel düşünceye sahip olmanın göstergesidir.

Yine de “eleştiri”, benim ağzıma almadığım, alırsam da çok hassasiyet göstermeğe çalıştığım konulardan biridir.

Bu konuya geçmeden önce Yalçın Çetinkaya’nın son birkaç yazısına dikkat çekmek istiyorum.

Yalçın hoca ayrıca “Müziklerarası” adıyla, başarılı bir TRT Müzik TV programı da yapıyor. Gazete yazılarını zaten her kesin bildiğini düşünüyorum. Türkiye’de Müzikolojiyle uğraşanlar için son birkaç yazısına dikkat çekmek istiyorum.

Bunlardan biri “kadın sesi ve müzik” hakkındadır; bundan bir önceki “Türk musikisi eğitimi” ve hassasiyetler konusundaki yazısıdır. Her iki yazının değindiği konular Türkiye’nin önemli sorunlarına parmak basmaktadır.

Yalçın Çetinkaya’nın bu yazısında görüldüğü gibi, daha öncesinde de, Türk Musikisi eğitimi veren kurumlarda Osmanlıca, Arapça ve Farsça bilip de müzik bilmeyen ama kaynak kitapları “tercüme ettiği izlenimleri uyandıranları” eleştiren birkaç yazısı oldu.

Haklı mı? Haklı, söyledikleri bir bütünlük içinde ele alındığı zaman, tamamen haklı, gibi görünüyor. Buna hatta, yazıyı okuduğum zaman ilham aldığım şu şekilde ilaveler yapılabilir.

Türk Musikisi eğitimi veren kurumlarda, müzik bilen, enstrüman bilen ama Arapça Farsça Osmanlıca bilmediği halde kaynak eseri tercüme ettiği izlenimi uyandıran ve yarım yamalak tercüme ettirdiği metinle tez yaptığı izlenimi verenlere,

Tezlerini, doktora tezlerini savunma jürilerine teslim etmeyen kişilere,

Tez savunma jürilerin tez konusundaki ikazlarını dikkate almayıp, tez danışmanından bile gizlice tezini ilgili birimlere teslim eden kişilere ne demeli?

Savunmasını tamamlamamış tezi, yani henüz yapmadığı bir tezi (savunmasını tamamlamadığı için) gizlice teslim etmek ve olaydan habersiz danışman ve jürilerin iyi niyetini suiistimal ederek, onlara çamur atmak, leke sürmek daha büyük bir hata değil mi?

Tezini danışmanına teslim etmediği halde, tezini teslim etmiş ve doktora yapmış gibi gösterenler kişiler olamaz mı?

Tezlerini başkalarına yaptırıp kendisi yapmış gibi teslim edenlere, ne demeli, bu tez olur mu?

Tercümelerden tez (sadece Arapça Farsça olarak düşünmeyin İngilizce Fransızca Almanca gibi dillerden çeviriler, ara sıra bazı süslü cümlelerle zenginleştirilmiş), özellikle doktora tezi yapanlar yok mu?

Alanındaki gelişmeleri anmayan, danışmanı veya kendisi fikir sahibini sevmediği için asıl fikrin sahibini anmasını istemeyen danışmanların sözüne uyan tezler yok mu?

Alanındaki gelişmeleri yeterince araştırmadan tezlerini teslim edenler yok mu?

Tezlerinde başkalarının fikirlerini adlarını belirtmeden kendilerine aitmiş gibi gösterenler yok mu?

Kendi kabullerini genel kabulmüş gibi gösterenler yok mu?

Anlamsız eleştiriler (veya karalamalar) yaparak hem camiaya hem de başkalarına zarar verecek ifadeler kullananlar?

Bilmiyorum, siz hiç böyle şeyler yapanlara rastladınız mı?

YÖK ne yapsın şimdi, bütün tezleri gözden geçirip, hepsini elden geçirmeye mi kalksın?

Yalçın Çetinkaya hocamızın değindiği konular önemli.

Çetinkaya hocamızın bu uyarıları, başkalarını suçlamadan önce kendimize dikkat etmemiz gerektiğine de işaret etmektedir. Daha büyük sonuçları olan olaylara meydan vermeyelim. Dedikodular daha tehlikelidir. Aslı olup olmadığını, gerçeğini bilmediğimiz dedikoduları yaymayalım. Gerçekleri araştırıp öğrenelim. Dedikodu yaparak kendimize olduğu kadar başkalarına haksızlık yapmayalım, haksızlığa sebep olmayalım. Bu konular da müzikle ilgilenen, müzikolojiyle ilgilenen, müziği yazmakla, müziği öğretmekle ilgilenen, akademisyen veya öğretim elemanı kişilerin, Türk Musikisi eğitimi veren kurumlarda çalışan her kesin çok dikkat etmesi gereken hususlardır.  Sanat estetiğini etik estetikle birlikte göstermek Türk Musikisi eğitimi veren kurumlarda çalışan her kesin birincil görevidir.

Murat Bardakçı da zaman zaman akademik çöküntüden söz eden yazılar kaleme aldı.

Ve daha başkaları da,

Yine bu dergide, çalıştığım bir kurumu eleştiren bir yazıdan dolayı, cevap hakkı doğmuş ve yazarını doğru bilgiye davet etmiştim. Bu yazım musikidergisi.com, 15 Eylül 2015’te (http://www.musikidergisi.com/yazar-90-olmadi_k%C3%A2mil_hoca_muzik_elestiri_ve_dogruluk....html) yayınlanmıştı. Yazar derginin temmuz-ağustos 2015 sayısında yayınlanan yazısında GÜ konservatuvar bölümlerinde (müzikoloji-ses eğitimi) güfte incelemeleriyle ilgili bir ders olmamasından dem vurmuştu.

Yazımda “Kim, bir eleştiri yapıyorsa dosdoğru kaynaklara dayanarak yapmalıdır yoksa meydana getirilen haksız fırtınalı dalgaları önlemek kolay değil” cümlesini kullanmış ve yazarı doğru bilgiye, özüre davet etmiştim. Evet, eleştiri veya dedikodu ile meydana getirilen fırtınalı dalgaları önlemek kolay değil, bu yüzden meydana gelecek zararlardan da dedikoduyu taşıyan kişiler sorumludur. Üstelik bunu aynı meslek içindekiler, bir gün keser sapının kendilerine dönebileceğini düşünerek dikkatli olmalı değil mi?

Yazının muhatabı olan hocamızı, okula davet ettim, bir yıl aynı kurumda birlikte çalıştık, gerçekleri gördükten sonra, yazısındaki hatalı ifadelerinden dolayı yine aynı dergide, aynı zamanda müzikolojiyi de ilgilendiren çok güzel bir tespitini gösteren (maestro kelimesinin Türkçede ilk kullanımı konulu, Devlet dergisi, sy. 263, Ocak şubat 2016) yazısının sonunda, 2015’teki yazıma atıf yapmaksızın, kurum hakkındaki sözlerinde düzeltme yapmış. Bundan yeni haberim oldu. İşte size kendimize çeki-düzen verme örneği.

Biraz kendimize çeki düzen verelim. Hatta biraz değil, iyice. Söylediklerimize, taşıdığımız bilgiye, yazdıklarımıza, davranışlarımıza dikkat edelim.

Bütün bunlar olmuş olabilir, bir ihtimal dahilinde olması olmuş olarak değerlendirilmesine yeterli midir? Bazen bu sözleri, dedikoduları delillendirmek de mümkün olabilir. Ama delillendirilmiş dedikodu bile sadece bir “iddia”dır, “ispat edilmiş gerçek” anlamına gelir mi?

Gördüğümüz bir yanlışı düzeltmek imkanı varsa, düzeltelim veya sizi af etmişlerse, hatanızı görmezlikten gelmişlerse, bu insanlara minnet duymak gerekmez mi? çünkü sizi düşünmüşler, geleceğinizi düşünmüşler. Onlara ihanet etmemek gerekmez mi?

Evet, Türk musikisi eğitim camiası Yalçın Çetinkaya hocayı duydunuz. Hocanın yazısında dikkat çektiği konulara dikkat edelim ve Türk musikisi eğitimcisi olarak kendimizi, yine onun ifadeleri ile “mûsikî kültürümüzün ülkemizde ve dünyada doğru tanınmasını sağlamak konusunda” belirlenen hedefe, “vizyona/ufka doğru yönlendirelim”.

Zaman zaman dile getirilen, “tercüme” konusunda fikirlerimi daha önce birkaç kez yazdığım için bu konuya tekrar girmeyeceğim.

Eleştiri, benim ağzıma almadığım konulardan biridir, çünkü benim özellikle kişileri ele alan bir eleştirim yoktur. Nadiren “bilgi eleştirisi” yaparım. Yazılarımda kendi doğrularımı ortaya koymayı amaçlarım. Başkalarının yanlışları üzerinde durmam. Bana gelen ve beni ilgilendiren eleştirileri ise biriktiririm. Onlardan yararlanırım. Daha iyisini ortaya koymak için.

Eleştiri, benim ağzıma almadığım konulardan biridir. Çünkü her zaman çuvaldızı kendime saplarım, saplamaya çalışırım. Türk musikisi alanında çalışanların iyiliğini düşünürüm. Yararlı olmak isteyen kişinin eleştiriye zamanı olmaz diye düşünürüm. Türk musikisinin bize verdiği görevi en iyi şekilde yerine getirmeğe çalışmak hepimizin görevidir.

Çetinkaya’nın yazısını bitirdiği cümleyi ödünç alıyorum “Bu görevi hep birlikte îfâ etmek gibi bir sorumluluğumuz vardır. Ait olduğumuz kültür ve medeniyet bize bu sorumluluğu yüklemiştir”. Bu sorumluluğu hissedip yararlı olmak isteyen ve üreten kişi görevini yapmak isteyen biridir.

Ne dersiniz, Türkiye müzikolojisine yararlı olmak ne anlama gelmektedir? Müzikolojide, sırf kulağa hoş geliyor diye dedikoduya yer var mı?

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Müzikte Mimesis Felsefesi veya bir aldatmaca..
Bestekar Musli, Kuruyemiş Ansiklopedisi ve Müzikoloji …
Müzikte "katarsis"...
Müzikoloji, Âmili ve Keşkül-i Müzikolog...
Müzıkolojı ve Cenaze Marşı ya da Segah Tekbir...
Müzikoloji ve Makasıdül-Elhan’ın kaç versiyonu vardır?
Müzikoloji, Edvar, Duvar, Yıldönümü...
Müzikoloji ve Edvarların Bir Yenisi: 1767 Yılı Hekimbaşı Edvarı …
Müzikoloji, Nuri Özcan Ve Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2017
Müzikolojide Çalışmalar: Türk Müziğinde Eğitim Çalıştayı…
Müzikoloji, keman eğitiminde yeni bir kitap…
Muzikolojide yeni bir terim önerisi: Eurogenetic
Müzikoloji : Bu eserin sahibi Nane’dir Nane! Muhayyer ağır çember “Vakt-i subh oldu“…
Müzikoloji ve Itri Haftası dolayısıyla yeni şeyler söylemek…
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Ödülleri: 2016
Müzikoloji ve Itri’nin yılbaşı şarkıları…
Müzikoloji, panel ve ödüllendirme, Itri …
Müzikoloji "eleştiri ve çuvaldız", "dedikodu ve çeki düzen"…
Müzikoloji, Ömer Hayyam, bilgi ve anlayış…
Müzikoloji ve 2016 Taşköprülüzade Sempozyumu
Müzikoloji ve koku tarihi veya Itri’nin babası ne iş yapardı?..
Müzikoloji, Astroloji ve Itrî …
Müzikoloji sanatın korunmasını zorunlu görür…
Müzikoloji ve küreselleşen keşif ilişkisi…
Bibliyografyasız müzikoloji olur mu?..
Türk müziği tarihinde ihtilalin öldürdüğü bestekar kimdi?
Itri'nin yaşadığı ihtilaller …
Müzikolojide ihtilallerin yeri veya yersizliği…
Müzikoloji, Bilimsel Müzikoloji, Müzikoloji Bölümleri, İdeal Müzikoloji, Müzikolog Terimleri…
Müzikoloji ve sanata verilen değer: Fehm-i muhsin
Müzikolojide Urmevi’nin Yeri ve Müzik Eğitiminde Kadim Altı-Parmak Metodu… Recep Uslu
Urumiyeli Safiyyüddin ile “Devirler“ üzerine müzikoloji sohbeti...
Müzikolog Nobel ödüllü Urmiyeli Safiyyüddin ve “Hayali Meşk Hikayesi -2”
Müzikolojide iki ucu xxxlu değnek…
Müzikoloji, icra değişiklikleri – 2
Müzikoloji ve icra değişiklikleri, problemleri…
Müzikolojiye takviminizde yer ayırın: Bilgi-şölenleri/ sempozyumlar ve kongreler…
Müzikoloji ve Meragi’nin besteleri…
Müzikolojide Perde Transkripsiyonları ve Meragi’nin yeni bir eseri: Muhtasar Der İlm-İ Musiki...
Itri’nin keşfedilen yeni bir eseri mi? Evet, yeni bir şiiri…
Müzikoloji ve tercümelerin katkısı…
Türk Müziğinin “Bütünlüğü”ne evet - Itri Adına Ödül Organizasyonu…
Müzikoloji ve akademik çalışmaları teşvik…
Yeni yıl muamması: Itri muammasını çözen var mı?
Gencebay’a verilen ödül ve müzikolojide türler konusu…
Sanatçı, müzikolog, metodoloji ve yazı hakemliği…
Müzikoloji Atölyesi ve Sonuçları -1-
Muzikoloji ve Din...
Müzikoloji: Yanlışların karşısında durma cesareti...
Olmadı Kâmil Hoca: Müzik, eleştiri ve doğruluk...
Medeniyet sanat ve müzik...
Bir bestenin notası: Ahmed Hatiboğlu
İki kitap tanıtımı: Itri ve Makedonya’da Piyano, Prof.Dr. Aida İslam ve Balkan Türk Müziği
Panayot Abacı ve Türkiye’de müzikoloji kolay mı?..
Müzikolojiden Uluslararası Konservatuvara Makam Teorisi...
Müzikolojide birleşelim -3-
Müzik terapi ile başbaşa...
Müzikolojide birleşelim -2-
Bir “Müzik Bibliyografyası“nın başına gelenler...
Müzikolojide birleşelim...
1. Gazi Türk Müziği Günleri, Sazendeler Yarışması ve Müzikle tedavi olur mu?..
Türk Müziği Yarışması ve Uluslararası Sanat Müziği Kaynakları…
Gazi Üniversitesi’nde Kutlu Doğum Haftası ve Üniversiteler...
Ruhi Ayangil'in mektubu müzikolojinin feryadıdır...
Yüz yıldır aranan Meragi’nin Müzikler Hazinesi (Kenz-ül Elhan) adlı eseri bulundu mu?..
Müzikolojide Yeni Bir Metot: Bibliyometri Analizi
Müzikolojinin nedir şu edebiyat biliminden çektikleri...
Bugünlerin müzikolojik faaliyetleri...
Tarihi gerçekleri yazmak...
Müzikoloji ve sosyal psikoloji...
Diğer Yazarlar

Necdet Levent, ışığını bizlere miras bıraktı...
Atatürk'ün kendi sesinden bir türkü plağı var mıdır?..
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
Hamburg ELB PHİLHARMONİE konser binasını gezmek ister misiniz?
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Türkiye’de, Alanında “İlk ve Tek” Olacak “Müzik Üniversitesi” Fikri, Nasıl Oldu da “İkinci” Güzel Sanatlar Üniversitesi Haline Getirildi?
Müzikolojide ve Müzikte Sürrealizm
Esin Atıl’ın Levni and the Surname kitabında çalgı adlandırma yanlışlıkları…
Günün Sözü
Müzik, ruhu kelimelerden daha etkili binlerce şeyle doldurur…
(Mendelsohn 1809-47)

Yazarlar 
Röportajlar
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
Röportajın devamı için bkz: http://www.musikidergisi.com/yazar-242-ela_altin_ile_roportaj%E2%80%A6_tuba_dere.html ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,27ms